KnutE Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Er ny på dette så jeg trenger hjelp for å komme igang. Har fått sopp på en del av mine lysbilder (ramme med glass)så jeg må prøve å skanne og retusjere disse for så å lagre dei på en cd. Har en Nikon filmskanner med programvare som jeg vil bruke. Men kva slags filformat skal jeg bruke,og hvor store bildefiler bør jeg bruke. Ønsker å lage en cd som jeg kan vise på Tv med en DVD spiller. Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 26. september 2002 Del Skrevet 26. september 2002 Da jeg ikke har kunnskap om fotografering, kan jeg ikke hjelpe deg her. Men hvis du velger tiff som format er du på den sikre siden. Tiff komprimerer ikke slik som for eksempel jpeg. Lenke til kommentar
Wilford Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Hvis du skal se på bildene i stua via en dvd, har du vel ikke annen mulighet enn Kodak Foto Cd formatet. Kjenner ikke det i detaljer annet enn at de fleste cd brenner programmer kan brenne disse. Sjekk også hva Dvd’n kan vise av formater, slik du er sikker på at den kan vise Kodak FotoCd formatet. Du kan lese litt om dette formatet her : http://www.kodak.com/global/en/service/tib...b/tib4164.shtml _________________ Wilford http://wilford.net [ Denne Melding var redigert av: Wilford på 2002-09-27 13:07 ] Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Såvidt jeg husker har det vært diskusjoner her der man har kommet frem til at man også kan lage lysbildeshow på CD-plater i VCD og SVCD-formatet. Mener å huske at man kan gjøre dette via Winoncd eller hva programmet nå heter. MLW Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 En del nyere DVD-spillere har kan også vise JPG-format. Mne uansett om man velger VCD, JPG eller PhotoCD, så må man sjekke om spilleren takler dette. Men fra scanning fram til arkivering bør man uansett velge TIFF (eller noe annet som ikke mister data). Så får man heller konvertere til et format som kan spilles av til slutt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå