Wazu Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Heisann. Da er tiden kommet til at jeg skal lage ett nytt kabinett til ene maskinen min, som er basert på et VIA mini-itx kort. og fungerer som media-pc og snart filserver også. Målet er å lage en ny kasse som er mer estetisk utformet enn dem gamle (som var en ren plexi-kasse jeg laget for å eksprimentere) og også å gjøre den såpass stille at den kan stå i samme rom som jeg sover og ser på tv i, uten at jeg vil bli forstyrret av den/høre den. Ettersom jeg ikke har begynnt med å lage den enda poster jeg det her framfor i worklogs, men får se om jeg flytter den dit når jeg kommer i gang. Vel, til prosjektet. komponentene i datamaskinen er som følger: -VIA mini-ITX MII 12000 Nehemia, med en 1,2 Ghz cpu -512mb pc2100 ram -Samsung spinpoint 40Gb -Shuttle 250W PSU (liten og fin). Det som er planen er at jeg skal oppgradere denne pc'en med mer plass etterhvert som jeg fyller opp harddisker, slik at den til slutt kommer til å ha plass til 4 kjølige harddisker, dette er noe som jeg må gjøre plass til i designet. Slik det ser ut nå kommer jeg til å lage kassen i tre, noe 3mm tjukke plater. Kommer til å ha plexiglass i toppen ,slik at man kan se direkte ned på hovedkortet. Kabinettet kommer mest sannsynlig til å være utformet slik at jeg har psu+harddisker nederst, og Hk liggende oppå dette. har funnet ut at dette er best med tanke på plass/luftflyt. Har bestillt meg en strømforlenger til PSU'en, siden jeg har planer om å ha den inni datamaskinen, som kommer til å være dekket med dempematter. Har også bestillt speningsregulator til cpu'viften, slik at den blir litt stillere. Forslag, ideeer, kritikk, bare komm med det. har ikke så mye skills i sketchup, men kommer til å legge ut noen skisser jeg har tegnet litt senere, hvis jeg får til scanneren. Lenke til kommentar
spyro Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Bruk minst 5mm treplater Mike, ellers kommer du til å slite når du skal få det sammen. Og hilken spenningsregulator har du bestilt? Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 (endret) da har jeg sett litt mer på saken, og bestemt meg for designet. Kommer til å ha diskene + psu parralellt stående nederst i kassen, og hk liggende oppå dette. Kommer også til å ha en 120mm mist vifte som sørger for kjøling til harddiskene. Slik får harddiskene maksimal kjøling. Ellers har jeg også tatt av begge kjøleribbene til cpu og NB/SB, pusset de med litt veeeldig fint sandpapir, ettersom begge var ganske grove under, og lagt på litt Arctic silver 5. satser på at dette hjelper litt på temperaturene, slik at jeg ikke trenger å ha viftene kjørende på full guffe. Før jeg tar på AS5 Kabinettet kommer til å bli litt større enn jeg trodde, 22x22x22 cm. men det blir jo plass til 4 harddisker, så er jo egentlig ikke så gale. var heller aldri meningen at dene maskinen skulle bli ultra-kompakt. Forøvrig er det Zalman sin regulator jeg har bestillt, til 33 kroner hos flexi-data. kommer i overmorgen, sammen med resten av tingene. Treplatene er forøvrig veldig strive, og kommer til å ha avstiving internt. skal begynne å kutte disse til i kveld forhåpentligvis, kommer kanskje med litt fler bilder og slikt da. Endret 29. januar 2006 av Wazu Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 I og med at du har starta på prosjektet og har bilder osv. Så kan du jo lage en worklog. Vis du for tid, prøv å lage en sketchUp tegning, så er det litt lettere å forstå hvordan det blir seende ut Lenke til kommentar
spyro Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Sorry bump, men Mike, nå har du vel fått gjort en del? Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 5. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2006 Sorry for mangelen av updates, men er nå ferdig med prosjektet . Så framfor masse småupdates, får dere en svær en. Vel, til bildene: Gjør klar for festing av PSU inni harddiskrammen. Harddisker og PSU Montert Hovedkort testmontert Bakenden skrues på plass. legg merke til av/på knappene Viftestyring til CPU-viften Stygg IDE kabel Limer fast plexiglasset til topplokket Monterer LaserLeds Lyser godt opp ja Så skrues hovedkortet fast Alt passer Maskinen slått på for første gang i sitt nye hjem. Ser ut som den liker seg Vinduet gjør seg Da monteres topplokket Bakfra Forfra Plassert ved siden av TV'en Et par bilder i mørket. Vel, det var det. da er det bare å fylle opp harddiskene og begynne å bruke den. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 5. februar 2006 Del Skrevet 5. februar 2006 Dette så ganske bra ut Burde ikke denne ligge under worklogs kansje da? (Tror nok det ) Lenke til kommentar
spyro Skrevet 6. februar 2006 Del Skrevet 6. februar 2006 Kanskje, men så ville det også blitt en veldig liten, det tar liksom ikke mer enn en dag og bygge det hvis du starter om morningen og jobber til kvelden. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 hva med å sparkle den, for så å lakkere ? + pusse kanter ved vinduet, evt. sette på lister ?! Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. februar 2006 Del Skrevet 25. februar 2006 Jeg likte dette prosjektet ditt, det ble passe pent, ikke for glorete, enkelt å bygge, billig og praktisk Skal se om jeg kanskje bygger en kasse til en p3 500 jeg har, hadde vært tøft Tenkte først å bygge den inn i en koffert, men det ble for trangt, rett og slett. Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Jeg er helt enig med kremt! Synes det ble nøytralt, ikke for mye cs/harry/partyfaktor, enkelt og elementært kan du si. Og det ser jo ganske pent ut også. Sånt liker jeg å se! Men jeg hadde likt det enda bedre om du hadde sparkla kassa og lakka den og kanskje retta opp noen kuttelinjer. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Jo da, men da blir det jo også masse ekstra arbeid med det hele, tar mange ganger så lang tid å sparkle, pusse og lakke enn å bygge det hele Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 takker for positiv kritikk . Grunnen til at jeg ikke sparkler den er at jeg må åpne den minst to ganger til når jeg setter i nye harddisker, og er ikke noe poeng i å gjøre noe mer med eksteriøret for diskene er på plass, og jeg ikke har behov for å åpne den. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Vurderer å gjøre noe av det samme selv, men da med 370 mATX HK og p3 533. Bare for skøy må vite Lenke til kommentar
lokeland Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Det er jo bare å sparkle selveste kassa og topplokket hver for seg og bare feste på hengsler, eventuelt på et sidepanel! Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 28. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2006 joda, men jeg må ha av en tre-fire plater for å komme til alle skruehullene til harddiskene, så hvis jeg sparklet det som ikke skulle av tror jeg den ville sett litt halvferdig ut. Lenke til kommentar
SideburnsKongen Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Ser bra ut.. Et fint prosjekt dette.. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 Naiz.. ble ganske fett ja =) Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 28. februar 2006 Del Skrevet 28. februar 2006 utroli kuult kabb. bare noen lister og plate biter så har man et kabinett. du har ikke nevnt de fysiske målene på kassen? og hvor mye har du brukt, kr? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå