stumpert Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Hei jeg har satt sammen en PC, og installert win2k. Problemet er at den ikke vil boote fra hd. Følgende meldinger kommer opp: Boot from ATAPI CD-ROM : Boot from ATAPI CD-ROM : DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER Jeg har et K7N420 PRO hovedkort. Har vært inne og endret rekkefølgen på First/Second/Third boot Device uten at dette ga noen resultater. Alt virker ok dersom jeg har win2k cd'en i når jeg booter. Noen forslag? Lenke til kommentar
Dings Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Sikker på at du har gjort det riktig når du forandret på rekkefølgen på enhetene den skal boote fra? Og at du evt. lagret endringene i bios? (det må i hvert fall jeg gjøre..) Selv om du har prøvd dette før så er dette den eneste løsningen jeg kan komme på siden du får den feilmeldingen du gjør. Mvh. Dings Lenke til kommentar
stumpert Skrevet 14. september 2002 Forfatter Del Skrevet 14. september 2002 Så lenge jeg ikke har cd-rom som et av alternativene får jeg: DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. Hva er riktig? Nå har jeg: 1: CD-ROM 2: FLOPPY 3: HD(0) Ja jeg saver bios settingene før jeg avslutter. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Høres mest ut som om den maskinen ikke finner harddisken du skal boote fra... Er du sikker på at du har rett disk som master? Finner du den i BIOS? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Booter den fra floppy? Har du satt HD partisjonen Active (fdisk)? Lenke til kommentar
stumpert Skrevet 14. september 2002 Forfatter Del Skrevet 14. september 2002 RikkyRally: Hva mener du at maskinen ikke finner HD?(Jeg finner disken inne i win2k. Her fungerer det korrekt). Jeg har koblet HD og DVD-ROM på samme IDE kabel, jeg har ikke satt noe master/slave på disse enhetene, kan dette være et problem? Når jeg velger boot rekkefølge kan jeg velge fra HD(0) til HD(3). Hvordan vet jeg om BIOS finner disken? Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Prøv følgende: hd0 hd1 cd-rom floppy don`t ask, just do it. Lenke til kommentar
stumpert Skrevet 14. september 2002 Forfatter Del Skrevet 14. september 2002 Har prøvd det, og har bare tre muligheter (first, second og third) [ Denne Melding var redigert av: stumpert på 2002-09-14 13:32 ] Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 rekkkefølge: first second third cd-rom Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: Den 2002-09-14 12:47, stumpert skrev:RikkyRally: Hva mener du at maskinen ikke finner HD?(Jeg finner disken inne i win2k. Her fungerer det korrekt). Jeg har koblet HD og DVD-ROM på samme IDE kabel, jeg har ikke satt noe master/slave på disse enhetene, kan dette være et problem? Når jeg velger boot rekkefølge kan jeg velge fra HD(0) til HD(3). Hvordan vet jeg om BIOS finner disken? Det kan være et problem ja, ihvertfall hvis begge enhetene er satt til det samme. Løsning: 1 master og 1 slave pr kabel :smile: Har hatt samme problemet som deg med helt ny maskin og, hjalp og stille bios til "Load fail-safe defaults", da virket det. Deretter kan du jo ta en og en innstilling i BIOS for å skru opp ytelse/ekstra enheter. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: stumpert skrev (2002-09-14 13:30):Har prøvd det, og har bare tre muligheter (first, second og third)[ Denne Melding var redigert av: stumpert på 2002-09-14 13:32 ] Har du prøvd det som hårek sa. Sett en diskette med oppstart filer win98se eller me. Gå inn i fdisk å se om partisjonen din er sett til activ (A). Lenke til kommentar
stumpert Skrevet 14. september 2002 Forfatter Del Skrevet 14. september 2002 Hei her er status så langt. I BIOS menyen har jeg nå følgende: IDE Primary Master: DVD-ROM IDE Primary Slave: HD IDE Secondary Master: CD-brenner (Har ikke endret noen jumpere. Det burde vel være bra nok dersom BIOS'en kom opp med dette? Eller?) Jeg har satt opp hd(0), hd(1) og CD-ROM som "bootable". Hvordan lager jeg en oppstartsdisk (bruker win2k)? Prøvde å kjøre fdisk i cmd.exe, men dette fungerte ikke. Kan det hjelpe å kopiere hele win2k CD'en over til harddisken. Jeg har bare kjørt en vanlig installering. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Tror det hjelper stort om du setter harddisken til Primary Master og brenner til Secondary Master og DVD som Secondary slave. Sjekk at du virkelig har de jumper settings på enhetene, hva BIOS sier er en ting, hva som er i virkeligheten er en annen ting :wink: Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Røsk ut av alle andre ide-enheter og se om d gir noen virkning. Lenke til kommentar
stumpert Skrevet 14. september 2002 Forfatter Del Skrevet 14. september 2002 Hurra!!!!!!!!!! Jeg fikk det til å virke. Takk til alle som har hjelpt til. Uslaget var å sette harddisken til Primary master, og DVD og brenner til secondary. Takk til xcomiii som foreslo dette. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: stumpert skrev (2002-09-14 14:25):Hei her er status så langt. I BIOS menyen har jeg nå følgende:IDE Primary Master: DVD-ROMIDE Primary Slave: HDIDE Secondary Master: CD-brenner(Har ikke endret noen jumpere. Det burde vel være bra nok dersom BIOS'en kom opp med dette? Eller?)Jeg har satt opp hd(0), hd(1) og CD-ROM som "bootable". Hvordan lager jeg en oppstartsdisk (bruker win2k)? Prøvde å kjøre fdisk i cmd.exe, men dette fungerte ikke. Kan det hjelpe å kopiere hele win2k CD'en over til harddisken. Jeg har bare kjørt en vanlig installering. Om det som du har settopp der for du aldri opp disken din. Jumperen på disken må være master og Primary. Eg ville gjort dette.Dvd Secondary slave. Brenner Secondary master. Disk 1 Primary master. disk 2 Primary slave. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Alt har en eller annen forklaring :wink: Lenke til kommentar
TRS Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 prøv og bytte ut Batteriet på hovedkortet, det kan være defekt.......broren min sin maskin detectet ikke hdd'ene i oppstarten og stopte opp, han gikk på en el-foretning og kjøpte nytt batteri, det funket fint. :smile: verdt et forsøk.....batteriet koster ikke noe mer enn en 25-35kr på den DYRESTE foretningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå