Gå til innhold

Judo eller kickboxing?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt klart kickboxing. Jeg går på thaiboxing og forskjellen er vel hovedsakelig at thaiboxing bruker mer det man lærer i praksis og har generelt hardere trening.

 

Så hvis du kan velge mellom thai og kick burde du egentlig være med å se hvilke som passer deg best (anbefaler thai), har gått på judo, karate og thaekwondo i korte perioder men sluttet med en gang fordi du lærer faktisk ingenting før etter du har gått der i 6-10år... Kjenner folk som har gått på judo siden de var små og de kan jo ikke slåss/forsvare seg selv, mulig judo/jujitsu funker bra i japan men i norge er det bare tull. Vil få litt muskler i tillegg velg thai/kickbozing.

 

Edit: ikke kickbozing.. boxing..

Endret av DarkShadawg
Lenke til kommentar

Trente Judo i en sånn 10 års periode og synes det var helt toppers. Var vel rundt 14- 15 år da je gfikk min dommer C- lisens også.

 

Så noen her oppe nevnte at Judo ikke var brukenes til noe, men da glemmer han at man ikke skal bruke slikt offentlig.

 

Synes det var kjempegøy som nevnt, sluttet fordi klubben min ble for dårlig (fikk ikke ut av å trene der lenger) og jeg prioriterte andre ting i stedet da.

Lenke til kommentar

judo er absolutt brukenes så lenge du kommer deg litt inn på fyren du skal pryle litt. noe annet blir feil å si. har brukt det i flere sloss-situasjoner selv.

 

men jeg ville alikevel gått for kickboxing. judo er veldig gøy en liten stund, men så går det bare på å gjøre de samme kastene og holdegrepene igjen og igjen og igjen.

Lenke til kommentar

Jeg gikk på judo i 5 år, og fant ut at det var gøy og sånnt, men for mere effektiv trening ville jeg nok satset på kickboxing. Ikke at jeg vet så mye om det, bare har et par venner som har gått der rundt et år. Dog tror jeg at spørsmålet du egentlig burde stille deg er om klubben du skal starte i er det du ser etter, om det er nokk øving/ for lite muskelbygging osv..

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

heisann!

morsomt at dette blir diskutert. har selv drevet med judo i 5 år, og driver med kickboxing på 4 året. så jeg har en del fakta og meninger om dette emnet.

sluttet med judo av en enkelt grunn. det va litt for solo idrett for meg på den tida. så jeg endte opp i fotball. skulle jeg aldri gjort, siden jeg var begynt å bli ganske god. det som er positivt med judo er at det er så vanvittigt variert. det som blir sagt i tidligere poster er at man må komme innpå motstanderen din for å kunne ta han.. for noe tull. det er flere kast og teknikker som kan brukes til å "fange" han inn. i en slosskamp ville jeg sagt at judo er mer effektivt enn kickboxing (!). judo utøvere lærer å blokkere slag, spark, kvelertak etc, og kontre med et kast, armlås etc. kickboxing går mer ut på å skademotstanderen direkte, og ikke uskadeligjøre han, som i judo.

 

fysisk er kickboxing mer krevende, men det vill og si at du blir fortere sliten i en slosskamp (viss du skulle havne oppi det). i judo, holder det som regel med 1-3 kast og en armlås, så er motstanderen uskadeligjort.

 

innen kickboxing er det få teknikker, men alle teknikkene kan bli kombinert til effektive kombinasjoner, men med få så teknikker gjør det og lettere å mestre det. men det blir og kjedeligere da.

 

kan dessverre ikke gi noe svar på hvilken jeg foretrekker, siden begge idrettene er fantastisk kjekke, og gjør at man holder seg i en vanvittigt god form :D

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...