evero* Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Hei, jeg trenger hjelp til et (forhåpentligvis) veldig enkelt script. Beskrivelse av scriptet: - Lage en mappe, med filnavn etter dagens dato, am. standard: mm-dd-åååå. - Åpne opp mappen. Sorry at jeg spør om få det på sølvfat (jeg har ingen erfaring med progr.), men forhåpentligvis er dette veldig få linjer kode som behøves. I motsatt fall, så ikke bruk tid på dette. (scriptet kan ligge i samme plassering som der de nye mappene opprettes, hvis det gjør saken enklere.) tusen takk for hjelp! Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Kan hjelpe deg til litt.. md %date% Lagre denne teksten i notepad, som ettellerannet.bat Denne lager mappe, med dato som navn.. Men åpner desverre ikke mappen.. Lenke til kommentar
charlie di meola Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) %windir%\EXPLORER.EXE /n, x:\hvorduvil\%date% hiv dette i bat'en også så burde det funke Endret 28. januar 2006 av charlie di meola Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Kult.. Lært meg noe nytt Lenke til kommentar
evero* Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 Kan hjelpe deg til litt.. md %date% Lagre denne teksten i notepad, som ettellerannet.bat Denne lager mappe, med dato som navn.. Men åpner desverre ikke mappen.. 5512393[/snapback] %windir%\EXPLORER.EXE /n, x:\hvorduvil\%date% hiv dette i bat'en også så burde det funke 5513082[/snapback] Takker! Nesten helt i mål Det eneste som mangler er at mappenavn med dato er etter am. standard, altså at blir "mm-dd-åååå". Innspill? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Den eneste måten jeg vet er Start->Settings->Control Panel->Regional and Language Options->Customize->Date->Short date format http://brillegeit.com/regional.JPG Lenke til kommentar
charlie di meola Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) FOR /f "tokens=3 delims=. " %%A in ('echo %DATE%') do SET DATO=%%A FOR /f "tokens=2 delims=. " %%A in ('echo %DATE%') do SET DATO=%DATO%.%%A FOR /f "tokens=4 delims=. " %%A in ('echo %DATE%') do SET DATO=%DATO%.%%A IF NOT EXIST "x:\hvor\%DATO%" MKDIR %DATO% %windir%\EXPLORER.EXE /n, x:\hvor\%DATO% huff... det ble tungvint ja (lenge siden jeg har "monga" med batch programmering. FOR opplegget kan sikkert gjøres i én linje :!: ) det er sikkert en måte å endre %DATE% direkte (set DATE=$M$D$Y eller no) men dette funker iallefall Endret 28. januar 2006 av charlie di meola Lenke til kommentar
evero* Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 Den eneste måten jeg vet er Start->Settings->Control Panel->Regional and Language Options->Customize->Date->Short date format http://brillegeit.com/regional.JPG 5513355[/snapback] Absolutt en enkel og grei måte å løse på! Eneste ulempe er at andre visninger i windows også blir preget av det da, som ikke er helt ideelt.. FOR /f "tokens=3 delims=. " %%A in ('echo %DATE%') do SET DATO=%%A FOR /f "tokens=2 delims=. " %%A in ('echo %DATE%') do SET DATO=%DATO%.%%A FOR /f "tokens=4 delims=. " %%A in ('echo %DATE%') do SET DATO=%DATO%.%%A IF NOT EXIST "x:\hvor\%DATO%" MKDIR %DATO% %windir%\EXPLORER.EXE /n, x:\hvor\%DATO% huff... det ble tungvint ja (lenge siden jeg har "monga" med batch programmering. FOR opplegget kan sikkert gjøres i én linje :!: ) det er sikkert en måte å endre %DATE% direkte (set DATE=$M$D$Y eller no) men dette funker iallefall 5513597[/snapback] 1 eller 5 linjer, samma det vel :!: Eneste "problemet" med denne kodesnutten var at jeg fikk mappenavn-resultat: "åååå.mm" Med det var bare å endre littegrann: FOR /f "tokens=2 delims=. " %%A in ('echo %DATE%') do SET DATO=%%A FOR /f "tokens=1 delims=. " %%A in ('echo %DATE%') do SET DATO=%DATO%-%%A FOR /f "tokens=3 delims=. " %%A in ('echo %DATE%') do SET DATO=%DATO%-%%A IF NOT EXIST "x:\hvor\%DATO%" MKDIR %DATO% %windir%\EXPLORER.EXE /n, x:\hvor\%DATO% Så ble resultatet akkurat som ønskelig: "mm-dd-åååå" Tusen takk for rask hjelp alle sammen! Lenke til kommentar
charlie di meola Skrevet 30. januar 2006 Del Skrevet 30. januar 2006 Eneste "problemet" med denne kodesnutten var at jeg fikk mappenavn-resultat: "åååå.mm" Med det var bare å endre littegrann: ... Så ble resultatet akkurat som ønskelig: "mm-dd-åååå" ahh... %date% er tydeligvis litt forskjellig hos meg. her er det "ukedag dd.mm.åååå" for eksempel C:\>echo %date% ma 30.01.2006 men var fint du kunne fikse det selv Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Så enkelt skal det være: mkdir %date% "mkdir" er kommandoen som lager mappe "%date%" erstatter datoen med "%date%" Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 22. april 2006 Del Skrevet 22. april 2006 Problemet var at han ville ha amerikansk format på datoen og derfor ble det litt mer avansert. Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 Er ikke så komplisert som vist her tidligere. Dette er litt penere, enklere og ikke minst mer fleksibelt: FOR /f "tokens=1-3 delims=./ " %%a IN ('date /t') DO SET dato=%%c-%%b-%%a %%c = åååå %%b = mm %%a = dd Bare å formatere slik du selv måtte ønske. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 er det noen som veit hvordan man lager et script som lager mapper i åååå.mm.dd ? altså f.eks. 2006.05.29 Lenke til kommentar
kjetil7 Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Bare å bytte ut bindestreken med punktum på formateringen i posten over: FOR /f "tokens=1-3 delims=./ " %%a IN ('date /t') DO SET dato=%%c.%%b.%%a md %dato% Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå