Gå til innhold

Noe vits å oppgradere med et Socket A hovedkort?

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt system med Athlon TB 1.4GHz, et EpoX 8KHA+ hovedkort med VIA kt266A chipset, 768MB PC2100 RAM og et Geeforce Ti200 skjermkort. Her om dagen forhørte jeg meg med EpoX, og fikk vite at hovekortet mitt kan støtte prosesserer helt opp til Thoroughbred 2800+.

1) Er det noe vits i å skaffe f.eks. en sånn ny prosessor og et nyere skjermkort, f.eks. et Radeon 9800Pro? Evt hvor bra skjermkort er det passer for en sånn PC? Jeg kunne kanskje funnet dette brukt for rundt tusenlappen. Ville bare vært for å ha en dugelig PC et års tid til, før jeg evt kjøper et nytt system.

2) Hvis jeg kjøper en prosessor som har 333Mhz bus speed (eller hva det heter), hva vil skje når den kjører på mitt system med 266 RAM og hovedkort? Vil den bare kjøre på 266?

Takker for alle svar.

Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, den brukes mest til web og spilling. Jeg forventer ikke å kjøre de beste spillene på max grafikk akkurat, bare å kunne kjøre de sånn ok. Spiller med det oppsettet jeg har nå også, men det begynner å slite litt :)

Er problem å få tak i prosessor for socket A nå, ja, så må evt kjøpe brukt. Har sett en 2600+/333 med vifte til 550 kr.

Lenke til kommentar

Jeg ville spart pengene og kjøpt eventuelt nytt til sommeren, er igrunn litt dumt og kjøpe nytt til noe som ikke er mulig og oppgradere senere. Prisene vill falle på det som er nytt og rått nå, men det kommer noe som er enda råere, og spillene som kommer ut vil kreve bedre utstyr, for å kunne kjøres på fullt.

Endret av Evial
Lenke til kommentar

Jeg ville ha gjort som du foreslo selv; kjøpt brukt prosessor og skjermkort. Det er helt klart det som vil gi deg mest ytelse for pengene.

Et Radeon 9800 Pro vil jo matche en Athlon XP 2600+ veldig bra, men jeg ville gjerne gått for et GeForce 6600GT, hvis det var mulig.

Det kan hende du må oppgradere minnet ditt for å kjøre 333 mhz. Da blir det jo fort et litt dyrere prosjekt, men du kan jo finne det brukt også. Hvis ikke kjører det nok bare på 266 mhz.

Uansett vil pc'en din bli betydelig raskere, selv med 266 mhz bus speed, og kan vare en stund til.

Det er ingen grunn til å vente på at delene blir billigere heller, fordi såpass gamle deler som en Athlon XP 2600+ og et Radeon 9800 Pro, er jo billige nok som de er.

Edit: La til en liten detalj.

Endret av Saruronny
Lenke til kommentar

Hovedkortet ditt trenger raskere ram enn PC2100 for å kjøre 333 mhz fsb (PC2700 eller høyere).

Hastigheten til prosessoren avhenger av minnet og hva hovedkortet støtter. Det går ikke an at ram og cpu kjører med en høyere hastighet enn hovedkortet (hastigheten til minnet og hovedkortet, fsb, er en og samme sak).

Du kan nøye deg med 512 mb ram til å begynne med, hvis du føler det blir en for stor investering. Kjører du spill i lav oppløsning, trengs det ikke like mye ram som ved høy oppløsning og fulle detaljer. Hvis du derimot skal spille de aller nyeste spillene, burde du kanskje gå for 1 gb ram. Sjekk minimumskravene for å være sikker.

Lenke til kommentar

Ok, så om jeg forstår deg riktig så vil hovedkortet mitt automatisk kjøre på 333 hvis prosessoren og minnet gjøre det? Mens hvis enten CPU eller minnet er 266 vil alt kjøres på 266.

Men allikevel, er ytelsesøkningen så stor ved å gå fra 266 til 333? Jeg har jo tross alt 768 fint fungerende RAM fra før.

Lenke til kommentar

Ja, hvis minnet eller cpuen er på 266 mhz fsb, vil begge kjøre på den farten.

Hovedkortet ditt støtter en maksimal fsb, som i ditt tilfelle er 333 mhz. Minnet er kraften bak fsben. Du kan sammenligne det med at hovedkorten er sjåføren (hjernen, som velger / tør å kjøre opp til en viss hastighet), mens minnet er bilen (kraften) (Jeg håper ikke dette blir for surrete av meg).

Hovedkortet kan ikke kjøre en annen hastighet enn minnet, og egentlig er det minnet som er fsben (sammenligner man det med bilen, vil det si at egentlig er det bilen som er hastigheten. F. eks. 180 km/t... hehe).

Hvor raskt cpuen kjører, avhenger av multiplieren og fsben. Hvis du kjøper en Athlon XP 2600+, som operer på 2,133 ghz ved 333 mhz fsb, vil den kjøre ca. 1,7 ghz ved 266 mhz fsb. Det tilsvarer en Athlon XP 2100+, og det er en del raskere enn din nåværende Athlon 1,4 ghz.

Du mister altså rundt 400 mhz ved å ikke ha rask nok ram, men et kraftigere skjermkort er vel det som vil gi deg mest ytelse i forhold til nå.

Det er jo en ganske liten investering du gjør uansett, så du kan bare droppe å kjøpe nytt minne. Du vil allikevel få en god del mer ytelse.

Lenke til kommentar

Ok, forstod det nå :) Men hovdekortet støtter vel en maks fsb? På hovedkortet mitt så er det en jumper som kan settes til enten 100 eller 133. Men jeg mailet EpoX for litt siden og fikk beskjed om at den beste prosessoren jeg kan benytte er 2800+/333, så da tåler den sikkert det.

Men en ting. Hvis jeg kjører en sånn prosessor med det nåværende minnet og prosessoren da kjører på 266, kan jeg bare øke multiplyeren så prosessoren kjører på 2GHz igjen?

Takk for svarene forresten :)

Lenke til kommentar

Hovedkortet støtter en maksimum fsb, ja, men den kan overklokkes (hvis hovedkortet, minnet og prosessoren tåler / støtter det).

Du kan øke multiplieren på cpuen, men jeg vet ikke så mye om hvordan det gjøres. Da må du ihvertfall ha en god nok cpu-kjøler.

Malvado: Hvor finner du et så billig AMD 64-system? Det billigste jeg kunne finne fra prisguiden, nytt, var rundt 1750 kr (ASRock hovedkort og en AMD 64 3200+), og det er uten ram, cpu-kjøler og skjermkort.

dehlen: Finner man de rette bruktselgerne, kan man få svinbillige og kraftige oppgraderinger. Du får selv vurdere om du eventuelt vil se etter et brukt AMD 64-system.

Edit: Jeg la til noen småting.

Endret av Saruronny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...