FranzJosef Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Har akkurat overtatt et rekkehus. Forrige eier nevnte at det var ikke veldig mye strøm inn til boligen. Og ganske riktig. Har nesten ikke ting der, dvs nesten ingen lys, eller andre småting. Hadde bare på en oljefyrt ovn 2000 W og en 1500 W, et kjøleskap og diverse lys. Så satte jeg på komfyren og da ble det svart. Og jeg som har 2-3 PCer som skal i hus. Har fundert på å ha varmekabler i gulv både på bad, entreen og kjøkken. Også tenkt på å lage badstu i kjelleren. Det at dette skjer, er det sannsynligvis bare sikringene som lager krøll? At det er bare å anskaffe et sikringssystem som tåler mer strøm? Eller kan det være snakk om strømkablene inn til selve huset? Dvs. at det må graving og styr til? Skjønner at det ikke er så lett å si noe om dette, men hva er mest vanlig/sannsynlig? Står veldig lite tall både i sikringskapet og ellers. Hva er omtrentlige kostnader på å få elektriker til å oppgradere dette? Regner med jeg ikke kan gjøre stort selv? Lenke til kommentar
Nuhvok Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Snakk med din loakle elektrikker om utskifting av sikringskurser du. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 Det er alt som trengs? Det hørtes billigere og enklere ut enn fryktet. Og det er du rimelig sikker på? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Jeg regner med at sikringsverdiene er såpass lave for en grunn, som da med all sannsynlighet er pga tverrsnittet på inntakskablene. (dette er ikke noe jeg kan si for sikkert, det bare virker logisk) Men uansett så vil din lokale elektriker kunne gi deg ett mye bedre svar. Ta en telefon og hør med de. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Du vil først og fremst trenge flere kurser ut fra sikringskapet. Dernest må du se på størrelsen av hovedsikringen om det er nok totalt sett. Hvis inntakskabel er for liten så må den skiftes. Det er ingenting av dette du har lov til å gjøre selv, du kommer ikke utenom å kontakte en elektriker uansett. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Problemet ditt er hovedsikringene dine som er for små til dagen forbruk. Og er sikringene for små må er nok inntakskabelen for liten også. Først hvor bor du i landet? I følge profilen bor du på New Zealand og er det tilfellet så kan jeg ikke hjelpe deg med hverken priser eller hva som må gjøres. Bor du derimot i Norge så kan du enten ha tilførsel i luftstrekk eller kabel som kommer far kabelskap som står rett på utsida av huset. Er det kabel så er sansynligheten stor for at det er 3~ i kabelskapet utenfor veggen og det er da bare å legge ny kabel herfra og til sikringsskapet samt oppgradere dette. Eneste plassen det da må graves er rundt kabelkassen ute som kan gjøres for hånd. Da er prisene cirka slik. Inntakskabel 1200-1500.- meteren inklusiv arbeid. Ferdig sikringsskap med 8 jordfeilautomatsikringer 12500.- ferdig montert. Prisene kan variere noe fra firma til firma og er også avhengig av arbeidsmengden i markedet. Er det mye å gjøre så blir det dyrere en om det er lite å gjøre. Man konkurerer ikke om man ikke må. Har du luftstrekk inn til huset så kan det hende at luftsterkket må byttes, kanskje everkets nett må oppgraderes, så det har jeg ingen bakgrunn til å gi priser på. EDIT: Noen rekkehus har framlagt 3~ til sikringsskapet men bare brukt 2 av fasene og sikret moderat. I disse tilfellene kan man faktisk med bare å bygge om / skifte sikringsskap få en effektøkning på 1,73 ganger det som var på samme sikringsstørrelsen. Eksempelvi 25A 1~ blir 5,75KW mens 25A 3~ blir 10KW Er det da 10mm2 3 lederkabel som ligger til sikringsskapet fra før så kan man sikre med 50A og får da til sammen 20KW. Endret 28. januar 2006 av perpyro Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 Det er ikke de helt gamle sikringene man "dyttet" tilbake. Det er sånne man "vipper opp", dvs. bare drar bryteren tilbake igjen i posisjon. Det er en lang rad av slike, men det var den første som gikk, og den er merket hovedsikring. Huset er fra 1958, antar det er gjort en eller annen slags type oppgradering av det elektriske siden da. Rekkehuset er også ganske beskjeden størrelse på. 95 kvm fordelt på 3 etasjer. Men når det ikke tåler mer enn to oljefyrte ovner, en komfyr og litt lys går det ikke. Men noe i størrelse flere titusener har jeg overhodet ikke råd til. Opp mot ti tusen kan gå. Ja, jeg bor i norge. Kristiansand. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Det er vanlig moderne automatsikringer du beskriver. Og du har tydeligvis bra med kurser. Som du sier, anlegget er blitt modernisert. Hvor stor er hovedikringen? Det skal stå et tall med A bak, f.eks 50A. En slik sikring er som regel enkel, dobbel eller trippel. Dvs det er et 'håndtak' som deler seg i to eller tre. Hvordan ser din ut? Du nevner "oljefyrte ovner", men hadde den vært oljefyrt så hadde den ikke belastet strømmen din. Det er nok "oljefyllt" du mener. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Var alle tingene du satt på på samme kurs ? (står sikkert forklart hvilke rom de forsjellige kursene er på i skapet) Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Mest sansynlig er det 25A 1~ hovedsikring. Årsaken er at tilførselskabelen er entageligvis en 2x6mm2 blykabel med ytterkappe av tøy. Denne kan selvsagt ikke belastes mere en 25A. Da er jo spørsmålet om det er luftstrekk til huset eller jordkabel. Luftstrekk var det når huset var nytt men kan ha vært byttet i ettertid. Da er det som koster penger ny inntakskabel og ombygging til 3~ i skapet som er en enkel afære dersom skapet er stort nok fysisk. 3~ målere er større en 1~ målere og krever derfor naturligvis mere plass. Erfaringsmessig er sikringsskap fra 50 tallet små så det er ingen selvfølge at det går å bygge om til 3~. Alternativet er å sette måleren i et eget skap ved siden av sikringsskapet, noe som blir en rotete løsning men den fungerer. Er det bare å bytte hovedkabel og bygge skapet om til 3~ så kan det godt hende at du kommer under 10 laken avhengig av lengden på kabelen, men det er bare å ta kontakt med elektriker og si du vil ha pris på arbeidet først. Jeg opplever desværre altfor ofte at folk ikke har råd til å utbedre el-anlegget. Til de vil jeg bare si har dere ikke råd så får dere la være og er feilene kritisk så får dere ta dere råd. Elanlegget er hver enkelt huseiers ansvar og vil derfor bli strafferetslig ansvarlig dersom det skulle skje en ulykke som følge av kjente feil i elanlegget. Har man kjøpt seg hus så har man det og må påregne utgifter til utbedringer og vedlikehold, spesielt om det er et gammelt hus man har kjøpt. Folk bruker gjerne 100 laken på oppussing av badet men når elektrikerregninga på 20 000 kommer da blir det ramaskrik. Altfor mange tar eletrikerens arbeid for gitt og tenker ikke på det før den dagen kommer da elanlegget ikke fungerer. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Annlegget var jo byttet ut ifølge trådstarter! Men er selve boksen byttet ut da ? er det plass til mer i den ? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) Ting blir nødvendigvis ikke bedre bare å bytte fra skusikringer til automatsikringer størelse for størelse, det kan snarere bli værre ettersom automatsikringer har en annen karakteristikk en skrusikringer. Har de som byttet innholdet i skapet i tillegg benyttet en 2x25A automatsikring i stedenfor 2x25A overbelastningsværn blir ikke saken noe bedre av det heller. Er skapet f.eks. innfelt i veggen blir skapet skjeldent byttet, det byttes innhold dersom det er plass til det. Å få et gammelt innfeltskap med rør over og under ut fra veggen og et nytt inn igjen er et hel****s arbeid som tar mange timer. EDIT: Bytter man sikringene størelse for størelse så får man fremdeles økt elsikkerheten ettersom man får mindre overbelastningsstrømmer i anlegget og sjansen for overopphetning blir mindre. Endret 29. januar 2006 av perpyro Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 mhm.. men trådstarter, ble bare sikringene byttet ut, eller hele skapet ? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) "følge med i tråden " Endret 29. januar 2006 av regga Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 du må nok få tak i en elektriker, å si noe om det når en ikkje får se hvordan det ser ut er håpløst. men er jo klart at inntakssikringene er for små, det er kansje pga. at inntakskabelen er for liten, eller at det står for små inntakssikringen i inntaket. er jo klart at du bruker mer strøm nå enn i 1958, så det som engang var stort nok inntak er alt for lite nå.. mitt råd er uansett å få tak i en elektriker til å se på saken, vist du hører litt rundt er det firma som tilbyr gratis "elsjekk" mot at de får ta det evt. arbeidet som må gjøres, så da får du en "gratis" sjekk av hva som må gjøres. å si noe om nøyaktig hva som er galt, å hva som må gjøres er håpløst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå