KidKox Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Jeg har planer om å bygge maskin, og vipper mellom pentium4 1,5GHz og AMD Athlon XP1600 1,4GHz. Jeg har hørt at disse to ikke kan sammenlignes og at en AMD 1GHz er raskere og bedre enn en P4 2GHz. er dette sant, disse to prossesorne er til samme pris, hva bør jeg satse på? og hvilke billige hovedkort bør jrg kjøpe, hva blir billigst til slutt? :?: Lenke til kommentar
jonia Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Oj oj..... Ikke vurder noe annet enn AMD XP!! Har selv en Pentium III 500 MHz, men vil kjøpe AMD XP 1700+ hvis jeg skulle ha kjøpt noe nå. AMD'en er heftigere enn pentium'en, og langt billigere. Du burde lese tester av AMD kontra Pentium på nettet, det er bare å søke i google eller noe. Det står sikkert noe om det her på hardware.no også. Tidligere støttet ikke AMD sine prosessorer SSE instruksjonene, derfor kom Pentium klart foran de gamle AMD'ene. Nå derimot, har AMD XP prosessorene fått støtte for SSE, og da er det lite pentiumen vinner på, nesten ikke noe. Nå har riktignok pentium kommet med SSE2, men foreløpig er det få programmer som bruker dette instruksjonssettet etter det jeg vet. Hvis du har en datamaskin fra før med et bra hovedkort som støtter pentium, stiller saken seg annerledes. Du kan ikke ha samme hovedkort for en pentium prosessor som for en AMD, men det vet du sikkert!! Lenke til kommentar
jonia Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 En ting til, du spør om en AMD 1 GHz er sprekere enn en Pentium 4 2GHz. Nei, så heftig er den ikke. En Pentium 4 2GHz kan sammenlignes med en AMD 1900+, altså den heftigste AMD XP prosessoren. Her kommer nok kanskje AMD litt bedre ut enn Pentiumen overall sett, men AMD koster jo halvparten!! Kunne jo kjøpt et hovedkort som støtter dual AMD prosessorer og kjøpt 2 AMD'er til samme pris som for en 2GHz Pentium 4. Da ville du fått en mildt sagt vanvittig maskin. (Er ikke så kjent med AMD som Pentium, vet derfor ikke om det går an å kjøre dual AMD's, men jeg ville tro at det gikk...) Men forskjellene mellom en 1.5 GHz Pentium og en 1.4 GHz AMD XP er store. Her vil AMD totalt overkjøre Pentiumen. Håper du ble noe klokere av dette. Lenke til kommentar
maximus Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Forskjellen på en "gammel" Ahtlon uten sse og en ny XP med sse er omtrent lik null. Min "gamle" Amd Tbird 1400@1533mhz ligger på P4 2.2Ghz nivå. Så konklusjonen er. AMD er raskere i begge tilfeller. [ Denne Melding var redigert av: maximus på 2001-12-04 15:17 ] Lenke til kommentar
jonia Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Hovedkort har jeg ikke greie på. Men du må jo ha et som støtter AMD'en og dens spesifikasjoner. Her bør du snakke med de som selger også, og få dem til å gi en anbefaling. Kjøp litt heftigere ting enn du trenger, det lønner seg alltid! Det tar sjelden lang tid før det du har blir for tregt. mvh Jonia Lenke til kommentar
jonia Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Quote: Forskjellen på en "gammel" Ahtlon uten sse og en ny XP med sse er omtrent lik null. Dette avhenger helt og holdent av hva slags applikasjoner som kjøres. Les tester hvor AMD XP serien sammenlignes med P4 1.5 GHz og 2.GHz, der også en gammel AMD er tatt med. Vet det ligger et sted på nettet, leste det for ikke lenge siden. Her kommer det klart fram at forskjellene er store mellom en som støtter SSE og en som ikke gjør det. Men det er viktig at AMD'en er konfigurert riktig slik at støtten virkelig implementers, har hørt noen som har hatt problemer med å få støtten til SSE til å virke, men dette er kun en innstilling. Lenke til kommentar
maximus Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Hovedkort? Uten forbehold. ABIT KR7A RAID Lenke til kommentar
maximus Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Til Jonia Da tenker jeg også på applikasjoner som støtter SSE. Man trenger foresten ikke å stille inn noe for å få SSE til å virke. [ Denne Melding var redigert av: maximus på 2001-12-04 15:25 ] Lenke til kommentar
HAG Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Syns eg såg en plass at Windows har dårlig samarbeid med AMD prosessor med SSE støtte og må "modifiseres" litt. Her er ei lang "lekse" som inneholder litt om begge? deler: 1. litt Windows 2. 1400 T.Bird og AMD XP til 1800 mot P4 familien til 2GHz. http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1543&p=1 Side 5 og 6 handler om SSE og AMD, etter det "testen" Lenke til kommentar
frewrik Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Er det lurt å satse på den nye XP serien da? vurderen en 1600+ eller en tbird 1,4ghz.....Det er jo noen lapper i forskjell da... Lenke til kommentar
HAG Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Klokkefrekvensen på 1400 T.Bird og XP1600+ er lik MEN XP serien jobber på en bedre / meir effektiv måte. Den SSE delen henter en på noen øyeblikk fra AMD ifølge litt av teksten fra Anandtech over. På grunn av den "nye" måten å jobbe på er ikkje XP serien så HOT som T.Bird - ifølge rykter er en XP1800+ 10 grader kaldere enn en 1400 T.Bird på samme kort med samme kjøler. Litt av det "unike" med XP er at den gjør meir arbeid pr. MHz. Ser PS Data kun har 1.2 og 1.33 GHz T.Bird - ellers XP, så T.Birden er vel "forbikjørt"(på vei ut). Så skal en være retta mot framtida så er vel XP riktig valg nå - har sikkert kommet noe nytt om 3 til 6 måneder som har "kjørt forbi" dagens XP - hvor langt bak er T.Bird da? Lenke til kommentar
Terradoc Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 leste tester, og der var en XP1500 (1,33MHz) raskere enn gamle tbird 1,4 266 i de fleste tester. Kjøp en Athlon XP ! de er mye kjøligere oxo = vifte som støyer mindre. Lenke til kommentar
maximus Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 Fordelen med tbirden er at den er MYE enklere å overklokke. Dvs å lodde sammen L1 broen. Og er du heldig som jeg så får du en cpu som er ulåst. Dette gjelder KUN den "gamle" tbirden og det gjelder spesielt 1400mhz versjonen. Når det gjelde kjøling så må man bruke samme vifte/ribbe til XP'en. Så da spiller det jo ingen rolle om tbirden den blir 5 grader varmere. Lenke til kommentar
vwalle Skrevet 4. desember 2001 Del Skrevet 4. desember 2001 kjøp Epox hovedkort! http://www.tomshardware.com AMD 1 Ghz asus A7M266 512 DDR ram ATI 8500 live 1024 19" hansol Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Quote: On 2001-12-04 15:15, maximus skrev:Forskjellen på en "gammel" Ahtlon uten sse og en ny XP med sse er omtrent lik null.Min "gamle" Amd Tbird 1400@1533mhz ligger på P4 2.2Ghz nivå.Så konklusjonen er. AMD er raskere i begge tilfeller.[ Denne Melding var redigert av: maximus på 2001-12-04 15:17 ] Riktig..... Min P4 1700 ligger på Athlon 1000 nivå da? Er ikke første april på leeeenge enda Lenke til kommentar
pskard Skrevet 5. desember 2001 Del Skrevet 5. desember 2001 Quote: On 2001-12-05 13:07, Dollar skrev:Min P4 1700 ligger på Athlon 1000 nivå da?Er ikke første april på leeeenge enda Tror de fleste testene viser at en P4 1,7 med SDR ligger mer opp mot en 1,2 GHz Athlon med VIA KT266A DDR. Ikke mot 1 GHZ. Det er litt å overdrive... En Athlon 1,4 GHz (ikke XP) slår tross alt P4 2 GHz med RDRAM i en del tester så at 1,2 GHz DDR skal være tilsvarende eller raskere enn 1,7 med SDR sier vel seg selv :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå