Gå til innhold

Phase change anlegg (laget av ting i garasjen)

Anbefalte innlegg

Jeg har lest en del om fase kjølere :dribble: og har nå prøvd å lage en *nybegynner* modell.. :innocent: bruker ikke gass men vanlig luft og kompressor (vet ikke hvor kraftig osv) fra luftfjærene på en volvo 240 :D sitter nå og venter på at batteriet mitt skal ladde seg opp... Har en olje kjøler(som også kommer fra en volvo) som radiator og skal teste så snart jeg står opp i morgen.. kjører luft fra kompressoren inn i oljekjøleren og videre til en bar måler\justerer

og derfra burde det komme kald luft :hmm: i allefall i følge teorien :p

Så kommer spørsmålet:Er det noen andre som har bygd liknende med bare ting fra garasjen ? og om noen tror det blir å funke ?? og hva bør jeg gjøre for å "oppgradere" ?? og da tenker jeg ikke på å kjøpe deler for mange laken.. men ting som finnes i min velutstyrte garasje.. :D

Endret av Bang_Master
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

tror ikkje det blir noko Phase kjøling av det anlegget dit vis du bare bruker luft.

Hensikten med eit slikt anlegg er at du skal kondensere mediet i kjøleren (raddiatoren din). uten og ha fakta framføre meg så antar eg at du ikkje klarer og kondensere luften ved hjelp av luft, du skal i tilfelle ganske høyt opp på trykk for å få det til.

så eg vil anbefale at du skaffer deg ein gass som eigner seg for det anlegget som du bygger.

Lenke til kommentar
Hei.

tror ikkje det blir noko Phase kjøling av det anlegget dit vis du bare bruker luft.

Hensikten med eit slikt anlegg er at du skal kondensere mediet i kjøleren (raddiatoren din). uten og ha fakta framføre meg så antar eg at du ikkje klarer og kondensere luften ved hjelp av luft, du skal i tilfelle ganske høyt opp på trykk for å få det til.

så eg vil anbefale at du skaffer deg ein gass som eigner seg for det anlegget som du bygger.

5510351[/snapback]

Det prinsippet jeg bygger på er at luften presses sammen i kompressoren og sendes da videre til radiatoren hvor den avkjøles "trykket blir justert til rundt 10 bar" og når den da kommer ut i "friluft" utvider den seg "og når luft utvider seg kjøles den"og siden den var avkjølt i radiatoren burde luften bli kaldere enn først..

Men nå skal jeg spise og ned og teste.. skal lage meg en vifte som avkjøler radiatoren og et slags kontrollpanel til hele sullamitten..

Lenke til kommentar
Når du har testet litt og fått det til å fungere kan du vakumere den og fylle på propan istedet ;)

5513972[/snapback]

Kan nesten tenke meg at det blir litt risikabelt ? liksom der nådde jeg 8 bar BOOOOM!! litt kjipt.. :innocent: Noen som vet hvor jeg får tak i freon av noe slag ?? vet dere hvordan type som egner seg best sammen med fryserkompressor ?? :hmm:

Skal få tak i en kobling jeg mangler og kjøre 8 bar på den bare for å teste.. :tease: kjører med en kobling som lekker nå... litt kjipt det og da..

Endret av Bang_Master
Lenke til kommentar

kjører med luftkompressor for trykktesting osv nå.. har ikke evap ennå men det blir så snart jeg får "stjælt" meg en fryserkompressor.. de har sånn motak for gamle frysere osv på elkjop.. *genialt* :D jeg skal love deg den ser ikke så fantastisk fin ut.. du kan tenke deg selv... bare ting fra garasjen og sånt, hehe.. er ikke propan litt eksplosjonsfarlig ?? :ohmy:

Den originale ideen var å kjøre på luft men jeg har gått til vettet og skal kjøre gass av noe "trygt" slag, vet ikke hvordan enda..

Endret av Bang_Master
Lenke til kommentar

Trenger en kobling og en tur for å nappe ut kompressoren fra kjøleskapet som jeg akkurat fant ut at vi har liggende :D så har jeg ett ganske bra utgangspunkt.. :D men leter enda etter en annen gass å fylle systemet med.. hvis jeg ikke tar alt fra kjøleskapet da.. vet ikke hva som lønner seg ?? hva tror dere ??

Lenke til kommentar

ja jeg har nå fått tak i en kjølseskapkompressor(faktisk hele kjøleskapet) men vet ikke helt om eg kan fjerne termostaten på noen måte slik at den ikke får begrensninger og bare blir så kald som den kan bli.. ?? og om eg kan bruke innmaten uten å ta den fra hverandre og slippe ut all gassen... (tvilsomt) omtrent 1.50 høyt(?) tenkte på å sette hele dataen inni men døren på kjøleskapet er ødelagt.. tenkte også på å fikse slik at jeg har en boks med kjøleelementene inni og kjøre luft fra denne boksen inn i dataen via en 5.25 port eller 2... men bakdelen med dette er jo at det kan bli kondens i dataen og ZAPP så eg jeg fri for data..

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å bruke dette til å kjøle datamaskinen over lengre tid bør du bytte forskjellige ting i systemet. Bl.a. kondenseren kan gjerne bli større slik at systemet får kvittet seg med mer varme mer effetkivt. Slik som det systemet står i kjøleskapet er det ikke bygd for å gå 24/7 og vil etter hvert rett og slett ta kvelden.

Lenke til kommentar

Jeg fikk akkurat en genial(?) ide... :innocent: enn om jeg tar kjølesystemet fra kjøleskapet og bruker oljekjøleren fra den første versionen som radiator (har en brukbar vifte på den og den er myyye mindre enn alle rørene på kjøleskapet) :hmm: og setter hele dataen i en lufttett boks og finner en måte å få ut kablene osv og sette hele boksen inn i selve systemet.. ?? (slik at gassen går over til gass igjenn da den kommer inn i boksen) da vil det ikke bli fare for kondens (?) og dataen burde bli kald nok.. så vidt jeg vet er det ingen som har tenkt på dette før og for øyeblikket ser jeg ingen problemer.. Men de dukker sikkert opp etterhvert.. :innocent::)

Hva tror dere ?? finn feil som jeg ikke har tenkt på.. takk for all hjelp

Lenke til kommentar

ja jeg vet... :) men har ikke tid når jeg (tror) jeg finner på noe genialt. <-- se punktum..

men tilbake til saken, det er enklere ja men da kan du få kondens og få kortslutning. Og ikke minst, er det ikke like genialt med bare en evap som å ha hele dataen på -20,30 :innocent::love:

Tror ikke dette blir bygd med ting bare fra Garasjen lenger.. (admin hint, hint) :)

Endret av Bang_Master
Lenke til kommentar

Hehe, det var bare ønsketenkning. Men har du\dere noen ide til hvordan jeg kan få ledningene og kablene (liker hd'er kulde??) ut av boksen ?? *gruble* kan jo selvfølgelig lage noe sånn han\hun kontakt greier.. men det kan jo bli en utfordring da... :thumbdown: tror jeg kommer til å ta evap løsningen men hvem vet kansje jeg må samle grunker og teste dette ?? :thumbup:

Jeg har forresten sett noe om når man får kondens (grader) og noen som vet hvor dette kan være ?? :dribble:

Endret av Bang_Master
Lenke til kommentar

for å si det sånn så tror jeg kondens er det minste problemet du kommer til å støte på om du skal lage din egen fasekjøler. Det tar deg en liten halvtime å isolere socketområdet bra nok til å unngå kondens, det er egentlig ikke noe problem, men må baare vite at man må gjøre det.

Tror det kommer til å bli meget vanskelig å lage en helt luftett boks, og jeg vet ikke hetl om jeg forsto rett, men du ville bruke boksen pcen står i som "evap"? altså at gassen koker i det den kommer inn i boksen? Jeg tror isåfall ikke dette er en god ide.

De fleste tanker og ideer er allerede tenkt, og jeg anbefaler deg å gå inn på xtremesystems.com og lese litt om temaet der, og søke litt på forskjellige ideer du måtte komme på, for der har folk testet ut det meste, og det har vel vist seg at den vanlige fasekjøleren med direct die kjøling er den meste effektive, og den som er minst jobb å lage i forhold til resultatene...

edit: hder hater kulde, og amnge andre komponenterpå hk vil kunne lage trøbbel når du kommer under 0C, bl.a. kondensatorene...

Lenke til kommentar

Hvor du får kondens? Der det blir kaldt...

Litt om kondens:

Det oppstår når luften avkjøles til et punkt der den ikke klarer å holde på fuktigheten. Kluet er å isolere de kalde delene slik at de ikke er i kontakt med luft i det heletatt. Hvor kaldt det kan bli før du får kondens avhenger selvfølgelig av hvor stor luftfuktighet det er, men så lenge du ikke har maskinen på badet så skal det mye til for å få kondens nå om vinteren om temperaturen ikke går under null vertfall. På -20 så må du isolere.

HDDer er ikke glade i kulde, det som er vits i å kjøle er chipset, gpu, ram, spenningsregulatorer og cpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...