Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC vil ikke boote. Abit NF7-S, Athlon XP3000+

Anbefalte innlegg

PC starter, vifter snurrer og HD-er spinner opp, men jeg får ikke noe som helst bilde på skjermen og ikke noe "default-beep" fra BIOS/boot. Jeg hører at en harddisk jobber i ca 1/2 sekund, men så ikke noe mer. Maskinen bare står slik å surrer uten å kjøre seg opp.

Etter å ha leita litt rundt og lest på forumet, prøvde jeg å bytte både skjermkort og RAM men dette hadde ingen effekt. Neste steg blir å prøve en annen strømforsyning hvis dette er noen vits. Jeg har ikke prøvd skjermkort, harddisker eller RAM i en annen maskin for å se at de ikke er defekt, for jeg har ikke en "spare" maskin å teste disse komponentene i.

Jeg gjorde ingenting spesielt med pc'n igår kveld før jeg slo den av, og den har vært stabil helt siden jeg kom tilbake fra juleferie (og har vært stabil omtrent fra da den ble satt sammen). Jeg hadde spilt Star Wars Battlefront 2 tidligere på kvelden, men ikke installert noen nye programmer eller maskinvare, eller forandret på noen vitale instillinger.

Hva skal jeg gjøre, og hva kan være feil? Dette er mitt store spørsmål. Det som er mest irriterende er at pc'n dauer helt uten forvarsel. :cry:

Oppsett:.............................................................Kjøpt hos:

Abit NF7-S V2.0 Hovedkort.....................................Tidligere Techline (nå Netshop)

AMD Athlon XP3000+ 2,167 GHz CPU.....................Tidligere Techline (nå Netshop)

TwinMOS 1024MB Ultra-X Secure Digital RAM..........MPX

Western Digital 74GB Raptor SATA (system-disk)....MPX

Seagate 250GB Barracuda ATA-100 (2 stk).............MPX

Plextor DVD-spiller PX-116A...................................Tidligere Techline (nå Netshop)

NEC DVD Recorder ND-3540-A................................PSData

Har ikke anelse hvilke driverversjoner og BIOS-versjoner som er på systemet, men kan si med sikkerhet at det ikke er de nyeste :blush:

Håper noen kan hjelpe meg med å finne en løsning på dette problemet.

Edit: Har også prøvd å flashe/re-sette BIOS uten resultat.

Endret av shilseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Nei, kommer ikke noe bilde eller noen ting. Kommer meg heller ikke inn i BIOS, siden jeg ikke vet når jeg skal trykke DEL-knappen.

Kan et hovedkort streike sånn helt uten forvarsel? Trodde kanskje man skulle få noen "hint" på forhånd på at noe var feil...

Hvordan blir det med garanti når hovedkortet er kjøpt i en butikk som i teorien ikke eksisterer lenger? Techline gikk jo over til å bli Netshop da de slo seg sammen med en annen butikk (hvis jeg husker rett) Uansett eksisterer jo ikke Techline lenger. Får ringe Netshop på mandag og høre hva jeg skal gjøre.

Lenke til kommentar

et hovedkort kan streike når det vil :(

men jeg vet ikke så mye om det, men har du garanti/kvitering kan du sikkert få til noe men er ikke så sikker på akkurat det fordi jeg hadde garanti og butikken der jeg kjøpte data'en(e) eksisterer ennå..

lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Snakket med en kundebehandler hos NetShop i morges, han sa at han aldri hadde hørt om at Netshop tidligere het Techline eller hadde vært "asossiert" med den butikken, og han hadde vært ansatt hos Netshop helt siden bedriften ble startet. Dermed kan jeg vel glemme å få et nytt hovedkort på garantien...

Dessuten er Socket A-hovedkort blitt litt vanskelig å få tak i. Jeg prøver nå å få kontakt med Abit support, så kanskje dem kan skaffe et nytt kort til meg. *krysser fingre og tær*

Oppdatering: Snakket med Abit Techsupport i Nederland (!) og der sa kundebehandleren at jeg først burde prøve en annen strømforsyning og om mulig en annen prosessor. Strømforsyning har jeg mulighet for å bytte, prosessor blir det verre med. Uansett kunne jeg sende en mail til dem med navn og serienummer på hovedkortet, så skulle dem sende meg en ny BIOS-chip helt gratis. :) Hvis det ikke hjalp å bytte den måtte jeg ta kontakt på nytt så skulle dem finne en løsning. Fylte ut et techsupport-skjema på hjemmesiden til Abit og sendte det inn for sikkerhets skyld, muligens smør på flesk, men vil være på den sikre siden.

Endret av shilseth
Lenke til kommentar

LØSNING!

Det var ikke hovedkortet i det hele tatt, men nemlig strømforsyninga! Prøvde en annen strømforsyning da jeg kom hjem fra jobb, og jommen funka ikke PC'n :) Litt teit av meg å ikke prøve det i samme slengen som jeg prøvde annet grafikk-kort og RAM, men nå har jeg ihvertfall lært til neste gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...