Gå til innhold

Artikkel om kjøp av kamera - EOS 350D

Anbefalte innlegg

Fotoapparat er i dag et verktøy som stadig blir bedre og bedre, og det har et sinnsykt bredt spekter i hva den kan brukes til. Jeg har hatt en stadig økende interesse for å fotografere. Men jeg har vært en av di som måtte ty til å låne fra mine foreldre. Forskjellene mellom kompakt å system er mange. Men valget er tatt.

Det første store spørsmålet er, hvilken type kamera skal man kjøpe?

Jeg har nå kikket etter kamera i hele to år, og har lest meg dypt inn tester på alle slags typer kameraer og drømt meg bort. Jeg har vært på jakt så lenge, rett og slett på grunn av økonomien og skepsis. Jeg er av den typen som nødig vil sløse bort en masse penger på å kjøpe katta i sekken. Jeg har også lært at det ikke finnes noe som heter ”det perfekte kamera!”. I begynnelsen så jeg for det meste på kompakt kamera, og fant fort ut at det var mye dårlig blant disse. Jeg fortsatte å lese om kameraer, men tok steget et hakk videre og leste om hvordan kameraer og elektronikken rundt disse virker, hva vidvinkel er osv. Jeg leste en test om Ricoh Caplio R2 og fant ut at dette var jo et herlig kamera, basert på det gode objektivet, men kjøpte det ikke på grunn av dårlig økonomi. Jeg fortsatte å lese, langt inn i natten, ble bare mer og mer fascinert.

Så kom det et gjennombrudd. Canon EOS 350d ble lansert. Jeg leste gjennom dusinvis av tester, og fant ut at dette var et sykt esr, selv om jeg ikke viste særlig mye om det, og aldri tatt borti ett. Det var liksom en ting som var forbeholdt ordentlige fotografer. Jeg tenkte ikke mer over det, og det ble slutt på all lesingen om fotoapparat noen måneder. Men så kom et nytt gjennombrudd, jeg var i Oslo sommeren 2005. Da vi kom dit, så vi oppslag om en viss Elektrofil messe i Spektrum, dit måtte vi! Da gikk det opp for meg, jeg måtte ta og føle på forskjellige fotoapparat. Det var da jeg så EOS 350d, jeg ble skjelven. Men prisen var noe for seg selv, 9500.- for et kamera var liksom ikke hverdagsbudsjett til en ungdom på 17 år. Igjen la jeg fotoapparatene på hylla, og fortsatte å fotografere med fotoapparatene til foreldrene mine, og di har kompakt begge to.

Hva skal man fotografere?

All lesingen om fotografering fortsatte. Nå var det bruksområde som skulle avgjøre om jeg ville ha kompakt eller system. Jeg hadde hørt at kompakt kalles for ”point and shoot”. Og det var ikke dette som interesserte meg, jeg har alltid vært fascinert av naturen og arkitektur. Speilrefleks skulle vist være perfekt for dette, på grunn av at man kunne skifte ut objektivet i forhold til hva man skulle fotografere. Nå var det liksom å finne ut hva alle tallene og begreper rundt objektiver betydde. Det ble mange timer med lesing, og jeg forstod mer og mer. Jeg forstod nå at speilrefleks var meget interessant.

Fordelene og ulempene bak speilrefleks?

Når jeg endelig fant ut at det var speilrefleks jeg hadde lyst på, begynte jeg for alvor å se på speilrefleks, samtidig som pengeboken bare ble tjukkere og tjukkere. Nå ble spørsmålet hvilket slr jeg skulle kjøpe. Jeg leste tester både inn og ut av dagene. Valget stod nå mellom Nikon D70s og Canon EOS 350d. Jeg så fort at di hadde hver sine fordeler og ulemper.

Canons hadde dårlig kitobjektiv og dårlig grep, men svært lite støy på bilder og bra batterilevetid. Mens Nikon sitt kamera hadde mye kromatisk abberasjon og mindre oppløsning, men stor skjerm og en kjempebra kit linse.

Men etter mye om og men ble Canon EOS 350d min vinner.

Kjøpet!

Så var det i boks, de resterende pengene jeg manglet fikk jeg til jul. Jeg tok nå steget, gikk inn på www.fotovideo.no og fylte handlekurven med:

Canon Digital EOS 350D Sort Kamerahus

Sigma 18-50mm/f3,5-5,6 DC EF

Sandisk CompactFlash Extreme III 1 GB

Tamrac 5683 Digital Zoom

Dette ble 9500.- inkl frakt.

Jeg hadde hørt så mye rart om kit objektivet til 350d, så jeg tok bare det nest billigste alternativet, og kjøpte en sigma linse til 1000 kroner. Om det var et godt kjøp vet jeg ikke siden jeg ikke kan sammenligne med noen ting. Jeg bestilte hvertfall kameraet, og den 21. Januar, kom lappen i posten. Jeg ble som et lite barn igjen! Jeg kom hjem med pakken. «Det var julaften igjen». Jeg pakket det opp kronologisk, først kamerabagen, minnekortet, linsen og til slutt kameraet! Jeg satte batteriet på lading i hui og hast. Det var grusomt å vente. Jeg måtte bare sitte der, lese gjennom bruksanvisningen. Jeg er gutt, og vet at jeg ikke skal lese bruksanvisning pga stolthet. Men dette var såpass stort, at dette kunne man ikke unnlate! Lyset på laderen var grønt. Jeg satte det inn og begynte straks å skyte bilder. Det var en herlig drøm, som var gått i oppfyllelse. Det har nå gått en uke, og jeg har ikke funnet en ulempe med det enda. Det med at kameraet satt dårlig i hånden kunne ikke jeg kjenne. Men jeg er tross alt ikke vant med speilrefleks. På høyrehånden ligger lillefingeren under kameraet, og jeg finner ikke det ubehagelig. Og venstre hånden ligger under linsa. Så det med dårlig grep er en myte for meg. Jeg har også kjøpt en bok om fotografering til 400 kroner. Så nå skal det bli proff amatør fotograf av meg. Bilder fra meg vil komme senere!

Stolt speilrefleks eier Preben Hollup!

(PS: Tar forbehold om skrivefeil)

Endret av Antarctica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan være fornøyd med kjøpet ditt. Hvis du ikke har vært uheldig med ditt Sigma-objektiv, så skal det gi ganske bra bilder. Har selv både Canon og Sigma-zoomen, og sistnevnte er klart best. Bedre på bildekvalitet, mye bedre byggkvalitet. Den har til og med metallbajonett og solblender, så de ekstra kronene er verdt det :thumbup:

Skulle du, mot formodning, ha fokusproblemer (som noen har rapportert), så kan det justeres av et kameraverksted. Det dekkes av garantien, og da har du objektiv og hus som er avstemt i forhold til hverandre. Jeg har ikke følt behovet for det med mitt eksemplar.

Ut å ta bilder med deg. Del dem med oss i Bildekritikken. Det er ikke skummelt, bare gøy. Man vokser som fotograf gjennom veiledning og kritikk. Lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...