Medisinmannen Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Halloisen! Jeg vurdere å jøpe meg amd x2 3800, isteden for 3700+. Men det er en ting til jeg må vite, og det er om det går ann å klokke X2 prossesoren? Blir det vanskligere? Lenke til kommentar
curtiis Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Se eller spør i overklokkings delen av forumet.https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=231 Lenke til kommentar
Sonic^^ Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Det er ikke noe problemer med å klokke X2 prosessorer. I tilleg skal X2 3800+ vere en veldig bra prosessor å overklokke:D Lenke til kommentar
Bjørn Andreas Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Har du riktig minne kan da klokke den opp i 2.5 ghz på 1.5 volt stabilt Jeg har X2 3800+ selv, men har minne som kunne dratt seg til helvete!! Lenke til kommentar
Furyfax Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Bjørn Andreas: Minne hindrer ikkje CPUen i å overklokke, det er bare å bruke divider! Lenke til kommentar
Bjørn Andreas Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Bjørn Andreas: Minne hindrer ikkje CPUen i å overklokke, det er bare å bruke divider! 5514073[/snapback] Hvordan bruker jeg divider? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Still ned hastigheten på ram i bios. I værste fall har du bare tre valg, ddr400, ddr333 og ddr266. Dersom du stiller ram til ddr333 og øker htt til 250 vil ram gå på 208mhz, altså ddr416. Da burde du kunne klare å oppnå 2500mhz på X2en din Lenke til kommentar
Bjørn Andreas Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 er htt det samme som FSB ? jeg klokka minnet til ddr333 og satte fsb til 250, save and exit bios! sååå.. Svart skjerm :/ Lenke til kommentar
Bjørn Andreas Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 hvordan kan jeg skjekke minnet for feil egentlig? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 hvordan kan jeg skjekke minnet for feil egentlig? 5515825[/snapback] Last ned MemTest86 og kjør fra diskett/CD. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Å gå direkte til 2500mhz er vel kan hende litt optimistisk Eg foreslår at du først tester kor høy fart minnet ditt klarer. Det gjør du ved å senke multilpier på CPU, multiplier på HT, og så øke fsb/htt til du får feil på minnet. Minnet tester du med ett program som heter memtest86. Det finner du med hjelp av google Når du har funnet høyeste hastighet på minnet kan du prøve å finne maks hastighet på CPU. Det gjør du ved å sette minnet på lavest mulig divider, DDR200 eller DDR266, høyeste multiplier på CPU ( i ditt tilfelle 10X ) og øke fsb/htt til du får problemer med stabilitet. Stabilitet på CPU tester du med ett program som heter Prime95 eller OCCT. For deg som har en CPU med to kjerner må du kjøre to tester samtidig. For å klare det med Prime95 må du pakke ut filene i to foskjellige kataloger og starte programmet fra begge samtidig. Når CPU blir ustabil kan du prøve å øke spenningen i BIOS pittelitt. Men du må følge nøye med på temperaturen på CPU og passe på at den ikkje blir for høy. Temperatur på CPU bør ikkje ligge på over 55c etter 10-15min testing. Når du har øket hastighet og spenning så mye som du kan og fremdeles har temperatur under kontroll har du funnet din maksimale overklokk på CPU. Det kan hende at du trenger bedre kjøling eller bedre hovedkort for å utnytte CPU maksimalt. Når du har funnet maks hastighet på både CPU og minnet så må du prøve å få utnyttet begge to best mulig samtidig. Det gjør du ved å sjonglere med divider på minnet, fsb og CPU multiplier til du finner en kombinasjon som er i nærheten av maks hastighet på alle komponetene samtidig. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 I overklokkingssammenheng er det bedre å teste med Prime 95 el. Memtest er veldig bra for å finne fysiske feil med minnet, men ikke så bra til å teste stabilitet under høy belastning. Lenke til kommentar
Bjørn Andreas Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 takk Dragavon, nå kjører jeg på ddr 266 HT x4 FSB 240 Multiplier x10 1.45 volt Altså 2.4 ghz, 2.5ghz fikk jeg ikke til .. pcen restarta seg og greide ikke komme inn i windows Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå