Gå til innhold

Hjelpemiddelsentralen og aktivering av XP. tips?

Anbefalte innlegg

Hei. I klassen min har vi noen elever med lese og skrivevansker. Dette gjør i den forbindelse at de har fått innvilget datamaskiner fra Hjelpemiddelsentralen. Dette er kjempe bra etter min mening. De har holdt på med dette i noen år nå. Om disse elevene har stasjonære maskiner har de en på skolen og en hjemme.

Sånn fungerer det.

Nå til saken: En av hjemme maskinene til elevene kom til skolen i går for at det skulle oppgraderes noe programvare. Når vi da står på skolen med maskina får vi en snodig melding. Aktivering av Windows? Hvilket tull er det da tenker jeg. Som jeg vet er det bare en av maskinene dette gjelder på. Skjønner ikke helt hvorfor denne meldingen skal komme.

Vi trykker nei, og man kommer inni Windows, som vanlig, men en eller annen gang må den jo aktiveres.

Er det noen som vet om slike firma ikke bruker å aktivere Windows? Eller har det kanskje skjedd en glipp her?

Alle Hjelpemiddelsentralen maskinene har Windows XP Home Norsk+Sp2 på. Ingen av dem har Internet, bortsett fra de bærbare da.

Håper på mange svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

følg instruksene og velg aktivering pr telefon så kommer du til ms aktiveringssupport og kan få aktivert kopien, aktiverer du ikke innen 30 dager har du ett problem... Aktivering burde ikke være ett problem, og som du sier så burde det ikke være aktiveringsdel på win enterprise elelr hva de kaller det. Men dette er sikkert vanlige maskiner kjøpt inn av hjelpemiddelsentralen =)

Lenke til kommentar

Hvis dere har problemer med datamaskiner levert av hjelpemiddelsentralen, så ring hjelpemiddelsentralen i det fylket dere bor.

Det er en hjelpemiddelsentral i alle fylker. Der er det en egen data avdeling som helt sikkert kan hjelpe dere videre hvis dere fremdeles har problemer. Datamaskinen er hjelpemiddelsentralens eiendom, så de er ansvarlige for att det virker, å de liker heller ikke att utenforstående " klår " på utstyret.

Lenke til kommentar

True, true :)

Får vel ta seg en telefon til dem da og høre hva de sier. Er egentlig ikke min jobb så jeg skal få noen andre til å ta seg av det.

Såvidt jeg vet/husker så var det bare en pc dette problemet forekom på. Foreldrene til elevene skriver også under på en avtale der de sier seg enige i at de er ansvarlige for hjemme maskinene.

Jepp. det er sant at man får problemer hvis man ikke aktiverer Windows ja.

Har vært endel problemer med HMS maskinene i det siste. I går kveld var det Word`en på en pc som ikke ville som den skulle. Den ville ikke skrive liksom. Det fiksa jeg selv.

Har selv erfaring med at det går greit å gjøre ting med maskinene, så lenge maskinene er i samme stand som da de ble levert til kunden/elevene.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke i farta om den faktisk er det, men jeg tror den er det. Skal sjekke på Tirsdag. Eller, nei det får jeg vel ikke gjort. Spørs om pc`en faktisk står der. Eneste jeg vet er at noe må gjøres.

Jeg tror den gjør det, men jeg husker ikke om jeg prøvde å skrive den inn. Er jo litt frustrerende hvis en slik pc ikke funker da.

Æ`kke for ingenting at jeg aldri har hatt Aktiverings Windows :p.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...