thomasoi Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Hei, Vi er tre gode naboer som snart flytter inn i leiligheter vegg i vegg. Tanken var å dele kostnadene til bredbånd ved å installere kun hos den ene, og sette en trådløs router der. Bekymringen som oppsto hos en av partene var om hastigheten hans vil bli mye lavere ved en slik deling. Det vil bli bestilt bredbånd med 4Mbit og han som er ivrigst på nett vil være koblet til ruteren med kabel, mens vi andre "normale" surfere kobles til over trådløs. Har noen erfaringer om store tap av hastighet ved en slik deling? Er det noe spesielt utstyr vi bør se på? Lenke til kommentar
Sindre Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Hvis dere er vegg i vegg, og det ikke er mur i mellom, vil dere "normale" brukere ikke merke det veldig mye, men blir nok ikke helt som og ha det kobla til kablen. Storbruken vil nok ikke merke dere spesielt mye. Pass på at dere kjøper kvalitetsutstyr og at dere ikke har murvegg mellom. har dere det vil jeg ikke anbefale trådløst. Mister nesten alle signalene da. (kan gå men det finner dere ut når dere prøver i såfall) Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Merk også at det bør fungere gjennom mur, spørsmålet blir bare hvor _mye_ mur det er snakk om:) Jeg vil anbefale at dere enten kjøper en router som har gode muligheter for å konfigurere trafikkprioritering (QOS), eller at alle installerer et båndbreddelimiteringsprogram som passer på at ingen av brukerne kan maksimere uploaden. Lenke til kommentar
thomasoi Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 Der er nok ikke murvegger mellom leilighetene, så det skal gå greit. Hva er egentlig forskjellen på router/switch? Har det for meg at en switch skal håndtere delingen på en bedre måte. Har sett på en del routere som har innebygget 4 porters switch. Lenke til kommentar
sinnadyr Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Er ikke maks pro men en router er iallefall konfiguerbar. Det er ikke switchen. I dette tilfellet er det en router du leter etter, siden det trådløse nettverket kun kan deles av en router + at dere skal sette opp kryptering av det trådløse nettverket. Jeg har selv en Jenssen trådløs router med 4 porter som fungerer ypperlig. Den står i første og jeg surfer her oppe i 3'dje etasje med grei tilkobling. Jo sterkere antennen på routeren er jo bedre blir det. Husk også at antennen sender ikke ut signal i alle slags retninger, den sender rett ut fra antennen, noe som gjør at antenne må være pekt i en retning slik at alle vil få like godt signal. Det finnes jo også sterkere antenner for PC'ene deres, så om problemet blir for svakt trådløst-signal kan man jo invistere i en sterkere antenne, noe som ikke koster for meget. Leste at på Mamoz selger de en antenne som tar inn alt innen 14 kilometers avstand til 1300 kr eller noe, så tror ikke det skal være noe problem for dere som bor vegg i vegg Husk bare at storbrukern ikke skal snylte på dere da ;D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå