Gå til innhold

LED i nybygget kabinett i kryssfiner

Anbefalte innlegg

hei

har bygget meg et kabinett i kryssfiner, fikk inspirasjon fra casmod på forumet for hardware.no.. :tease:

Noe jeg lurte på, hvordan kan jeg koble til LED så de lyser, men at de ikke brenner seg osv?` :ohmy:

Får de ikke for mye strøm fra 4pin molex'en?

Hva gjør jeg? :ermm:

jeg har 10 stykker jeg gjerne skal ha inn i maskinen..

5 på hver ledning.. :whistle:

takker for hjelp :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk motstander. kan bestilles fra www.elfa.se

tror du skal finne fargekoder der til motstandene å.

Men det er over ett år siden jeg rørte en motstand og regnet ut motstanden en trenger, men det er det sikkert noen her som kan.

Husk at du trenger noen som tåler litt watt ;)

Lenke til kommentar

2.2x3=6.6. De ledsene med 2.2v på lager du en seriekobling av med 3 i hver og fester på den røde ledningen på en molex. 3x2=6. De ledsene som skal ha 3v lager du også seriekobling av, men da med 2 i hver. De også kobles på den røde ledningen på molexen.

Lenke til kommentar

For det første; De får for høy spenning, ikke strøm fra molex'en ;) (volt = spenning, Ampere = Strøm)

For det andre; Lysdioder blir ikke varme nok til å brenne seg inn i tre, utenom hvis du kobler helt feil.

Du tenker rett fra ett rent matematisk perspektiv spyro, men du kan ikke gjøre det når det kommer til elektronikk.

En skal_egentlig_ha en motstand før hver enkelt lysdiode, men en kan klare seg med en foran hver "rekke".

Da blir regnestykket slik:

R=U/I

5/20^-3=250

12/20^-3=600

Du skal med andre ord ha en 250Ohm's motstand foran de ultråblå hvis du kobler dem på 5V (rød) og en 600Ohm's motstand om du kobler dem på 12V (gul)

Over til de røde;

5/30^-3=166,67

12/30^-3=400

Du skal altså ha en 166,67Ohm's motstand om du kobler de røde på 5V (rød) og en 400Ohm's motstand om du kobler dem på 12V (gul)

Om jeg har feil må en som kan dette rette meg snarest, siden det er sent/tildig (alt etter hvordan man ser på det)

men jeg er rimelig sikker på at det er rett :innocent:

EDIT: Hvis du vil ha dem til å blinke må du begynne med timere (f.eks. 555-timere) og det ser heller dumt ut (du kan kanskje få det bra til)

Ang. det om de kommer til å lyse opp kabinettet bra har jeg mine tvil, kanskje de blå, men de røde er heller svake til belysning.

Endret av sigen
Lenke til kommentar
For det første; De får for høy spenning, ikke strøm fra molex'en ;) (volt = spenning, Ampere = Strøm)

For det andre; Lysdioder blir ikke varme nok til å brenne seg inn i tre, utenom hvis du kobler helt feil.

Du tenker rett fra ett rent matematisk perspektiv spyro, men du kan ikke gjøre det når det kommer til elektronikk.

En skal_egentlig_ha en motstand før hver enkelt lysdiode, men en kan klare seg med en foran hver "rekke".

Da blir regnestykket slik:

R=U/I

5/20^-3=250

12/20^-3=600

Du skal med andre ord ha en 250Ohm's motstand foran de ultråblå hvis du kobler dem på 5V (rød) og en 600Ohm's motstand om du kobler dem på 12V (gul)

Over til de røde;

5/30^-3=166,67

12/30^-3=400

Du skal altså ha en 166,67Ohm's motstand om du kobler de røde på 5V (rød) og en 400Ohm's motstand om du kobler dem på 12V (gul)

Om jeg har feil må en som kan dette rette meg snarest, siden det er sent/tildig (alt etter hvordan man ser på det)

men jeg er rimelig sikker på at det er rett :innocent:

EDIT: Hvis du vil ha dem til å blinke må du begynne med timere (f.eks. 555-timere) og det ser heller dumt ut (du kan kanskje få det bra til)

Ang. det om de kommer til å lyse opp kabinettet bra har jeg mine tvil, kanskje de blå, men de røde er heller svake til belysning.

5515012[/snapback]

takk;) satser på de ultrablåe;)

Lenke til kommentar

No problem ;)

Bra at du satser på de ultråblå, siden du røde ikke har mer enn 10 mcd lysstyrke, og jeg glemte å nevne at jeg har 10 røde/grønne LED's med 45 mcd, disse er satt i en plexiglassplate, og om jeg ikke hadde pusset platen, hadde jeg nesten ikke sett lyset fra dem ;)

Lenke til kommentar
helloisen!! er spennende med sånne LEDs :p  jeg har en del av de blå clas-ohlson diodene i seriekobling UTEN motstander osv. funker fett :)  de som går på 3v, er det jo bare å seriekoble (4 av gangen for 12v) Hvis du trenger en litt bedre innføring, fant jeg en grei guide på hvordan man kan gjøre det: LEDs for dummies

5530126[/snapback]

hvor er 12 volten i pcen?? :hmm:

Lenke til kommentar
helloisen!! er spennende med sånne LEDs :p  jeg har en del av de blå clas-ohlson diodene i seriekobling UTEN motstander osv. funker fett :)  de som går på 3v, er det jo bare å seriekoble (4 av gangen for 12v) Hvis du trenger en litt bedre innføring, fant jeg en grei guide på hvordan man kan gjøre det: LEDs for dummies

5530126[/snapback]

hvor er 12 volten i pcen?? :hmm:

5561712[/snapback]

Det er to av pinnene i en molex-kabel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...