Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er jeg "trygg" bak min tele2 ruter/modem


Anbefalte innlegg

Jeg har et nett hvor jeg bruker tele2's ruter/modem ( er usikker på hva det er, men jeg tror det er en ruter. Det er i hvartfall DHCP server og slikt i den, og NAT tror jeg)

 

Mitt spørsmål: er mitt nett "trygt" innenfor denne, eller kan noen komme seg enkelt inn? hvis jeg deler filer f.eks på mine maskiner.

 

 

 

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bare for å presissere, NAT er ikke en sikkerhetsmekanisme.

5510496[/snapback]

 

Siden NAT holder mer enn nok til å være beskyttet mot ting som Blaster og Sasser og holder folk som prøver å utnytte kjente feil på spesifikke porter ute, så er det vel strengt tatt en sikkerhetsmekanisme.

 

Om det er en god sikkerhetsmekanisme er en annen sak.

 

Selv klarer jeg meg mer enn godt nok med kun NAT, siden jeg har kontroll på hva som sender forespørsler ut fra mine maskiner.

 

Og NIS, ZoneAlarm og alle andre ressursstjelere er ikke nødvendig. Microsoft har en helt flott innebygget brannmur i Windows XP SP2 som gjør jobben den skal gjøre. Og nei, det at den er fra Microsoft betyr ikke automatisk at den er full av hull. Det eneste kjente hullet ble tettet så fort det ble oppdaget i fjor høst.

Lenke til kommentar

Maskiner blir hele tiden scannet etter kjente hull av andre maskiner som er infisert av ormer. Når de finner en maskin, installerer de seg på den nye maskinen, og begynner å lete etter andre maskiner igjen. Ofte er ormene laget av spammere, som bruker de infiserte maskinene til å sende ut spam. De kan også brukes til å sende så mye data som mulig til en spesifikk adresse, for å gjøre slik at linjen til offeret blir ubrukelig (DDOS). Det er også noen ormer som ser etter f.eks. kredittkortnummer, som den enten kan finne på harddisken, eller snappe opp når du skriver det inn i nettleseren.

Lenke til kommentar
Maskiner blir hele tiden scannet etter kjente hull av andre maskiner som er infisert av ormer. Når de finner en maskin, installerer de seg på den nye maskinen, og begynner å lete etter andre maskiner igjen. Ofte er ormene laget av spammere, som bruker de infiserte maskinene til å sende ut spam. De kan også brukes til å sende så mye data som mulig til en spesifikk adresse, for å gjøre slik at linjen til offeret blir ubrukelig (DDOS). Det er også noen ormer som ser etter f.eks. kredittkortnummer, som den enten kan finne på harddisken, eller snappe opp når du skriver det inn i nettleseren.

5533039[/snapback]

 

Og dette har med det her å gjøre? Hvis en slik orm søker mot IPadressen hans er det kun routeren som dropper pakkene, De kommer ikke igjennom til PCene hans i det hele tatt så fremt han ikke har forwardet bestemte porter som de søker på.

Lenke til kommentar

Hvordan kan man gjøre det utenifra?

 

Anders

 

Andresgh sin router har sannsynligvis :

 

Bruker : tele2

Passord: 2elet    Tele2 baklengs; orginalt! :)

 

hvis han ikke har forandret default passordet.

Det er da null problem å slå av NAT funksjonen i routeren fra utsiden.

 

Geir

5559651[/snapback]

Endret av Andersgh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...