Gå til innhold

Morsomme triks uten dop.

Mr.Locke

Anbefalte innlegg

Etter 31 leveår, spesielt mine første, fant jeg ut en del "merkelige" ting som ikke er spesielt merkelige i det hele tatt, heller fysiologiske reaksjoner, som gir interressante utslag. Enkelte av disse tingene kan gjøres på ren vilje eller med litt konsentrasjon.

I Denne tråden er fritt frem for å komme med sine egne triks, både farlige og ufarlige, men de må ha en ting til felles: det må kunne gjøres uten hjelp av eksterne psykoforanderlige / nervestimulerende midler som f.eks narkotiske stoffer.

1: Gjennomsiktige øyelokk.

Når man er veldig trøtt, kan man legge seg nedpå , med lyset på, her gjelder det å konsentrere seg, for man skal tenke seg at man ser rommet uten å ha øynene åpne selvfølgelig. Man må også sørge for å ikke sovne helt eller for fort. Klarer man det vil man havne i en halveis-drømme tilstand hvor man får illusjonen av å se rommet man ligger i rundt seg, bare gjennom et "gulaktig" slør, dette varer i toppen 5-6 sekunder av gangen, før man av en uimotståelig trang blir nødt til å åpne øynene for å sjekke at man A: ikke har øynene faktisk åpne, og B: at det ikke var en drøm. Denne krever litt trening, og å få det til å vare særlig lenger enn 5 sekunder er uhyre vanskelig fordi hjernen vil ikke være i den tilstanden, den vil enten at du skal sove, eller at du skal våkne, og dermed forteller den deg at dette er en drøm før du sovner ordentlig, dermed blir du tvunget til å åpne øynene for å sjekke det, eller så sovner du helt.

2: Stemmer i hodet.

Denne bygger på litt av det samme prinsippet som ovenfor, hjernen opererer ekstremt effektivt når man begynner å komme inn en søvn-tilstand, og dette slår inn rett før man faktisk reellt sovner. Dette forsterker kraftig både det visuelle minnet og det audiovisuelle minnet. Det audiovisuelle minnet i denne tilstanden blir så effektiv at hjernen kan reprodusere ting du har hørt med 100% autentisk nøyaktighet, men du vil høre det som om det var i en svømmehall eller et stort kjøpesenter, altså med litt "reverb" i lyden.

Hvordan: Ligg og tenk på samtaler tidligere på dagen mens du skal sove, prøv å ikke sovn men samtidig slapp helt av , lukk øynene og tenk på samtaler og stemmene til personen(e) i de samtalene. Det er viktig å være trøtt når du skal gjøre dette, hvis ikke vil du bare bli for opptatt av å konsentrere deg om å slappe av.

Etter en liten stund, 20-30 sekunder, kanskje 1 minutt, vil du begynne å faktisk høre det / de samtalene du tenker på. Og etterhvert som du slipper opp for konkrete minner om samtaler, så vil hjernen begynne å produsere helt nye ord med stemmen til den personen og det vil høres helt autentisk ut, jeg har fått til ting som å høre moren min si "Jeg reiste på en paraply" og andre merkelige ting. Ofte vil man kunne styre det ved å tenke på ordene og man hører personen si det, andre ganger vil det bare dukke opp tilfeldige ord og setninger. Dette kan vare så lenge som 20-30 sekunder av gangen før man "snapper" ut av det og blir ørlitegranne mere våken. Når det skjer kan man gjenta det for en ny runde, tar ca 20-30 sekunder å "komme inn" i det igjen. Er man heldig kan man gjenta en 7-8 slike 20-30 sekunders sesjoner før man ikke klarer å motstå søvnen lenger og dermed sovner helt.

Det samme kan gjøres med musikk også, her personlig, av en eller annen grunn, ender jeg opp med å høre jazz/blues-musikk, litt sånn ala heis/restaurantmusikk uansett hva slags musikk jeg prøver å tenke på, selvom jeg ikke er noen storfan av jazz/blues, så er det ekstremt behagelig når jeg hører det inni hodet på den måten.

3: snøvær/støy i farger/vegger/alt rundt deg. (ikke prøv denne hvis du har svak psyke / henger deg lett opp i ting og eller lider av tvangstanker.)

Denne er, vel, ikke så merkelig, men allikevel litt av en "eyeopener". Se på en helt flat vegg med en farge, se nøye på helheten og du vil merke at det er nesten litt "snøvær" overalt som på en litt dårlig TV-sending. Alle farger/lys har forskjellige mengder av støy. På f.eks veldig mørkeblå er støyen veldig vanskelig å se, mens på lysegult i et litt dimmet lys og alle mellomtoner er støyen veldig lett å se. Samme på svart, der er den lett og se, mens på hvitt er det vanskelig å se støyen men lettere å se litt "flytende farger" (som når du trykker på en LCD-skjerm bare mye mere flytende og mye mindre tydelig).

Du kan også lukke øynene og presse på øyeballene i 20-30 sekunder (ikke for hardt og ikke gjør dette for ofte, tror ikke det er så sunt), så vil du se masse farger som flyter utover i rotete sirkler/mønstre nesten som slike "hippie"-mønstre hippier hadde på klærne på 60/70 tallet.

Man kan også legge seg i et solarium (ikke gjør dette MYE eller lenge heller, holder med EN gang, ikke bra for synet) og se rett inn i de blå lampene, så vil man se "bobler" som flyter rundt.

Alt det overstående er ting på netthinnen, som vi opplever som støy/bobler/farger/flyting hvis man konsentrerer seg om det. Når man ikke konsentrerer seg om det legger man heller ikke merke til det sånn i dagliglivet.

4: Ufo/glødende kull man styrer med synet.

Denne er enkel:

Gå ut en veldig mørk kveld, finn en gatelykt, helst med få andre lys i nærheten. Stirr på gatelykten på en 5-10 meters avstand i rundt 40-50 sekunder, pass på å ikke beveg blikket i det hele tatt mens du gjør det. Lukk så øynene etter 50 sekunder, snu deg opp mot den mørke himmelen og åpne øynene. Det vil nå danne seg en "lysflekk" som vil se ut som rødt glødende kull nærmest, og den vil alltid være i fokus, dvs. fokuserer du langt vekk, vil den være i fokus og dermed se ut som den er langt vekk men veldig stor, fokuserer du nærme, f.eks 1 meter unnad deg, vil den fortsatt være i fokus men nå virke veldig liten siden størrelsen på den alltid er den samme. Nå kan du så forsøke å flytte synet ditt sakte til siden, eller gjerne flytte/snu hodet og det "glødende" kullet vil følge etter med en litt treg reaksjon, nesten som du drar den i en retning med en veldig tøyelig strikk, dvs den vil aldri skifte retning helt vinklet/brått, og dermed får du en opplevelse av at den hele tiden "svever" i luften som en Ufo.

Det krever litt trening å styre den , ettersom den har en tendens til å ville forsvinne til en av sidene.

Mister du flekken et øyeblikk, bare blink et par ganger med øynene og du vil fort se hvor den befinner seg igjen. Effekten vil vare i ca 1-2 minutter før du må gå å lade opp på nytt med å stirre i gatelykta.

Denne har med lys som brenner seg fast på netthinnen å gjøre, og det tar ca 1-2 minutter før det forsvinner. Gatelykt-lys er ikke farlig å gjøre det med, aldri prøv å gjør det samme med laser eller solen, da vil utfallet bli at lyset kan brenne seg fast permanent på netthinnen og dermed skade synet ditt.

5: Autoløft av armene.

Denne er alltid like morsom. Finn en dørkarm, stå midt i dørkarmen og press begge armene mot hver sin side av dørkarmen så hardt du kan i 40-50 sekunder, så går du vekk fra dørkarmen i det du slapper helt av i armene.

Nå vil armene dine løfte seg helt vannrett av seg selv, det vil føles som om noen løfter dem for deg, like morsom og merkelig følelse hver gang.

Hvis du ikke skjønte hvordan, slik:

|   |
| 0 |
|/|\|
| | |

6: Fastlåste fingre:

Ta pekefingeren din på den ene hånden og klem rundt den alt du kan i 40-50 sekunder med den andre hånden. Etter 40-50 sekunder løsne grepet og lirk forsiktig pekefingeren din ut UTEN å åpne den andre hånden du klemte med. Forsøk nå så sakte og forsiktig som mulig å åpne den hånden du klemte med, du må gjerne også prøve med hjelp fra den andre hånden. Hånden vil virke "hakkete" i alle leddene, nesten som en hydraulisk robot-arm. Effekten varer til du strekker ut hånden helt et par ganger.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stilig :D

prøvde den siste der, uten hell, men sikkert bare jeg som er retart :p

5512258[/snapback]

Uten å bruke noen finger. Bare knytt neven din så hardt du kan i 20-30 sekunder, ta i skikkelig så det er virkelig slitsomt i både neven og musklene i armen. Så prøv etter 20-30 sekunder å åpne opp neven din VELDIG sakte/forsiktig, se hva som skjer.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Wow.

Prøvde den siste, var helt utrolig!

Har du funnet på dette selv av erfaringer, eller har du funnet det ut på nettsider, kilder osv?

5512335[/snapback]

1-4 har jeg funnet ut selv, men fått bekreftet senere av mange jeg har fortalt det til at de får til det samme av egen vilje/styring.

5 og 6 lærte jeg av storebroren min når jeg var liten.

Jeg har en morsom en til, men det krever en tegning, skal poste det etterpå.

PS: Hvis du synes den siste (NR 6 med fingeren) var utrolig, da kan jeg fortelle med en gang at den er ingenting i forhold til nr 5 hvis du gjør nr 5 ordentlig, den tar kaka rett og slett.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Kjempebra tråd :thumbup:

Den sisste var fet da :p

Noen år siden fikk jeg tak i en ganske enkel oppskrift å kunne styre deg selv i drømme. Mistet den, og jeg fikk aldri sjangsen til å prøve den, noen som har noen oppskrifter på det?

5512387[/snapback]

Er det Lucid Dreaming du mener?

Endret av Mafiabåss
Lenke til kommentar

Noen år siden fikk jeg tak i en ganske enkel oppskrift å kunne styre deg selv i drømme. Mistet den, og jeg fikk aldri sjangsen til å prøve den, noen som har noen oppskrifter på det?

5512387[/snapback]

Lucid Dreaming heter det. Det finnes b.la briller man kan kjøpe for å fremkalle/provosere frem bevissthet mens man er i REM fase 1 eller 4 (Rapid Eye Movement.)

Det finnes også naturlige måter å fremprovosere det på , samt tanketeknikker som krever en god del læring.

Det skjer også naturlig tilfeldig ca 3-5 ganger i løpet av en gjennomsnittlig persons liv pga. forstyrrelser under søvne som er nøyaktig sterke nok til å gjøre personen bevisst, men ikke sterke nok til å vekke dem fullstendig.

Hvis du har hatt en ekte Ludid drøm noen gang, vil du neppe noensinne glemme den, ettersom man har full kontroll i drømmen interaktivt, og alt man sanser/observerer og føler vil føles mere ekte enn virkeligheten ettersom hjernen jobber på et helt annet nivå når man sover, langt mere effektivt enn i våken tilstand og stoffer / kjemiske prosesser som normalt "doper" deg når du er våken vil produseres i langt mindre grad når du sover. Egentlig er mennesker sterkt tilsløret/dopet i hele sin våkne tilstand pga. endorfiner og dopamin i hjernen for å beskytte oss mot overflyt av informasjon/mere informasjonsflyt enn vi kan takle psykologisk over lengre tid, ellers ville f.eks en knappenål høres nærmest ut som en slegge når den treffer gulvet.

Eksperiment 1-3 som jeg nevner ovenfor bygger på de samme prinsippene, men varer bare veldig kort, den naturlige forlengelsen av den tilstanden er å forsøke å huske når man sovner at man bare drømmer slik av man beholder den tilstanden lenger enn bare de 5-30 sekundene man glir inn full søvn.

Har noen linker jeg kan poste etterpå om det i en egen tråd kanskje siden Lucid Dreaming er et veldig stort, komplisert og interresant særemne.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Ok her er en til:

:: Blingse-trikset.

Å blingse/krysse øynene er somregel ubrukelig, men på enkelte ting er det veldig nyttig. Grunnen er at to f.eks nesten identiske objekter, som stilles ved siden av hverandre, kan "blingses" sammen med øynene slik at de ligger "oppå" hverandre. Bildet som dannes i midten vil da være helt tydelig og skarpt, men alle forskjeller mellom de to bildene/objektene vil nærmest "lyse" opp tydelig.

Tenk deg f.eks den klassiske "finn 10 feil", hvor man har bilder ved siden av hverandre. Jeg kan enkelt finne f.eks 20 feil på under 10 sekunder uten å engang lete hvis jeg har to sånne bilder ved siden av hverandre, for man trenger ikke å lete, forskjellene vil "lyse" opp mens resten av bildet vil være krystallklart.

Denne krever litt øyekoordinasjons-trening, men de fleste får det til etter 5-10 forsøk eller et minutt eller to. Bare kryss øynene sammen nærmere og nærmere til de to bildene havner oppå hverandre, somregel vil hjernen låse blikket når de to havner oppå hverandre fordi hjernen tror den bare ser på 1 bilde noe som er nærmere enn det egentlig er.

Prøv med denn f,eks (flash):

http://www.i-am-bored.com/bored_link.cfm?link_id=12654

Lenke til kommentar
5: Autoløft av armene.

Denne er alltid like morsom. Finn en dørkarm, stå midt i dørkarmen og press begge armene mot hver sin side av dørkarmen så hardt du kan i 40-50 sekunder, så går du vekk fra dørkarmen i det du slapper helt av i armene.

Nå vil armene dine løfte seg helt vannrett av seg selv, det vil føles som om noen løfter dem for deg, like morsom og merkelig følelse hver gang.

Hvis du ikke skjønte hvordan, slik:

|   |
| 0 |
|/|\|
| | |

5512165[/snapback]

Å, så genialt! Helt sykt! :ohmy: Mange bra tips her, men prøvde kun 5ern. Håper flere har flere tips, jeg selv har ingen som jeg kommer på nå, desverre.

Lenke til kommentar
Satrucci^^ lærte meg at jeg skulle sitte på handen min i 3-4 minutter for å så  snurre tissen. I følge han føles det ut som en jente da.

5515289[/snapback]

Hehe, vel, det føles ihvertfall ut som om en annen person gjør det når hånda di sover, det er helt sikkert :w00t:

Lenke til kommentar

5512387[/snapback]

Lucid Dreaming heter det. Det finnes b.la briller man kan kjøpe for å fremkalle/provosere frem bevissthet mens man er i REM fase 1 eller 4 (Rapid Eye Movement.)

5512419[/snapback]

En nettside om emnet, som bla. forklarer hvordan man kan "ta over" kontrollen i drømmene sine uten hjelpemidler.

Lenke til kommentar

En nettside om emnet, som bla. forklarer hvordan man kan "ta over" kontrollen i drømmene sine uten hjelpemidler.

Jeg prøvde det der en stund, fikk det aldri til!

Lenke til kommentar

Jeg er 18 år nå og har vært heldig nok til å oppleve 1, muligens 2 slike "Lucid dreams". Det skjedde etter jeg for første gang ble skikkelig forelska i ei jente, og i drømmen kunne jeg gjør akkurat hva jeg ville.. INGENTING er bedre enn det.. =D Visste om tips nr. 5 fra barneskolen, men det er uansett så sinnsykt genialt! :)

*Beste tråden på lenge*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...