cmi Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Hallo! Det jeg lurer på er steder man kan lese seg til hvilken type til hva bruk, om dere skjønner? Hvilken situasjon til hvilken model, legg ut linker, bilder og stoff, om enkelt personer har kunnskap de vil dele Sikkert flere som lurer!? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Først må du velge riktig solblender til objektivet ditt. Produsenten opplyser om hvilken du skal ha. Deretter bruker du det på alle bildene du tar, sett bort fra når du bruker den innebygde blitzen. Den offisielle forklaringen fra Canon på hvorfor de ikke leverer solblender med kit'ene, er at det skaper skygge i nedre kant av bildet når man bruker innebygd blitz. De tar derfor hensyn til at 1/3 av kjøperene ikke har erfaring fra før. Synes selv det er en lam forklaring. Hensikten med solblender er å unngå reflekser fra lyskilder foran/over objektivet. Det er helt nødvendig i motlys, og i tillegg beskytter det objektivet i mange situasjoner. Canon EF 50mm 1,8 har innebygd solblender. Jeg er glad Canon ikke har falt for fristelsen å gjøre objektivet kortest mulig. Edit: På FotoVideo sine hjemmesider står det hvilken solblender som hører til hvilket objektiv. Synes du kan finne de fram selv, men ønsker du hjelp må du opplyse hvilket objektiv du skal bruke den på. Canon lager bare en solblender som fungerer på 18-55, og det er samme som er til den tilsvarende 28-85-zoomen de har levert til sine analoge kit. Koster fra 90 til over 300 i forskjellige butikker, men er samme saken. Endret 28. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
cmi Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 Oki... trodde det var forkjellig "design" til forskjellig situasjon jeg. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Hvis du skulle "glemme" å ta med deg solblenderen så kan du bruke hånden for å skygge for solen eller stille deg i skyggen. Det beste er alltid å bruke en skikkelig solblender, det gir høyere kontrast, klarere farver og man slipper også irriterende reflekser. Det gjelder også når det ikke er sol selv om problemet er mye mindre da. Ved lange eksponeringer ved bruk av stativ når det er mørkt så skaper gatelys ofte problemer hvis man ikke bruker solblender. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Canon EF 50mm 1,8 har innebygd solblender. Jeg er glad Canon ikke har falt for fristelsen å gjøre objektivet kortest mulig. 5512006[/snapback] EF50 skal bruke ES-62 solblender med adapterring, se f.eks. http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...ccessory_detail De eneste objektivene jeg kan komme på at har innebygget solblender er de "billige" telene 300/4 IS og 400/5.6. De større telene har monterbare solblendere, som regel ser disse ut som vaskebøtter uten bunn Noen objektiver kan forresten brukes med andre solblendere enn den som følger med, forutsatt at det brukes på crop-kamera. 17-40 kan visst bruke en som hører til et annet obj, men husker ikke benevnelsen i farta, tror det er den til 24/1.4 eller til 35/1.4. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Takk for den, olemm. Jeg må ha meg en slik, men 50/1,8 har faktisk en liten innebygget solblender i og med at objektivet er lengre enn ytterste linseelement. Den gjør nytten sin den også, selv om det blir enda bedre hvis man forlenger den. Har en Nikkor 50/2,0 - som i sin tid alternerte med en 50mm 1,8 Serie E. Sistnevnte objektiv stoppet ved ytterste linseelement, og var mye mer plaget med flare. Nå er jo egentlig 50/2,0 bedre i alle henseende, så jeg kvittet meg med Serie E'en. Senere fikk jeg meg Nikkor 50mm f/1,2. Det var andre boller, det. Fan ta stisk stykke glass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå