SebRam Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) For en stund siden kjøpte jeg meg Thermalright XP-90C + en 90mm 45CFM vifte. Installerte heatsinken og viften, og sjekket CPU temperaturen i AiBooster og Speedfan. (Begge programmene gir identisk måling) På den tiden hadde jeg da: Idle: 40-46 Load: 55-60+ Disse temperaturene er jo rett og slett tragiske for en slik kjøler. Så dermed prøvde jeg "alt" mulig for å åpnå bedre resultater. Det første jeg gjorde, var å påføre et nytt lag med AS5, akkurat slik Artic Silver selv forklarer hvordan vi skal gjøre det. - Samme temperatur. Det andre jeg gjorde var å bytte ut viften, og kjøpte meg en 100+ CFM vifte. - Omtrent samme temperatur. (2 grader forskjell maks) Det tredje jeg gjorde var å bytte ut viften bak med en kraftigere. Satte inn en 65CFM vifte. - Samme temperatur. Det fjerde jeg gjorde var å kontakte Thermalright, ettersom det står på siden dems at dem hadde begynt å legge til ekstra lange skruer for montering, pga. at ASUS Stack Cool 2 patentet ville gi dårligere kontakt for heatsinkene. Så dermed trodde jeg med en gang at denne var problemet. Noen dager etterpå fikk jeg skaffet de riktige skruene fra Thermalright, og installerte heatsinken med de. Gjett resultatet... - Samme temperatur (...) Dermed kjøpte jeg meg Aerogate III, for å sjekke om det var temperatursensoren på hovedkortet som har slått seg vrang. Jeg har nå en egen temperatursensor til min CPU fra Aerogate III, og var svært spent på resultatet. Endte opp med: Idle: 32-36 Load: 40-45 Svært fornøyd med disse temperaturene, men så var jeg i tvil da... Kunne hovedkortet vise SÅ feil? Forsøkte diverse ting, og dette vekker sikkert mest oppsikt: Bare jeg åpner et nytt program og lignende, hopper temperaturen i Speedfan fort opp til 50 grader, og så går den sakte nedover igjen til vanlig idle temp. Prøvde å ta på heatsinken, mens jeg spilte. Heatsinken var overhodet ikke varm, nærmere kald. På denne tiden viser Aerogate-måleren 37-42 grader... Så prøvde jeg å slå av CPU vifta, imens jeg spilte. Da gikk temperaturen på Aerogate-måleren etter en stund opp til 55 grader. På denne tiden var heatsinken svært varm, og man kunne kun holdte på den i kort tid, ellers ville man brent seg. Så slo jeg på vifta igjen, og Aerogate-måleren datt etter en stund ned til idle temp (36 grader) - Og heatsinken ble kald. Syntes dette er svært merkelig, ettersom jeg ikke har hørt om noen andre med dette hovedkortet som har hatt samme problemet. PC Speccs: CPU: Intel Pentium 3.4 Ghz (32bit "versjonen", socket 775) - Uklokket RAM: 2 x 512MB Kingston Hyper-X GPU: ASUS x800XT PE HD: WD Raptor 74GB Hovedkort: ASUS P5WD2-Premium - Bios har blitt oppdatert. - AiBooster har blitt oppdatert. - Alle drivere jeg kjenner til har blitt oppdatert. Kabinett: Cooler Master Wavemaster Vifter: 2 x Silen-X 80mm foran (30-36 CFM x 2 ca.) 1 x Sunbeam 80mm bak (65 CFM ca.) 1 x CPU vifte 90mm (105 CFM ca.) 1 x Silen-X 80mm i topp (30-36 CFM ca.) Skulle gjerne fått all hjelp jeg trenger til å finne en stopper for dette mysteriumet! Hva tror dere? Viser hovedkortets temp-sensor riktig temperatur, eller er det Aerogate sensoren? (I følge manualen og bilder er også sensoren helt riktig montert) Endret 27. januar 2006 av SebRam Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Jeg har akuratt det samme problemet, men jeg har thermaltake sonic tower da. Og bytte cpu-kjøler, kastet bort 550kr på ingenting Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Så dere er ikke noe særlig fornøyd med de store kjølerene deres? Kjøres de passivt, eller er det andre problemer? Lenke til kommentar
SebRam Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 Så dere er ikke noe særlig fornøyd med de store kjølerene deres? Kjøres de passivt, eller er det andre problemer? 5510895[/snapback] Hadde du lest, hadde du forstått problemet. Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Kremt: les før du legger inn innlegg. Meg: Jeg syns det var rare tempraturer , sensor på hk skal da ikke vise så utrolig feil. Selv sitter jeg med en 5cm eller noe, på min cpu(en gammel 2000+ palomino) Og har 53grader, og noe rundt 60 i spilling. Det er mye, men så har denne cpuen en "die-tempratur" på 90grader celsius. Lenke til kommentar
Tøråsen Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Så dere er ikke noe særlig fornøyd med de store kjølerene deres? Kjøres de passivt, eller er det andre problemer? 5510895[/snapback] Jeg kjøler min med en 120mm vifte Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Nå ligger vel temp.sensoren for prosessoren inne i selve prosessoren (i die'n) og at det er forskjell mellom denne temperaturen og Aerogate'n er vel ikke så rart. Finnes ett eget LGA775 ombygningssett for denne kjøleren, bruker du dette? http://www.thermalright.com/a_page/main_pr...ies.htm#acc_775 http://www.gzeasy.com/topic/cooler200508/a...ht_xp_90_07.jpg Står "sold separately" på produktsiden for denne kjølerene: http://www.thermalright.com/a_page/main_product_xp90C.htm Lenke til kommentar
SebRam Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 Ja, jeg bruker selvfølgelig ombygningsettet, ellers ville jeg aldri fått festet kjøleren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå