Gå til innhold

Erfaringer og spørsmål om LS-50

Anbefalte innlegg

Heller vel etterhvert til å kjøpe enn sånn men har noen spørsmål:

1) Oppløsningen er 4000 DPI, men Nikon oppgir scannetid til 38 sek v/2900 DPI.

Betyr dette at man KAN velge scanneoppløsning, og betyr det at hvis man

vil lagre ved lavere DPI bør scanne i den oppløsningen man skal lagre (det

går tydeligvis raskere å scanne i lavere oppløsning, eller stemmer ikke det).

Eller virker ICE og andre filtre bedre hvis man scanner i 4000 DPI og

reduserer etterpå. Har noen av dere som bruker denne noen erfaringer?

2) Enkelte forhandlere oppgir masse scannetider. En for foreløbig scanning,

en litt lengre, og en lang for endelig scanning, og en enda lengre for ICE.

Hva er de reele tidene for et bilde? Må man kjøre flere scanninger av hvert

(preview, justere farger/lyd, ny preview, så gjøre den endelige scanningen)

3) Hva slags programvare følger med? Kan denne lagre direkte til lavere format

(f.eks. hvis man vil lagre i 4-6 Mpixel JPG med liten komprimering), eller må

man mellomlagre i RAW format først, og bruke et annet program senere.

4) Synes LS-50 som en vanlig Twain scanner? Dvs, kan man bruke den fra et

hvilket som helst scanneprogram (f.eks. Paint Shop Pro), og hvis man kan,

kan man styre ting som oppløsning, filter, ICE etc fra dette programmet?

Og til slutt. Noen nevnte man kunne få denne ganske billig noen steder nå.

Hvilke steder er dette, og er det trygt å handle denne på "billigsalg" :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heller vel etterhvert til å kjøpe enn sånn men har noen spørsmål:

1) Oppløsningen er 4000 DPI, men Nikon oppgir scannetid til 38 sek v/2900 DPI.

Betyr dette at man KAN velge scanneoppløsning, og betyr det at hvis man

vil lagre ved lavere DPI bør scanne i den oppløsningen man skal lagre (det

går tydeligvis raskere å scanne i lavere oppløsning, eller stemmer ikke det).

Eller virker ICE og andre filtre bedre hvis man scanner i 4000 DPI og

reduserer etterpå.  Har noen av dere som bruker denne noen erfaringer?

2) Enkelte forhandlere oppgir masse scannetider. En for foreløbig scanning,

en litt lengre, og en lang for endelig scanning, og en enda lengre for ICE.

Hva er de reele tidene for et bilde? Må man kjøre flere scanninger av hvert

(preview, justere farger/lyd, ny preview, så gjøre den endelige scanningen)

3) Hva slags programvare følger med?  Kan denne lagre direkte til lavere format

(f.eks. hvis man vil lagre i 4-6 Mpixel JPG med liten komprimering), eller må

man mellomlagre i RAW format først, og bruke et annet program senere.

4) Synes LS-50 som en vanlig Twain scanner?  Dvs, kan man bruke den fra et

hvilket som helst scanneprogram (f.eks. Paint Shop Pro), og hvis man kan,

kan man styre ting som oppløsning, filter, ICE etc fra dette programmet?

Og til slutt. Noen nevnte man kunne få denne ganske billig noen steder nå.

Hvilke steder er dette, og er det trygt å handle denne på "billigsalg" :-)

For å ta det siste først: Det er trygt å kjøpe skanneren, så fremt den er hentet fra Nikons norske importør, og altså ikke er en gråmarkedsimport.

Svar 1: Du kan skanne i alle oppløsningene du får opp i skannerprogrammet. Det går /ikke/ raskere å skanne ved en lavere oppløsning fordi skanneren først skanner og så nedsampler, men hvis du absolutt ikke vil lagre i full oppløsning sparer du tid likevel - fordi du slipper å bruke tid på å nedskalere i bildebehandlingsprogrammet etterpå. For effekten av ICE, ROC, GEM eller SIE har det ingen betydning hvilken ppi-rate du skanner inn i.

Svar 2: Nei, du tar først en preview inkludert autofokus som tar noen få sekunder, så skanner du. Dette tar fra 38 sekunder og oppover. Den raskeste tiden er oppgitt uten ICE, ROC, eller GEM. Med alt dette innkoplet regner jeg med at hvert skann kan ta to minutter, avhengig av hvilken maskinkraft du har.

Svar 3: Det følger med noe som heter Nikon Scan. Dette kan lagre i RAW, TIFF, JPEG, og med Nikon Color Management kan du også velge farverom.

Svar 4: Ja, både LS-50 og LS-5000 er TWAIN-scannere. Og ja, Nikon Scan starter da direkte inne i Photoshop eller Paint Shop Pro.

Selv bruker jeg VueScan (www.hamrick.com) fordi jeg også bruker Linux i tillegg til Windows 2000, men det spiller ingen rolle hvilket av disse to du bruker. Etter dine prioriteringer slik du har gitt uttrykk for dem her, vil du sannsynligvis finne at Nikon Scan dekker dine behov. VueScan koster forresten 600 kroner å kjøpe.

Til slutt: Glem nå endelig ikke å ta godt vare på filmen etter at du har skannet den. Den er god å ha når du finner ut at du likevel skulle ha skannet inn de beste bildene i full oppløsning. (Smil)

Lenke til kommentar

Skal jo som sagt uansett ikke kaste bildene. Men nå står de bare i et skap og støver ned (vel, får jo håpe magasinene er såpass tette at det ikke er så mye støv da :-) Hele poenget er å få dem frem igjen fra glemselen :-)

Men det blir jo et evighets prosjekt (2 min pr dias X 1000 stk :-)

Sjansen for å synke inn i en svunnen nostalgisk verden på veien er stor :-)

PS! Har en 2.53 GHz CPU og 512 MB RAM, vet ikke om det er bra nok...

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar

Vet du hvordan det er å scanne dias fra halvformat kamera? Har en masse dias tatt med en Konica halvformat (sånn hendig 2 cm tykt som får plass i lomma, noe galt med lysmåleren på det nå desverre, og service på 20 år+ fåes vel ikke :-)

Må man da velge lysstyrke etc som passer for begge, eller scanne to ganger og så beskjære bildet (er det funksjoner for å dele eller beskjære bilde i programmene som følger med, eller noen egen funksjon for halvformat bilder?)?

Lenke til kommentar

Jeg har løsning for deg (men ikke si det til Teleskopos ;)

Jeg begynte å scanne inn de gamle lysbildene mine, men ga fort opp fordi det tok alt for lang tid. Derfor kjøpte jeg inn en diaskopieringstut til bruk på mitt C-5060-kamera. Resultatet blir helt klart ikke godkjent som "lagring for fremtiden", menalternativet er rett og slett at alternativet ville vært at det aldri blir gjort, hverken med film- eller flatbed-scanner...

Dessverre hadde dias-tuten min så smalt spor for bildene at jeg må mekke litt på den før jeg får inn annet enn de tynneste glassløse og papprammer..

Lenke til kommentar

Har desverre ikke digital speilrefleks (kun et Nikon Coolpix 3700), bare et 20 år gammel Nikon F301 analog speilrefleks (uten autofokus F501 kom mnd etter :-)

Så det blir nok en LS-50 tenker jeg (da kan jeg jo begynne å bruke F301'en igjen og scanne filmen selv etter fremkalling, blir jo bedre enn når butikken gjør det :-)

Lenke til kommentar
Nå er iallfall en LS-50 bestilt (fra Stratto, kostet ca 4500 der) så får vi se :-)

Det var et godt valg. Denne modellen er både mekanisk og med hensyn til bildekvalitet akkurat like god som LS-5000. Noe som er nesten unikt med tanke på at de rimeligere modellene innenfor så godt som alle produktgrupper har svakere mekanisk kvalitet enn de dyrere.

Sannsynligvis er LS-50 det beste valget du kan gjøre i dag hvis du ikke vil betale for den høyere skannerhastigheten i en LS-5000, eller satse mot toppen og gå for en Imacon Flextight.

Vær bare forberedt på at filmskanning er en ferdighet som må oppøves lik råfilkonvertering og bildebehandling. Du kan ikke regne med å bare mate skanneren med film, og så gjør den resten. Du vil få behov for å lære deg bruk av kurveverktøyet og kunne se når det er riktig å benytte dette for å få et optimalt resultat.

Og da er det slett ikke utenkelig at du legger digitalkameraet til side, og foretrekker filmen og dens (uovertrufne) kvaliteter i stedet.

Lenke til kommentar

Aj. Det skaper et nytt problem. Jeg har IKKE tid til å sitte i justere farger etc på hvert av de 1000 bildene. Er det ikke det alle de fancy delene av ICE3 gjør?

Dessuten tviler jeg sterkt på at fargene på min 10 år gamle CRT monitor er riktige uansett (selv om digitalbildene jeg har ser helt fine ut på den slik jeg ser det).

Eller mener du at man må finne en instillling først, og så kan scanne flere bilder (enten alle, alle med samme type film, alle på samme filmrull, eller noe sånt)?

Lenke til kommentar

Digital Ice4 (Coolscan V)

Har en funksjon som heter Digital ROC (Restoration of Color), og på gamle negativer/positiver kan man benytte denne med brukbart resultat, men noe små korrigeringer er nødvendig for å få optimalt resultat.

Hvis du skal skanne mange bilder (og har ca 5000,- ekstra) så kjøp en diasmater, den tar 50(?) bilder og skanner disse automatisk...

Lenke til kommentar

Jeg var og kikket på VueScan, som Teleskopos bruker. Det ser ut som et meget nyttig program som lar deg gjøre ting litt raskere, og som jeg nok kommer til å anskaffe. De har en del gode tips om hvordan man skal batch scanne på

http://www.hamrick.com/bat.html

Noen stikkord er:

Organiser først, og bare scann de bildene som er verdt det.

Scan i max 200ppi for papir og 2000ppi for slides.

Lagre som jpg

Slå av preview.

Ikke helt i tråd med Teleskopos normer, men det vil ihvertfall spare deg masse tid...

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor materen ikke passer på LS-50 så er vel svaret ganske innlysende? Da ville de tjene mindre penger..

Lykke til!

Lenke til kommentar
Aj. Det skaper et nytt problem. Jeg har IKKE tid til å sitte i justere farger etc på hvert av de 1000 bildene. Er det ikke det alle de fancy delene av ICE3 gjør?

Men i så fall har du heller ikke tid til å bruke digitalt kamera - også der er tilsvarende justeringer nødvendige.

Her må du bare lære etter prøve-og-feile metoden og finne ut hva som gir de resultatene du ønsker deg.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Har også bestilt LS-50 fra Stretto, men har opplevd enorme leveringsproblemer og hårreisende politikk fra Nikon Norge...

Har fått bekreftet dette fra mange forhandlere, som er helt oppgitte over leveringstider som aldri holdes, og bekreftede datoer som stadig endres.

Gjelder spesielt filmscannere og SLR linser.

Ventet først 4 uker hos MultiCom som ga opp, deretter 5 uker hos Stretto (som håper på levering neste uke)

Har snakket flere ganger med Nikon Norge som har en merkelig holdning..

Trodde ikke dette om Nikon, som er en så viktig leverandør av profesjonelt utstyr!!

Virkelig skremmende!! :realmad:

Begynner å bli lei av å vente!!

Lenke til kommentar
Har også bestilt LS-50 fra Stretto, men har opplevd enorme leveringsproblemer og hårreisende politikk fra Nikon Norge...

Har fått bekreftet dette fra mange forhandlere, som er helt oppgitte over leveringstider som aldri holdes, og bekreftede datoer som stadig endres.

Gjelder spesielt filmscannere og SLR linser.

Ventet først 4 uker hos MultiCom som ga opp, deretter 5 uker hos Stretto (som håper på levering neste uke)

Har snakket flere ganger med Nikon Norge som har en merkelig holdning..

Trodde ikke dette om Nikon, som er en så viktig leverandør av profesjonelt utstyr!!

Virkelig skremmende!! :realmad:

Begynner å bli lei av å vente!!

6722101[/snapback]

Etter å ha kikket rundt i produktguiden, på B&H Photo og Scandinavian Photo ser det ut som om det bare er sistnevnte som har skanneren på lager. Kan man håpe på en ny modell kanskje?

Lenke til kommentar
Etter å ha kikket rundt i produktguiden, på B&H Photo og Scandinavian Photo ser det ut som om det bare er sistnevnte som har skanneren på lager. Kan man håpe på en ny modell kanskje?

6760457[/snapback]

Hjelper ikke med ny modell...

De ringte meg fra Nikon for å forklare.. (venter fortsatt, forresten)

Det er visst stor etterspørsel i Norge, og det virker som de ikke "liker" nettbutikkene, men foretrekker de "seriøse" butikkene...

Uansett må de kunne gi troverdige leveringsdatoer til alle sine forhandlere!

Og skru opp produksjonen.. Det er jo kanskje naturlig at etterspørselen øker nå som mange ønsker å digitalisere sine samlinger, og prisen på en god filmscanner er akseptabel (på grunn av nettbutikkene)

Fryktelig tragisk av en så proff produsent som Nikon, i hvert fall...

Leverandører har sagt at de gjerne vil kutte ut produktene deres pga leveringsprobl, men det finnes jo ikke noe alternativ..

Sukk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...