kjelldell Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 UTROLIG!! Det dukket plutselig opp en LS50 hos Det Digitale Mørkerom, de har så dårlig erfaring med Nikon at alltid har bestilling inne, og så "detter det innom" i blandt.. De annonserer så på Finn, så jeg hadde varsling på CoolScan heldigvis!! Utrolig at det er null kontroll på logistikk hos Nikon... Man kan evt sjekke på Cyberphoto.se, men de sender ikke til Norge, da må man sende til noen i Sverige. De har også leveranseproblemer, men hadde på lager nå, til bra pris. Gleder meg til å prøve, mye fine tips og diskusjoner på forumet! KEEP UP THE GOOD WORK! OleM Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Hva er erfaringer med scanning av glassrammer?? Har dessverre en del bilder med det, får vel ikke utnyttet støvfjerning etc da... Blir kanskje også problem med fokus, stiller den på glasset i stedet for filmplanet? Bør nok kanskje ta jobben å ramme om, i hvert fall på de beste bildene Lenke til kommentar
Teleskopos Skrevet 15. september 2006 Del Skrevet 15. september 2006 Hva er erfaringer med scanning av glassrammer??Har dessverre en del bilder med det, får vel ikke utnyttet støvfjerning etc da... Blir kanskje også problem med fokus, stiller den på glasset i stedet for filmplanet? Bør nok kanskje ta jobben å ramme om, i hvert fall på de beste bildene 6866798[/snapback] Skanneren er optimalisert for filmen, og en ekstra glassoverflate i det som skal skannes kan bare gjøre gjengivelsen dårligere. Tar du diaset ut av rammen og setter det i en glassløs ramme, får du optimale forhold for skanningen din. Jeg har skannet ganske mange dias på den måten. En del jobb, men det er lurt å ta seg den tiden det krever. En annen sak er at rammer med glass er betenkelige ut fra et lagrings- og holdbarhetssynspunkt. Ekstra fuktighet samles lett innenfor glasset. Alle disse problemene elimineres ved å bruke glassløse rammer. Men glassrammer har fordeler hvis lysbildene skal projiseres fordi glasset hjelper til å holde filmen plan, og sender man dem fra seg er de beskyttet bak glasset. Glassrammer og glassløse har sine fordeler og ulemper, men til skanning er det utvilsomt at glassløse er langt å foretrekke. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Nå har testet litt videre, på egenskaper på gamle dias. Tok et bilde som var dårlig eksponert (mørkt) og med litt falming. Prøvde med DEE (dynamisk korrigering) og ROC (retter fargefeil), og resultatet var forbløffende!! Dette virker meget lovende.. Se eksempelbildene, tok et uten korrigering, som er ganske nær slik den ser ut. Testet GEM (korn reduksjon) tidligere, se annen tråd. Har så vidt sett på VueScan, veldig bra brukergrensesnitt, men jeg synes Nikon Scan ga bedre kontroll, nå som jeg har begynt å skjønne litt mere... Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 UTROLIG!!Det dukket plutselig opp en LS50 hos Det Digitale Mørkerom, de har så dårlig erfaring med Nikon at alltid har bestilling inne, og så "detter det innom" i blandt.. De annonserer så på Finn, så jeg hadde varsling på CoolScan heldigvis!! Utrolig at det er null kontroll på logistikk hos Nikon... Man kan evt sjekke på Cyberphoto.se, men de sender ikke til Norge, da må man sende til noen i Sverige. De har også leveranseproblemer, men hadde på lager nå, til bra pris. 6847572[/snapback] Nå har det omsider dukket noen få stykker (Komplett og pcutstyr bruker sannsynligvis samme distributør siden lagerbeholdning er lik), men bare hos noen av "de dyre" forhandlerne. Siden ddmr alltid har bestilling inne kan man begynne å lure på om Nikon prioriterer distributører som holder høy pris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå