Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WLAN mellom flere hus

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå trenger jeg hjelp med nettverk her!

Vi er noen kompiser som har satt opp trådløst nettverk mellom husene, men dette fungerer ikke så godt som det burde.

Etter lenge å ha lett etter gode, og ikke minst prismessig overkommelige, løsninger for å koble flere trådløse aksesspunker/routere sammen, landet vi på Linksys WRT54G med DD-WRT firmware og WDS. Vi var to stykker som kjøpte WRT54G, den tredje anskaffet en WAP54G ettersom han fikk den billig, og den siste hadde fra før av DLink trådløst nettverkskort i den stasjonære PCen sin. Hos alle fire er det eksterne antenner. Dette satte vi opp i høst, og tilsynelatende fungerte det greit en måneds tid eller to. Det var vel aldri 100% stabilt, men så ille som det er nå tror jeg ikke det var i starten.

Det meste av trafikken går mellom oss to med WRT54G, og han kompisen min har en stasjonær maskin samt en bærbar. Den bærbare faller stadig vekk ut av nettverket, mens den stasjonære ser ut til å være mer stabil. Det er derimot omtrent håpløst å sende store filer fra meg til hans maskiner uten at overføringen stopper med melding om at ”Nettverksnavnet er ikke lengre tilgjengelig”-eller noe i den duren.

Han med DLink-kortet er koblet til han med WRT54G og han er enda mer ustabil enn den bærbare maskinen, selv om de er koblet til samme aksesspunkt og signalstyrken rapporteres til å være omtrent den samme.

Han med WAP54G er heller ikke stabil på nettverket. Han kan åpne delte ressurser på mine maskiner, men så fort jeg forsøker å åpne noen av hans delte ressurser får jeg feilmelding. Jeg får altså ikke mulighet til å forsøke å starte en filoverføring engang.

I tillegg har jeg fått problemer med å pinge min Linksys, samt åpne web-konfigurasjonen (både trådløst og direkte via kabel) – og det selv om den fungerer og det går trafikk gjennom den. Noen ganger går det greit, veldig mange ganger går det ikke i det hele tatt.

For å teste litt mer, delte jeg internettlinjen min, og tok den bærbare maskinen min med til han med WRT54G. Hvis jeg surfer ”parallelt” på begge de bærbare maskinene så vil hans maskin før eller senere falle ut av nettverket (Siden kan ikke vises) mens min maskin enda er på nett. Men dere må ikke tro at min maskin er stabil hele tida av den grunn! Neida, før eller siden så faller den også ut. I en periode var vi også nødt å trekke ut kontaktene av de trådløse enhetene flere ganger for dag, for å få opprettet forbindelse igjen. Da hadde den, eller de, hengt seg oppe på en slik måte at det var umulig å få forbindelse på annen måte.

Hjemme hos meg innbiller jeg meg at det trådløse er stabilt og fint innomhus. Jeg bruker det derimot ikke så mye som han andre karen, iom. at jeg har kabelnettverk mellom alle maskinene, og bruker den bærbare maskinen lite hjemme.

Vel… Det er kanskje nok, før dere blir _helt_ forvirret? Litt vanskelig å forklare alt dette, spesielt siden jeg ikke har klart å finne de helt store fellestrekkene selv.

Signalet på de ulike plassene er undersøkt med bærbar PC og trådløst nettverkskort tilkoblet antenna, og det ser greit ut. Selv om det ikke er på topp, så burde det holde.

Vi begynner i alle fall å bli lei av at det er ustabilt! Vi vurderer nå å skifte ut det trådløse utstyret vi har (alt eller noe), til fordel for noe som er stabilt – og det er her vi trenger råd - og gjerne komplette forslag.

Kriteriene er:

- Stabile linker mellom husene og trådløs dekning - samt mulighet for

å koble til kablet nett - i hvert av husene.

- Hastigheten bør ikke være under "WDS-fart" (12 Mbps ca)

- Mulighet for å utvide senere.

- Prisen må være overkommelig, selv om jeg ikke har noe konkret budsjett å komme med her og nå.

Jeg har lagt ved et bilde som illustrerer oppsettet slik det er nå og hvilket utstyr vi har. Bare så det er nevnt, så har jeg liggende en 90-graders spredningsantenne som skal monteres opp når været tillater det - og da ser jeg for meg at jeg kommer til å vende alle linkene mot meg, i stedet for å gå via via, som han med DLink-kortet gjør nå.

Mvh

Vegard

WLAN_liten.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns dere burde gå for et stjernenettverk.

Hvis dere setter opp en sirkelantenne på det midterste bygget

vil nok stabiliteten kunne bli bedre. Samtidig er det like greit å sette opp

en vpn server der, som alle kobler seg opp og autentifiseres mot.

På den måten har alle kun 1 hver gjennom linken sin, og det vil maksimere hastigheten.

Dere kan naturligvis også setter på krypteringer og signerte autentifiseringer for å øke sikkerheten.

Lenke til kommentar

På den måten har alle kun 1 hver gjennom linken sin, og det vil maksimere hastigheten.

Dere kan naturligvis også setter på krypteringer og signerte autentifiseringer for å øke sikkerheten.

5512759[/snapback]

Hei!

Stjernenettverk, ja. Tanken er sikkert ikke så dum, men det går ikke i praksis å få satt opp noe antenner på taket i det midterste bygget. Han som bor der, bare leier. I tillegg hadde vi håpet å slippe å kjøpe ny(e) antenne®. Men, som nevnt så skal jeg (som bor i det hvite lange, huset) sette opp min siste anskaffelse; en 90-graders spredningsantenne. Da skulle det i teorien ikke være noe problem å "få med" alle - spesielt i og med at jeg har fri sikt til alle. Det kan også hende at vi utvider nettet ytterligere senere, og da vil jeg bli sentrum - og skal da sette opp flere antenner, eller en rundstråle-sak.

Vel. VPN-server og slikt må du gjerne fortelle mer om. Dessuten lurer jeg på hvilke trådløse enheter som anbefales, og hvordan disse kan settes opp. Hvilke alternativer er det til WDS? Å kjøre bridge enhet til enhet, vil for eksempel ikke være noe ideell løsning, når man tenker på antallet enheter vi må ha.

Er det noen andre som kjører flere Linksys WRT54G (eller andre typer) i WDS? Fungerer det greit? Jeg lurer på om det er WDS som er dårlig, eller vi har feil med en eller flere av enhetene våre - og at det kan være grunnen til at vi har ustabil forbindelse. For å prøve sistnevnte teori, kjøpte vi før jul en ny WRT54G - men denne viste seg å være av hardware-versjon 5, hvilket vil si at den ikke lot seg oppgradere til DD-WRT firmware, og dermed ikke var mulig å kjøre i WDS.

Hvis det er sånn at det fungerer upåklagelig med WDS på Linksys WRT54G (eventuelt de andre versjonene) så er det en mulighet at vi kjøper en eller flere nye slike, for WDS i seg selv er greit det, bare det er stabilt. Prismessig er det å foretrekke iallefall. Slipper jo også å anskaffe nye (dyre) antennekabler/pigtails.

Håper på flere tips, erfaringer og idèer!

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

5512759[/snapback]

Hei!

Stjernenettverk, ja. Tanken er sikkert ikke så dum, men det går ikke i praksis å få satt opp noe antenner på taket i det midterste bygget. Han som bor der, bare leier. I tillegg hadde vi håpet å slippe å kjøpe ny(e) antenne®. Men, som nevnt så skal jeg (som bor i det hvite lange, huset) sette opp min siste anskaffelse; en 90-graders spredningsantenne. Da skulle det i teorien ikke være noe problem å "få med" alle - spesielt i og med at jeg har fri sikt til alle. Det kan også hende at vi utvider nettet ytterligere senere, og da vil jeg bli sentrum - og skal da sette opp flere antenner, eller en rundstråle-sak.

Vel. VPN-server og slikt må du gjerne fortelle mer om. Dessuten lurer jeg på hvilke trådløse enheter som anbefales, og hvordan disse kan settes opp. Hvilke alternativer er det til WDS? Å kjøre bridge enhet til enhet, vil for eksempel ikke være noe ideell løsning, når man tenker på antallet enheter vi må ha.

Er det noen andre som kjører flere Linksys WRT54G (eller andre typer) i WDS? Fungerer det greit? Jeg lurer på om det er WDS som er dårlig, eller vi har feil med en eller flere av enhetene våre - og at det kan være grunnen til at vi har ustabil forbindelse. For å prøve sistnevnte teori, kjøpte vi før jul en ny WRT54G - men denne viste seg å være av hardware-versjon 5, hvilket vil si at den ikke lot seg oppgradere til DD-WRT firmware, og dermed ikke var mulig å kjøre i WDS.

Hvis det er sånn at det fungerer upåklagelig med WDS på Linksys WRT54G (eventuelt de andre versjonene) så er det en mulighet at vi kjøper en eller flere nye slike, for WDS i seg selv er greit det, bare det er stabilt. Prismessig er det å foretrekke iallefall. Slipper jo også å anskaffe nye (dyre) antennekabler/pigtails.

Håper på flere tips, erfaringer og idèer!

Mvh

Vegard

5529440[/snapback]

Jeg vil også anbefale dere å kjøre VPN fremfor WDS-oppsett. WRT54G støtter VPN (i alle fall med DD-WRT firmware), noe som er sikrere og mer stabilt enn et WDS-oppsett. Les mer om VPN på google...

Lenke til kommentar
Offtopic:

Hvor får dere kjøpt slikt utstyr fra, og er prisene stive?

5529527[/snapback]

Hei!

Tja. Det utstyret vi kjører med nå koster ikke allverden - men som du sikkert har forstått, så er det heller ikke stabilt - men det er som sagt en mulighet for at vi har feil med en eller flere av Linksys'ene - eller noe annet...

Linksys WRT54G får man tak i hos de fleste databutikker med respekt for seg selv, veldig poplær sak. Koster vel 600-700 kr. Det er verd å merke seg at den versjonen som er i handel nå, har hardware versjon 5 - og kan ikke oppgraderes med offisiell firmware, og kan som sådan ikke brukes til WDS. Enten så var det WRT54GS, eller WRT54GX som fortsatt hadde muligheten. (Dette finner du ved å søke litt rundt)

Nok om den. Antennene vi kjører her er av lett blanding, kan man si. Jeg har en Yagi-sak, som jeg kjøpte for 3-4 år siden brukt. Den ene av kompisene mine har en såkalt grid-antenne, og de to siste har hjemmelagde blikkbokser som har fungert veldig flott i seg selv.

Slikt utstyr finner du på f.eks. http://www.wlansupply.no/

Den siste antenna jeg kjøpte, 90-grader-saken, kjøpte jeg også brukt. På den påklistrede merkelappen stod det adressen til produsenten: http://www.hyperlinktech.com/

Ser ut som de har mye rare greier ;-) men hvordan det blir med "priser i praksis" - altså med avgifter og greier, før du står med utstyret i handa - det aner jeg ikke. Har bare handlet i Norge, og kun brukt pga. gode tilbud.

Noe sånt du var ute etter?

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

Tilbake til topic..

Det virker merkelig nok som det ikke er mange som har satt opp noe slikt.. (?)

Etter litt finlesing, har jeg nå planer om å gå bort fra WDS. Er det mulig å sette opp en Linksys WRT54G som "hovedbase" og så koble 2-3 stk. WAP54G til trådløst?

Skal da disse settes opp som Wireless Repeatere? Noen som har erfaring? Er det mulig å bruke den ene påmonterte antenna til trådløs dekning innomhus, eller er all trådløs kommunikasjon reservert til linken til WRT54G (slik bridge-kobling er)?

Tar fortsatt i mot alle gode råd jeg kan få ... :)

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar

Med tanke på den avstanden og de hindringene dere opererer med så er jeg imponert over at dere får signal i det hele tatt!

Kan hindringer som trær som vaier i vinden eller mikrobølgestøy (fra andres WIFI nett, mikrobølgeovner, garasjeport åpnere) være årsaken til ustabiliteten?

Dere har tross alt lite å gå på...?

Lenke til kommentar
Med tanke på den avstanden og de hindringene dere opererer med så er jeg imponert over at dere får signal i det hele tatt!

Kan hindringer som trær som vaier i vinden eller mikrobølgestøy (fra andres WIFI nett, mikrobølgeovner, garasjeport åpnere) være årsaken til ustabiliteten?

5586192[/snapback]

Den avstanden der skulle vel gå greit. Har hørt om, og lest om mange som har mye lengre linker. I alle fall, så er sikten helt fri (hvis du ser på bildet i første post, er det nå den lengste linken vi har bestemt oss for å studere nærmere). Det ser kanskje ikke sånn ut på bildene, men pga. at antennene står høyt er sikten faktisk helt fri. Tidligere kjørte vi med DLink DI-624 og Orinoco klientkort. Kunne hele tida følge med på signalstyrken, og den var nesten alltid på topp. Unntaket var sommermånedene, da var det noen trær som ble veldig store og grønne :!: Men fremdeles var det ikke noe kritisk (og nettverket med DLink og klientkort fungerte, fungerte og fungerte i over 2 år. Aldri noe tull med det faktisk. Samme antenneutstyr)

Slik situasjonen er nå, er sikten helt fri, altså. Det er ingen andre nett i dette området. Garasjeport-åpnere, kjenner jeg heller ingen som har her.

Lite å gå på.. Nja, nei altså etter målinger gjort med klientkort på samme antenne osv, så skal signalet være greit det. Men jeg utelukker ingen ting - for det fungerer ikke bra, og vi har slitt med dette irriterende lenge nå.. :)

Hvis vi skal trekke fram noe som virkelig er utrolig, så må det bli at den yagi-antenna jeg har, som peker direkte i retning den lengste linken også sprer signalet så mye at det er greit hos den andre kompisen min også (også målt med klientkort). Men jeg skal få montert opp den 90-graders-antenna, altså, bare været blir bra og at jeg får tak i festeanordning. Men den lengste linken skulle jo kunne gå an å få til å fungere...

Vegard

Lenke til kommentar

5586192[/snapback]

Den avstanden der skulle vel gå greit. Har hørt om, og lest om mange som har mye lengre linker. I alle fall, så er sikten helt fri (hvis du ser på bildet i første post, er det nå den lengste linken vi har bestemt oss for å studere nærmere). Det ser kanskje ikke sånn ut på bildene, men pga. at antennene står høyt er sikten faktisk helt fri. Tidligere kjørte vi med DLink DI-624 og Orinoco klientkort. Kunne hele tida følge med på signalstyrken, og den var nesten alltid på topp. Unntaket var sommermånedene, da var det noen trær som ble veldig store og grønne :!: Men fremdeles var det ikke noe kritisk (og nettverket med DLink og klientkort fungerte, fungerte og fungerte i over 2 år. Aldri noe tull med det faktisk. Samme antenneutstyr)

Slik situasjonen er nå, er sikten helt fri, altså. Det er ingen andre nett i dette området. Garasjeport-åpnere, kjenner jeg heller ingen som har her.

Lite å gå på.. Nja, nei altså etter målinger gjort med klientkort på samme antenne osv, så skal signalet være greit det. Men jeg utelukker ingen ting - for det fungerer ikke bra, og vi har slitt med dette irriterende lenge nå.. :)

Hvis vi skal trekke fram noe som virkelig er utrolig, så må det bli at den yagi-antenna jeg har, som peker direkte i retning den lengste linken også sprer signalet så mye at det er greit hos den andre kompisen min også (også målt med klientkort). Men jeg skal få montert opp den 90-graders-antenna, altså, bare været blir bra og at jeg får tak i festeanordning. Men den lengste linken skulle jo kunne gå an å få til å fungere...

Vegard

5586402[/snapback]

jeg klarte faktisk å få et slikt opplegg stabilt i gamlekollektivet, dvs med wds, eneste problemet er det at jeg ikke vet hva jeg gjorde for å til slutt få det til, dprimerende nok

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...