JohnRichard Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Hei! Ref: http://www.tomshardware.com/2004/11/19/usi...ppen/index.html Hei satt opp ett Raid 5 i Windows XP for en god stund siden. Fungerer mye bedre enn å bruke Silicon Image On-Board Raid 5 (software driver). Det jeg lurer på nå er om jeg kan legge til en ny disk for å utvide den totale lagringsplassen, og isåfall hvordan? (Selvsagt uten at jeg mister data fra det eksisterende RAIDet). Endret 28. januar 2006 av JohnRichard Lenke til kommentar
roac Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Ta backup av alle dataene, slett raid 5 settet og opprett et nytt som inkluderer den nye disken. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 Hehe, hadde liksom ikke så veldig lyst til det da. 750GB med data er stress å ta backup av, uten å kjøpe masse diskplass... Lenke til kommentar
roac Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Hehe, hadde liksom ikke så veldig lyst til det da.750GB med data er stress å ta backup av, uten å kjøpe masse diskplass... 5511338[/snapback] Det skjønner jeg godt, men du spurte hvordan du kunne gjøre det, og det svarte jeg på. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Kjapt spørsmål for en raid-noob: Med raid 5 med f.eks. 4 200GB disker, vil kapasiteten da tilsvare summen av alle minus en disk? Slik at man i dette tilfellet får 600 GB kapasitet + en disk til paritetsdata? [/litt OT ] Lenke til kommentar
roac Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Kjapt spørsmål for en raid-noob: Med raid 5 med f.eks. 4 200GB disker, vil kapasiteten da tilsvare summen av alle minus en disk? Slik at man i dette tilfellet får 600 GB kapasitet + en disk til paritetsdata? 5511648[/snapback] Det stemmer, men paritetsdataene er ikke på en bestemt disk, men spredd over diskene. Merk også at på grunn av paritetsdataene er skriveoperasjoner til et raid-5 sett ikke spesielt raskt. Med 4 disker vil tilfeldig skriving ha omtrent samme ytelse som på en enkelt disk, siden det må fire diskoperasjoner til for å skrive en enkelt blokk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå