Lid/Ran Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Olav1974, interessant det du sier om IBM (lenovo), betyr det at du anbefaler å styre unna Thinkpad-modeller? Jeg har aldri hatt noen IBM maskin selv, men Thinkpad har virket robust, og ekstremt stillegående. Er de stille fordi de mangler datakraft, tro? 5557719[/snapback] Hei Vil overhodet ikke fraråde folk å kjøpe Thinkpad. Det er veldig bra maskiner, og blir vel sett litt på som laptop-verdenens Rolls Royce. Men hva er vel poenget med en Rolls Royce med strikkmotor? Så når man er på et budsjett, og speiselt når man tyner dette budsjettet helt ned i hva som er mulig å få en bærbar for, så synes jeg personlig at det blir meningsløst å betale for IBM-navnet og evt noe bedre byggekvalitet. Og i dette tilfellet var forskjellen på komponenter så stor at det i mine øyne bare ble direkte dumt å kjøpe den IBM'en. I alle fall så lenge maskinen den ble sammenliknet med også kom fra en seriøs aktør. Kunne nok ellers raskt funnet på å gå for en Thinkpad selv, men da skulle jeg hatt et veldig romslig budsjett. Olav Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Gratulerer, Grønn! Vi har kjøpt datamaskiner fra Dell i flere år; jeg syns de er pålitelige og gode. Jeg skal kjøpe ny datamaskin til uken, og vurderer Inspiron 6000; den har litt større skjerm enn Inspiron 630m. Siste dagene har jeg lest er på Forum og prøvd å finne ut om andre merker (asus, lenovo, acer, etc) er like gode, men jeg tror jeg gir opp og går for Dell - igjen. 5557885[/snapback] Ta en kikk på IBM/Lenovo z60m. Varianten med 1680x1050 skjerm, X600 grafikk-kort og 1 Gb kombinert med IBMs kvalitet på kabinett - og ikke minst tastatur - synes å være et solid alternativ (men koster et par tusenlapper ekstra). Jeg har akkurat hatt z60m og z60t ved siden av hverandre sammen med Inspiron 6000. Mens lokket på IBMene er hardt og stivt som heia (titan eller karbon), gir ikke lokket på i6000 meg mye tiltro til at skjermen skal utsettes for mye juoling før den ryker. Lenke til kommentar
Lid/Ran Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Gratulerer, Grønn! Vi har kjøpt datamaskiner fra Dell i flere år; jeg syns de er pålitelige og gode. Jeg skal kjøpe ny datamaskin til uken, og vurderer Inspiron 6000; den har litt større skjerm enn Inspiron 630m. Siste dagene har jeg lest er på Forum og prøvd å finne ut om andre merker (asus, lenovo, acer, etc) er like gode, men jeg tror jeg gir opp og går for Dell - igjen. 5557885[/snapback] Ta en kikk på IBM/Lenovo z60m. Varianten med 1680x1050 skjerm, X600 grafikk-kort og 1 Gb kombinert med IBMs kvalitet på kabinett - og ikke minst tastatur - synes å være et solid alternativ (men koster et par tusenlapper ekstra). Jeg har akkurat hatt z60m og z60t ved siden av hverandre sammen med Inspiron 6000. Mens lokket på IBMene er hardt og stivt som heia (titan eller karbon), gir ikke lokket på i6000 meg mye tiltro til at skjermen skal utsettes for mye juoling før den ryker. 5562615[/snapback] Her er et glimrende eksempel på hva jeg mener med min forrige posting, da i6000 og z60m kan konfigureres relativt likt. Så ved å ta utgangspunkt i z60m hos Komplett til 12795,- og å konfigurere Inspiron 6000 maskinvaremessig helt likt (15.4" WXGA,ATI X30064MB, PM 750, 512MB, 80GB, DVDRW, WLAN/BT, XPH), så havner Inspiron 6000 på 9894,-. Det er en prisforskjell på nesten 3000,- og det er da man må begynne å ta noen valg. Det er mulig å få denne maskinen ned mot 12000,- hos en del andre butikker, så la oss i rettferdighetens navn si en prisforskjell på drøye 2000,-. det er altså over 20%. For disse drøye 2000 får man Dell-maskinen med WSXGA skjerm, 1 GB RAM, 100GB harddisk og 128 MB-versjonen av X300. Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Sier ikke dette valget er riktig for alle, men det er viktig å være bevisst hva man betaler for, hvor man ønsker å legge pengene. Når det gjelder Inspiron 6000 og byggekvalitet så skjønner jeg ikke helt hva du har å utsette på akkurat det. Og spesielt lokket som er meget solid og såpass stivt at jeg ikke klarer å presse hardt nok til å skape forandringer i skjembildet. Hvis du gir den så mye juling at skjermen går i stykker den veien, så er det vel fortjent. Men neida det er hverken titan eller carbonfiber. Igjen så hadde jeg gladelig betalt x antall tusen for IBM's byggekvalitet dersom jeg hadde et veldig romslig budsjett, men så lenge jeg opererer i budsjettklassen mener jeg det gir en mer balansert maskin (ytelse-byggekvalitet) å gå for noe annet. Selvsagt kan det være et poeng å gå for carbon/titan om man vet at maskinen vil bli utsatt for ekstra tøff behandling, men det gjelder vel de færreste. Olav Lenke til kommentar
kdog Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Noen som har noe innspill på Ukens tilbud hos PS-data? Det ser ut som mye maskin for 5700,- en ekstra minnebrikke er jo ganske billig også. ASUS A3529HBH Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå