Gå til innhold

Forlenge ledninger til LCD display og IR

Anbefalte innlegg

OK, har tenkt å plukke ut LCD displayet og IR mottakeren fra en satelitt-tuner og forlenge ledningene slik at disse blir som eksterne komponenter å regne. Ikke tenk så mye på hvorfor, det er jo ikke det som er saken ;) Har tenkt forlenge ledningene med 5 meter. Lar dette seg gjøre uten for mye signaltap?

Evt. kan jeg klare meg med en anne løsning, da kan jeg klare meg med 1,7 m ledninger.

Tja, kan jo ikke så mye teori, og så har jeg ikke lyst til å brenne i stykker hverken tuner eller LCD display. Er det noen fare i å prøve seg fram?

Vil ledningskvalitet ha noe å si? Hva bør jeg bruke? I tuneren er LCD og IR forbundet med hovekortet med standard flatkabel (husker ikke nøyaktig hvor mange, men det er i hvertfall ikke flere enn 15).

Takk for alle innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke signaltap er ditt største problem i denne saken, heller at andre signaler kommer inn på den lange ledningen. (alt over ett par desimeter er kjempefin antenne, og det kan gjøre utslag på følsom elektronikk.)

Tror ikke det er noen fare for at du skader komponenter ihvertfall, da alle strømmer og spenninger sannsynlighvis vil bli mindre. Men jeg ville passet på at du fikk litt tykkelse på ledningene som går til jord (Vss) og strømforsyning (Vcc).

Lenke til kommentar

OK, så skjermede kabler er kanskje en løsning? Det kan jeg jo gjøre i ettertid om det blir noe problem. Da tar jeg sjansen da :)

Det jeg har tenkt til er å henge tuneren i kjelleren rett under der TV'en er. Det er en Dreambox med HDD i, så det er 2 grunner til at jeg vil ha den vekk fra stua:

1: En HDD i stua er sikkert OK for mange, men selv litt slik støy får meg til å se rødt... Ned i kjeller'n med seg :)

2: Jeg skal kjøpe meg en slik populær "flat-TV" :roll: - og da er det jo unektelig litt teit å ha en diger tuner stående på et bord under TV'en...

Så jeg lager meg heller en minimal og sexy aluminiumsboks til å henge på veggen rett under TV'en. LCD displayet til Dreambox'en er et must når man først har blitt vant til det... I tillegg kommer jeg til å ha strømbryter til tuneren her, samt IR.

"kremt" - tror ikke det er mye du kan bruke en analog tuner til lenger - annet enn å plukke ut komponenter til Reodor prosjekter ;)

Lenke til kommentar

Du bør bruke en kabel med tvista par. Hvert signal skal gå i et par hvor den ene lederen er jord.

Det er stor forskjell på signalkvalitet hvis man kobler vilkårlig uten tvisting, og ordnet kobling med tvisting. Signaler med høy frekvens krever skikkelig kabling.

Det overføres ikke mye data til et slikt display, men hastigheten kan være relativt stor.

Lenke til kommentar
Du bør bruke en kabel med tvista par. Hvert signal skal gå i et par hvor den ene lederen er jord.

Det er stor forskjell på signalkvalitet hvis man kobler vilkårlig uten tvisting, og ordnet kobling med tvisting. Signaler med høy frekvens krever skikkelig kabling.

Det overføres ikke mye data til et slikt display, men hastigheten kan være relativt stor.

5513745[/snapback]

Helt ærlig så har jeg problem med å skjønne hvorfor man skal legge jord i alle parene? Og i det hele bruke TP kabel? (Hvis jeg er uvitende setter jeg pris på all hjelp jeg kan få til å skjønne det...)

TP med balansert signal har jo fordelen med at et indusert signal blir indusert like mye på begge lederene og dermed ender man ikke potensialet mellom lederene. Å sende jord gjennom ene lederen i paret ser jeg ikke som annet enn meget sikker jording.

Lenke til kommentar

Jeg fant ikke noen nettsider som forklarer dette på en enkel måte.

Det nærmeste jeg kom var en som forklarer hvorfor ATA nå bruker 80 ledere istedet for 40, der de ekstra 40 ledrene er jord. http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCable80-c.html

Hvis du ser på SCSI og mange andre typer kabel så ser du det samme, hvert signal har sin egen jord.

Det reduserer støy, på flere måter.

Ofte blir TP brukt til differensielle signaler (f.eks. nettverk), da er det helt andre betingelser og ikke behov for så mange jord.

Lenke til kommentar
Jeg fant ikke noen nettsider som forklarer dette på en enkel måte.

Det nærmeste jeg kom var en som forklarer hvorfor ATA nå bruker 80 ledere istedet for 40, der de ekstra 40 ledrene er jord. http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCable80-c.html

Hvis du ser på SCSI og mange andre typer kabel så ser du det samme, hvert signal har sin egen jord.

Det reduserer støy, på flere måter.

Ofte blir TP brukt til differensielle signaler (f.eks. nettverk), da er det helt andre betingelser og ikke behov for så mange jord.

5515697[/snapback]

Jeg er helt enig i å bruke jord mellom lederne i en parallell kabel. Ser ikke nytten av dette i en TP kabel som du sier.

Grunnen er rett og slett at i en flat kabel vil jord lederene ligge midt i mellom signalene og bryte av evt. støy fra andre ledere.

I TP ser jeg ikke for meg at dette skjer.

Lenke til kommentar

Det var vanskeligere enn jeg trodde å finne noen referanser for dette.

Men jeg fant noe her: http://www.dspace.de/ww/de/gmb/home/suppor...qsfc/faq048.cfm

Ideally each signal should be twisted with it's return line (ground) so that their electromagnetic fields cancel.
A signal return line is the reference potential of a signal. It should carry the same current as the corresponding signal line and this current should be kept small.
Lenke til kommentar
Det var vanskeligere enn jeg trodde å finne noen referanser for dette.

Men jeg fant noe her: http://www.dspace.de/ww/de/gmb/home/suppor...qsfc/faq048.cfm

Ideally each signal should be twisted with it's return line (ground) so that their electromagnetic fields cancel.
A signal return line is the reference potential of a signal. It should carry the same current as the corresponding signal line and this current should be kept small.

5516743[/snapback]

Igjen ser jeg dette som en forklaring på balansert (differensielt) signal, og AC... Et DC pulstog vil ikke se dette problemet. Og dersom det skulle være et problem er det mer sannsynlig å løse dette med en schmitt trigger på mottaker siden.

Det jeg ville gjort er å kjøpe en kabel med nok ledere og skjerm. Sjekket om spenningsfallet er akspetabelt med den lengden du trenger. Hvis denne er ok, lag et lite kretskort med schmitt triggere og noen kondensatorer. Hvis ikke, en DC/DC switch kunne fått opp spenningen igjen...

Å bare legge opp kabel uten noe mer mikk-makk kan fungere. Men hvis ikke, så er ikke alt tapt... :p Sjekk spenningsfallet over kabelen før du tenker mer på det.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke differensielle signaler de snakker om. Man vil f.eks ikke snakke om "A signal return line is the reference potential" for et differensiellt signal.

Hva er forskjellen på et AC signal og en DC puls i denne sammenheng? En puls består nødvendigvis av betydelig andel høyfrekvenskomponenter. Høyhastighets digitale signaler er ikke DC.

Lenke til kommentar
Det er nok ikke differensielle signaler de snakker om. Man vil f.eks ikke snakke om "A signal return line is the reference potential" for et differensiellt signal.

Nja, under tvil tildels enig... Siden de snakket om mest om CAN-bus på produktene sine antok jeg det var det de snakket om her også.

Hva er forskjellen på et AC signal og en DC puls i denne sammenheng? En puls består nødvendigvis av betydelig andel høyfrekvenskomponenter. Høyhastighets digitale signaler er ikke DC.

Selvfølgelig ikke. Men vi vil ha rene pulser ut, og da fungerer schmitt triggeren fint.

Jeg tror vi bør høre litt mer fra OP om hva som faktisk befinner seg på displayet av kretser o.l. og kanskje hvilke signaler som går før vi fortsetter denne debatten :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...