macaune23 Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Hei har koblet opp et trådløst nettverk hjemme. Nå lurer jeg på hvordan jeg får sikret dette så ingen andre kobler seg på mitt nett. Her er et screenshot fra routern, lurer litt på hva jeg skal velge. Og jeg må vell nesten fikse noe på pc`n som skal kobles opp mot dette nettverket, how to ? Endret 27. januar 2006 av macaune23 Lenke til kommentar
acerview Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 ikke helt sikker på dette men på mitt vist jeg velgte manual så kan du skrive inn et passord. å da må du legge til passordet på den pc som skal koble seg til den andre måen var å skrive in Mac adressa til nettverks korta til kvar pc som kunne koble seg til Mac adressa er som et bil skilt. kun ett kort som har den adressa. men det er ikke nødvendig for den vanlige bruker velg manual så skriver du inn et passord. for å vere vedlig sikker bruk både bokstaver å tall. hukser ikke hvor du skrev inn passordet men trur det var der du søkt etter trådløse nettverk. Lenke til kommentar
mar Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Velg WPA Pre-shared-PassPhrase, så skriver du inn en slik PassPhrase, feks "Dette er en fin dag, lurer paa hva alle naboene gjoer paa". Så trykker du Apply. Da skal alt være i orden. Du vil nå bli bedt om passordet (første gang) når du logger på dette nettverket. Edit: Nettverket ditt vil nå være så sikkert som det kan bli (gitt at du valgte en PassPhrase som ikke lett knekkes ved å bla gjennom en ordbok). Endret 27. januar 2006 av mar Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 ikke helt sikker på dette men på mitt vist jeg velgte manual så kan du skrive inn et passord. å da må du legge til passordet på den pc som skal koble seg til den andre måen var å skrive in Mac adressa til nettverks korta til kvar pc som kunne koble seg til Mac adressa er som et bil skilt. kun ett kort som har den adressa. men det er ikke nødvendig for den vanlige bruker velg manual så skriver du inn et passord. for å vere vedlig sikker bruk både bokstaver å tall. hukser ikke hvor du skrev inn passordet men trur det var der du søkt etter trådløse nettverk. 5509571[/snapback] Så lenge jeg får låst det med et passord er alt greit, ingen data freaks i nabolaget. legger ved en screenshot til. Er vell den nederste patenten jeg burde velge ? Lenke til kommentar
macaune23 Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 Velg WPA Pre-shared-PassPhrase, så skriver du inn en slik PassPhrase, feks "Dette er en fin dag, lurer paa hva alle naboene gjoer paa". Så trykker du Apply. Da skal alt være i orden. Du vil nå bli bedt om passordet (første gang) når du logger på dette nettverket. Edit: Nettverket ditt vil nå være så sikkert som det kan bli (gitt at du valgte en PassPhrase som ikke lett knekkes ved å bla gjennom en ordbok). 5509597[/snapback] Takktakk skal prøve i morgen, den bærbare pc`n ligger i andre etasjen Lenke til kommentar
acerview Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) ja det er samme hva du velger den øverste er tall som er mer sikker mens den andre er et ord eller en setning sikkrast er tall men holder lenge med et ord med tall i eller en setning Endret 27. januar 2006 av acerview Lenke til kommentar
White Fox Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hvis du bare skal ha en veldig enkel greie som gir nødvendig sikkerhet mot uvitende naboer så kan du sette opp "Mac filter", dette er null stress. Gå til "Firewall" og aktiver firewall'en hvis du ikke har gjort dette. Gå deretter til "MAC Filter" og velg "Yes" på å bruke dette. Deretter fyller du inn macadressen til alle de pc'ene som skal ha internettilgang. Klikk deretter på "Apply" og du er i boks. MAc adressen til en spesifikk pc finner du ved å gå på start>kjør Skriv CMD og deretter ipconfig-all. Deretter finner du macadressen til det trådløse kortet til den aktuelle tilkoblingen. Vil selvfølgelig anbefale WAP hvis du gidder å sette opp dette, men var bare et forslag Lenke til kommentar
mar Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hvis du bare skal ha en veldig enkel greie som gir nødvendig sikkerhet mot uvitende naboer så kan du sette opp "Mac filter", dette er null stress. Gå til "Firewall" og aktiver firewall'en hvis du ikke har gjort dette. Gå deretter til "MAC Filter" og velg "Yes" på å bruke dette. Deretter fyller du inn macadressen til alle de pc'ene som skal ha internettilgang. Klikk deretter på "Apply" og du er i boks. MAc adressen til en spesifikk pc finner du ved å gå på start>kjør Skriv CMD og deretter ipconfig-all. Deretter finner du macadressen til det trådløse kortet til den aktuelle tilkoblingen. Vil selvfølgelig anbefale WAP hvis du gidder å sette opp dette, men var bare et forslag 5509794[/snapback] Dette er vell både vaskeligere og mere arbeid enn å aktivere WPA? Samtidig som at det gir tilnærmet lik null sikkerhet sammelignet med WPA. Lenke til kommentar
acerview Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) det vill gi mye mer sikkerhet en vist du aktiverer WPA for da er kun dei nettverkskorta som du angir som får tilgang å du klarer aldri i helvete å finne mac adressen til et netverkskort å emulere det som jeg vet om.. (å den som klarer det kommer seg imest sansynlig nn på pc uanset..) men det er ikke nødvendig for den vanlige bruker vil jeg på stå! i vert fall vist du bor "på bygda" å kjenner hva nivå dine naboer er på. grett nok vist du er i en blokk eller en by. men uansett så lenge du bruker et passord me tall i eller en uvanlig settnig er du sikker. Endret 28. januar 2006 av acerview Lenke til kommentar
mar Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 det vill gi mye mer sikkerhet en vist du aktiverer WPA for da er kun dei nettverkskorta som du angir som får tilgang å du klarer aldri i helvete å finne mac adressen til et netverkskort å emulere det som jeg vet om.. (å den som klarer det kommer seg imest sansynlig nn på pc uanset..) men det er ikke nødvendig for den vanlige bruker vil jeg på stå! i vert fall vist du bor "på bygda" å kjenner hva nivå dine naboer er på. grett nok vist du er i en blokk eller en by. men uansett så lenge du bruker et passord me tall i eller en uvanlig settnig er du sikker. 5509959[/snapback] Seriøst... MAC adressen sendes i klartekst med HVER ENESTE pakke som sendes over den trådløse forbindelsen, så er det bare å ta copy/paste. Svært mange nettverkskort lar deg enkelt bytte MAC via "Device manager" i Windows. Dette vil ta toppen 2 minutter. Å knekke WPA (med skikkelig PasPhrase) tar sånn ca en evighet + litt til. Lenke til kommentar
acerview Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) det vill gi mye mer sikkerhet en vist du aktiverer WPA for da er kun dei nettverkskorta som du angir som får tilgang å du klarer aldri i helvete å finne mac adressen til et netverkskort å emulere det som jeg vet om.. (å den som klarer det kommer seg imest sansynlig nn på pc uanset..) men det er ikke nødvendig for den vanlige bruker vil jeg på stå! i vert fall vist du bor "på bygda" å kjenner hva nivå dine naboer er på. grett nok vist du er i en blokk eller en by. men uansett så lenge du bruker et passord me tall i eller en uvanlig settnig er du sikker. 5509959[/snapback] Seriøst... MAC adressen sendes i klartekst med HVER ENESTE pakke som sendes over den trådløse forbindelsen, så er det bare å ta copy/paste. Svært mange nettverkskort lar deg enkelt bytte MAC via "Device manager" i Windows. Dette vil ta toppen 2 minutter. Å knekke WPA (med skikkelig PasPhrase) tar sånn ca en evighet + litt til. 5509998[/snapback] ok det viste jeg ikke å bøyer meg for den men den "vanlige mann i gata" vet no vell ikke hvordan du finer den å forandrer den.. i følge tråd stater så kjenner han nivået på "naboen" jeg vet i vertfall ikke hvordan trudde ikke du kunne forandre den siden den sto på korte men der tok jeg feil. men man lærer så leng man lever Endret 28. januar 2006 av acerview Lenke til kommentar
mar Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) det vill gi mye mer sikkerhet en vist du aktiverer WPA for da er kun dei nettverkskorta som du angir som får tilgang å du klarer aldri i helvete å finne mac adressen til et netverkskort å emulere det som jeg vet om.. (å den som klarer det kommer seg imest sansynlig nn på pc uanset..) men det er ikke nødvendig for den vanlige bruker vil jeg på stå! i vert fall vist du bor "på bygda" å kjenner hva nivå dine naboer er på. grett nok vist du er i en blokk eller en by. men uansett så lenge du bruker et passord me tall i eller en uvanlig settnig er du sikker. 5509959[/snapback] Seriøst... MAC adressen sendes i klartekst med HVER ENESTE pakke som sendes over den trådløse forbindelsen, så er det bare å ta copy/paste. Svært mange nettverkskort lar deg enkelt bytte MAC via "Device manager" i Windows. Dette vil ta toppen 2 minutter. Å knekke WPA (med skikkelig PasPhrase) tar sånn ca en evighet + litt til. 5509998[/snapback] ok det viste jeg ikke å bøyer meg for den men den "vanlige mann i gata" vet no vell ikke hvordan du finer den å forandrer den.. i følge tråd stater så kjenner han nivået på "naboen" jeg vet i vertfall ikke hvordan trudde ikke du kunne forandre den siden den sto på korte men der tok jeg feil. men man lærer så leng man lever 5510009[/snapback] Det jo greit nok det, men det er faktisk mer arbeid å sette opp MAC filter enn å aktivere WPA, så derfor er det like greit å bare glemme hele MAC filteret. Det enkleste er ofte det beste Endret 28. januar 2006 av mar Lenke til kommentar
acerview Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Det jo greit nok det, men det er faktisk mer arbeid å sette opp MAC filter enn å aktivere WPA, så derfor er det like greit å bare glemme hele MAC filteret. Det enkleste er ofte det beste 5510035[/snapback] ja var derfor jeg sa passord med tall eller en ukjent setning veit at mac er mer styr men trudde det ogå at det var mer sikkert for jeg viste ikke du kunne finne mac adresssa til et trådløs nettverks kort lett. å skifte din mac adresse men no veit jeg det til neste gang jeg skal sette opp trådløs nettverk har du noe info side om hvordan folk klarer å finne adressen? alltide intesert i å lere nye ting! satte opp et trådløs nettver i en blokk der jeg bodde før fekk besjed fra en venn at mac var det sikkrasste siden kvart kort hadde sin mac Endret 28. januar 2006 av acerview Lenke til kommentar
mar Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) "Pakkesniffer" programmer for trådløsenett brukes til å finne adressene. Er sikkert litt på kanten av diverse retningslinjer å linke til programvare og beskrivelser av fremgangmåter. Edit: Legger ved et lite bilde som viser hvor lett det egentlig er å endre MAC på svært mange nettverkskort (Windows XP). Endret 28. januar 2006 av mar Lenke til kommentar
acerview Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 "Pakkesniffer" programmer for trådløsenett brukes til å finne adressene. Er sikkert litt på kanten av diverse retningslinjer å linke til programvare og beskrivelser av fremgangmåter. Edit: Legger ved et lite bilde som viser hvor lett det egentlig er å endre MAC på svært mange nettverkskort (Windows XP). 5510143[/snapback] jaj da er det slutt på å broke mac som sikkerhet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå