Rikky Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Jeg har tidligere skrevet litt om denne disken i en annen tråd, men her kommer et sammendrag: Jeg kjører en server med RAID5, hvor en av diskene lagde fryktelige klikkelyder. Det kom opp div feilmeldinger, og til slutt ramlet disken ut av arrayet. Jeg installerte den i en annen PC og brukte den en god stund, samt at jeg feilsøkte med chkdsk, Seagates diagnoseverktøy og Bart's Stuff Test (et program som utfører kontinuerlig skriving/lesing), i tillegg til vanlig bruk. Jeg fant ikke noe feil med disken, og den oppførte seg tilsynelatende helt normalt. I mellomtiden hadde jeg erstattet disken, som jo hørte hjemme i serveren, med en annen disk av samme type, i tillegg til at jeg hadde supplert med et par disker til. Etterhvert monterte jeg problembarnet i serveren igjen, og da var spetakkelet tilbake. Disken står på en annen port på kontrolleren enn den gjorde tidligere. Nå får jeg feilmeldinger igjen (i hovedsak av typen "Windows delayed write failed"). Jeg finner imidlertid ingen feil på disken. Er det noen som har tips om hvordan jeg kan påvise feil på denne? Jeg vil gjerne ha noe håndfast å vise til for å unngå å evt bli fakturert for feilsøking (200 kr pr halvtime) av shg.no, som har solgt disken. Specs i profil hvis det er relevant. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Mulig SpinRite kan fortelle noe. http://www.grc.com/ SpinRite er noe helt for seg selv, det snakker direkte med kontrolleren på lavnivå, og kan slå av all feilkorreksjon for å få en ide om hvor god disken egentlig er. Men det koster jo like mye som en ny disk. På den annen side er det ikke sikkert at man blir noe klokere. Leste noe om at samtlige nyere disker vil rapportere en god del mediafeil i SpinRite. Media er så tettpakket at det er umulig å lese feilfritt, de virker kun pga avanserte feilrettingsrutiner. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Jeg hadde lignende problemer, bare at jeg ikke kjører RAID (kan ikke fordra faenskapet). Jeg fant ut at det var IDE-kabelen som skapte problemer, siden en annen disk også fikk problemer. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 hårek: Takk for tips. BarteX: Jeg glemte å si det, men jeg har byttet kabelen til disken også. Jeg skal ta kontakt med SHG og høre hva de har å si. Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Jeg har om jeg forsto deg riktig, akkurat sammeproblemstilling. Har en disk som faller ut av raid 5 array. Disken brukes uten problemer når den ikke står i raid, den består også alle diagnoseverktøy som er kjørt på den bla. SeaTools Hvis jeg prøver å legge disken tilbake i arrayet og kjører rebuild får jeg feil etter rimelig kort tid. - Det var den korte historien... Disken det er snakk om er en seagate 200 pata, den falt ut fra arrayet for ca 2-3 mnd siden. Jeg tok denne så ut av arrayet og testet den, hvor på resultatene ikke viste noe feil. Når jeg puttet den in i arrayet igjen og kjørte rebuild, kom jeg ikke langt før rebuild feilet. Heldighvis hadde jeg en annen disk tilgjengelig som jeg la in og fikk bygd opp arrayet, og siden da har jeg brukt disken som en vanlig disk og ikke hatt noe problemer med den. Siden den tid og fram til nå, ca 2-3mnd, har jeg ikke hatt noen indikasjoner på at noe er galt med den, inntil jeg for ca en uke siden tømte/slettet arrayet for å legge til 2 nye disker (gikk fra 6 til 8 disker). hvor den ene av de to diskene var den Seagaten som lagde problem for meg tidligere. Arrayet ble opprettet og alt virket OK, men i det jeg begynte å kopiere filene tilbake til arrayet gikk alarmen angående samme disk som tidligere. Altså problemet var der forsatt. Beklager hvis det er litt rotete forklart. Jeg har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre med den disken enda, men jeg skal iallefall holde den langt unna alt som har med raid å gjøre. Endret 28. januar 2006 av Blacksheep Lenke til kommentar
_BOFH_ Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Nå vet ikke jeg hva slags kontroller det er snakk om, men jeg vat at noen PATA og SATA Raid kontrollere har kompatibilitets-issues med noen disker. Har selv vært borti Western Digital disker som falt ut av 3ware kontrolleren min til stadighet, og en server på jobben som vi satt opp med en Areca kontroller og 16 WD SATA disker fikk vi trøbbel med. Der funket ikke kontrolleren i det hele tatt - og noen ny firmware som fixet problemet var det heller ikke. Heldigvis var leveranøren av serveren veldig serviceminded - tok serveren tilbake og byttet alle diskene med maxtor disker og etter det har den vært rock stable. (Tror det var en slags inkompatibilitet med Intel IOP prosessoren som sitter på Areca kontrolleren og SATA chipene som satt på WD diskene - denne bugen ville altså oppstått med disker fra andre leverandører også, dersom de benyttet samme SATA chip) Vil ikke med dette si at WD er dårlige disker - bare sjekk at diskene dine er supportert av raid-kontrolleren - da sparer du mye tid og får et bedre resultat!! (Ser at du kjører Seagate - så dette med WD er bare et eksempel på problemer som kan oppstå...) Og til Bartex, som synes Raid er noe "faenskap" - håper diskene dine holder Endret 28. januar 2006 av _BOFH_ Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Kontrolleren er en Highpoint RocketRaid 2220 (et par divisjoner under Areca altså ), diskene er Seagate 7200.8 S-ATA. Det har ikke falt meg inn å sjekke om diskene er kompatible med kontrolleren, jeg skal se om jeg finner noe info om dette. Edit: Diskene er støttet, det er hovedkortet også. Endret 28. januar 2006 av Rikky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå