Gå til innhold

En guide til mobilvett

Anbefalte innlegg

Den som ringer bør også utøve litt høflighet. F.eks hvis jeg sitter på do, står i kassakø, har sex, kjører bil eller er opptatt på andre måter og trykker "avvis samtale" så er det utrolig plagsomt om den som ringer prøver å ringe på nytt 3-4-5 ganger rett etter hverandre. Avviser man en samtale så er det en grunn til det og man vil bli oppringt så snart det passer.

5521677[/snapback]

Akkurat det der med "avvis samtale" tror jeg det er veldig mange som ikke skjønner. De tror heller at det er noe i veien med forbindelsen, og prøver derfor å ringe på nytt, tviler på det er fordi de er uhøflige. Kanskje litt folkeopplysning på dette punktet hadde vært på sin plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den som ringer bør også utøve litt høflighet. F.eks hvis jeg sitter på do, står i kassakø, har sex, kjører bil eller er opptatt på andre måter og trykker "avvis samtale" så er det utrolig plagsomt om den som ringer prøver å ringe på nytt 3-4-5 ganger rett etter hverandre. Avviser man en samtale så er det en grunn til det og man vil bli oppringt så snart det passer.

5521677[/snapback]

Akkurat det der med "avvis samtale" tror jeg det er veldig mange som ikke skjønner. De tror heller at det er noe i veien med forbindelsen, og prøver derfor å ringe på nytt, tviler på det er fordi de er uhøflige. Kanskje litt folkeopplysning på dette punktet hadde vært på sin plass?

5522016[/snapback]

Ja, jeg er enig, folk burde kunne ta det hintet, om man ringer opp en gang 30-60 minutter senre, så er det forsåvidt greit nok, for om det er en langvarig sak som hindrer folk i å svare, så bør de ha satt den på lydløs, men å ringe rett etterpå er en uting.

AtW

Lenke til kommentar
Akkurat det der med "avvis samtale" tror jeg det er veldig mange som ikke skjønner.

5522016[/snapback]

Det kan jeg skrive under på. Det er litt ille når man ser film, mobilen ringer, man avviser samtalen, og etterpå må ha en lang samtale med den personen som ringte hvor vedkommende på gråten hyler "Hvorfor vil du ikke snakke med meg?!" osv. Bare fordi man har mobil betyr ikke det at man er tilgjengelig hele tiden.

I slike tilfeller er det gull å ha en telefon med lydløs-funksjon.

Guiden skulle egentlig vært skolepensum, når jeg tenker meg om. Man lærer mye rart på skolen, og mobiltelefon er en såpass stor del av vår hverdag nå, at kanskje det er på tide at skolene putter mobilvett i pensum.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig i mange av punktene og føler at det er for mye av janteloven og loven-om-å-holde-kjeft-på-gata. Om jeg snakker i telefonen på bussen har vel ingenting å si for de andre passasjerene.

Hvis du må ta en telefonsamtale når det er mange mennesker rundt deg, sørg for å demp deg så mye som mulig.
Pft, du må jo snakke ekstra høyt for å overdøve alle andre. ;)

Og når det gjelder privatliv på gaten så er vel ordlyden i loven at bilder på offentlig eiendom til privat bruk er fritt å knipse.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig i mange av punktene og føler at det er for mye av janteloven og loven-om-å-holde-kjeft-på-gata. Om jeg snakker i telefonen på bussen har vel ingenting å si for de andre passasjerene.

Hvis du må ta en telefonsamtale når det er mange mennesker rundt deg, sørg for å demp deg så mye som mulig.
Pft, du må jo snakke ekstra høyt for å overdøve alle andre. ;)

Og når det gjelder privatliv på gaten så er vel ordlyden i loven at bilder på offentlig eiendom til privat bruk er fritt å knipse.

5522312[/snapback]

Angående det å ta bilder, så er det ikke en eller annen "klausul" om at om det er en enkeltperson som er hovedmotivet, så må man ha tillatelse, om ikke bildet er i allmenhetens interesse?

Ellers så er det greit nok å prøve la være genere alt for mye støy (ihvertfall om det ikke er nødvendig), støy er et økende problem i samfunnet, og man kan ikke bare "se vekk" på same måte, selv om vi også delvis blokkerer uønskede lyder.

AtW

Lenke til kommentar

5522312[/snapback]

Selv om det muligens er lov, så betyr ikke det at man ikke skal vise hensyn og respekt for at folk kanskje ikke vil bli tatt bilde av.

Lenke til kommentar
Ellers så er det greit nok å prøve la være genere alt for mye støy (ihvertfall om det ikke er nødvendig), støy er et økende problem i samfunnet, og man kan ikke bare "se vekk" på same måte, selv om vi også delvis blokkerer uønskede lyder.

Det er klart jeg ikke roper og skaper seg som en 15-16 åring med venner på bussen, men jeg gjemmer meg absolutt ikke bort når jeg snakker i telefonen. Dersom noen ikke takler at jeg snakker normalt til et inanimate object er det deres problem.

Selv om det muligens er lov, så betyr ikke det at man ikke skal vise hensyn og respekt for at folk kanskje ikke vil bli tatt bilde av.

Klart det blir tatt med i ligningen, men motivet kommer før tilfeldiges lyst til å bli tatt bilde av før morgenkaffen.

Lenke til kommentar

Det er bare en av reglene jeg er delvis uenig i:

2. En samtale er ingen gjettelek

"Det er selvsagt helt forkastelig å nekte å si hvem man er i telefonen."

Du blir neppe satt i nabolagets gapestokk om du bryter denne regelen. Men det er på sin plass å presentere seg med navn ved begynnelsen av en telefonsamtale. Dette gjelder både den som ringer og den som blir oppringt. Det er ikke alltid at den som ringer deg vet hvem som kommer til å ta telefonen. Det er uhøflig mot den du snakker med og bortkastet tid for seg selv om en telefonsamtale må innledes med en gjettelek for at partene skal finne ut hvem de snakker med.

En mobiltelefon er en personlig ting som alle har og det kun er eieren som bør svare. Ingen ringer til en person for å snakke med andre enn den personen. Den som ringer bør altså være helt klar over hvem han ringer til og det er dermed unødvendig å måtte presantere seg når man tar sin egen telefon.

Men det er selvfølgelig annerledes når man ringer noen. Da bør man presantere seg selv om mottageren har en i telefonlista si. Mange ser ikke på displayet før de tar telefonen så da kan det være greit å si "hei, det er Simen her". Hvis man ringer folk som trolig ikke har en i telefonlista så bør man presantere seg med både fornavn og etternavn.

Lenke til kommentar

Ups.. jeg glemte vist fast-telefoner som familier deler på. Jepp, der ville jeg nok presantert meg når jeg tar telefonen. Men er det egentlig mange som har den typen telefon lengre? Jeg kommer i farten ikke på en eneste bekjent som har fasttelefon hjemme. (Noen bekjente har det på jobb)

Lenke til kommentar

Genial artikkel, ening med det meste som er sagt her også. Syner kanskje litt med å ikke presentere meg når jeg tar telefonen (gjelder både hustelefon og mobil), men har ikke fått meg opp i trøbbel enda. Og hva mobil i kinoer angår, er det helt uakseptabelt. husker en gang jeg og en kompis skulle se en film, var midt på dagen, så det var få i salen, oss to, et par i midten av 20-årene og en gjeng fjortiser på første rad. disse satt selvfølgelig å plapret i vei, både med hverandre og på mobil, noe som irriterte oss andre i salen noe grenseløst. Så kanskje ti minutter uti filmen holder de fremdeles på, og da hadde fyren bak oss fått nok. han reiser seg, og pælmer det nesten fulle cola-begeret sitt rett i dem, slik at de gikk fra salen. Satt og gliste resten av filmen, flere som burde reagere slik på uvettig mobilbruk på kino.

Lenke til kommentar
Ups.. jeg glemte vist fast-telefoner som familier deler på. Jepp, der ville jeg nok presantert meg når jeg tar telefonen. Men er det egentlig mange som har den typen telefon lengre? Jeg kommer i farten ikke på en eneste bekjent som har fasttelefon hjemme. (Noen bekjente har det på jobb)

5523051[/snapback]

Tenkte tanken jeg også. Men dette er en guide til mobilvett, ikke fasttelefonvett. I utgangspunktet...

Lenke til kommentar

5523051[/snapback]

Tenkte tanken jeg også. Men dette er en guide til mobilvett, ikke fasttelefonvett. I utgangspunktet...

5523410[/snapback]

Ip-telefoni kan jo kanskje gjøre det litt mer populært igjen.

AtW

Lenke til kommentar

Flott at noen skriver en artikkel som setter mobilvett på dagsorden. Mobilprodusent/operatør burde trykket denne artikkelen opp som vedlegg til alle nye mobiltelefoner. Jeg har alltid irritert meg over folk som på liv og død må føre en engasjert mobiltelefonsamtale i min nærhet på de merkeligste steder.

Skulle gjerne hatt en duppedings som ødelegger mobildekningen i en rekkevidde på to meter unna meg. Kunne trykke på en knapp å legge på/sabotere andres samtaler. Snakker selvfølgelig ikke om de som snakker diskre og rolig i telefonen, men de som involverer hele bussen til tross for at mikrofonen er 3 cm unna munnen, og høytaleren 0,5 cm unna øret.

Når jeg er ute sammen med venner og de hele tiden skal fikle med mobilen, gir jeg klar beskjed om at mobilen havner i drinken om de ikke kan la den ligge.

Mobilen er nok en god venn, men kan bli en sann plage for andre hvis den brukes feil. Senest tidligere i dag ble jeg tvunget til å høre igjennom samtlige ringelyder for full styrke fra en fremmed. Slitsomt.

Full honnør til artikkelen!!

Tom

Lenke til kommentar
Akkurat det der med "avvis samtale" tror jeg det er veldig mange som ikke skjønner.

5522016[/snapback]

Det kan jeg skrive under på. Det er litt ille når man ser film, mobilen ringer, man avviser samtalen, og etterpå må ha en lang samtale med den personen som ringte hvor vedkommende på gråten hyler "Hvorfor vil du ikke snakke med meg?!" osv. Bare fordi man har mobil betyr ikke det at man er tilgjengelig hele tiden.

I slike tilfeller er det gull å ha en telefon med lydløs-funksjon.

...

5522085[/snapback]

Vet ikke med andres mobiler, men på min Siemens kan man trykke en egen knapp (mener det skal være stjerne) når mobilen ringer så demper du ringesignalet (mens telefonen fortsetter å ringe)

Kanskje et tips og ta med seg? Dette gjør det også lettere for å kunne få tid til å bevege seg til et sted man kan svare uten og forstyrre folk rundt seg.. ..f.eks konferanser, forelesning o.l.

Takk ellers for en kjempefin guide, stort sett enig i alt som nevnes.

Jeg svarer omtrendt alltid: "Ja hallo, det er Jørn Rune" (selv, ganske ofte, når jeg ser at det er kona som ringer.) Er en huskeregel jeg har lagt meg til..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...