Gå til innhold

Installering av programmer

DJViking

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor installeringen av programmer skal være så komplisert. Prøvde å installere Borland JBuilder 7 Enterprise. Fikk ikke installasjonsprogrammet til å starte.

sh ./javainstall.bin -->Virket ikke. Ingen respons

Jeg installerte tilogmed Java SDK 1.4 i tilfelle jeg måtte ha den. Det hjalp ikke noe særlig. SDKen virket å installere med kommandoen sh ./javasdk.bin

Hvorfor kan ikke installasjoen for en gangs skyld være enkelt... Gidd nu ikkje å sitte i evigheter å prøve å installere programmet som jeg kanskje trenger å bruke med en gang eller snarest.

Med Opera fikk jeg en problem når jeg skulle installere RPM for den. noe med libX eller kanskje var det Xlib avhengigheter.

Finnes det ikke enklte installasjonspakker for enkelte programmer. Slik jeg har funnet ut finnes det en variant av InstallShield som windows bruker for linux. InstallShield MultiPlatform 4.51. Denne kan lage installasjonsrutiner. Hvorfor bruker ingen slikt til sine programmer.

apt-get løser vel problemet som RPM har med avhengigheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-09-14 02:32, DJViking skrev:

Med Opera fikk jeg en problem når jeg skulle installere RPM for den. noe med libX eller kanskje var det Xlib avhengigheter.

Går ofte an å trikse litt med rpm, f.eks slenge på en -nodeps når du skal installere en pakke. Det funka da jeg skulle installere Opera ihvertfall. Hvis det er slik at det virkelig mangler noen nødvendige libraries til et program, går jo dette dårlig. Men i mange tilfeller har man faktisk filene, det er bare det at det er litt problemer med at f.eks forskjellige distroer bruker forskjellige navn på pakker osv. Synd men sant :sad:

Sjekk forøvrig 'man rpm'

Quote:

Finnes det ikke enklte installasjonspakker for enkelte programmer. Slik jeg har funnet ut finnes det en variant av InstallShield som windows bruker for linux. InstallShield MultiPlatform 4.51. Denne kan lage installasjonsrutiner. Hvorfor bruker ingen slikt til sine programmer.

For guds skyld, ikke InstallShield! (Ikke spør hvorfor)

Nei, det som er så fint med rpm/deb er jo unattended install, dvs. at man kan installere drøssevis (ja hundrevis om du vil) pakker med ÉN kommando. Bare gå å spise middag imens og når du kommer tilbake er programmene installert*. Sånt går dårlig i Windows (med f.eks InstallShield)

* Hvis det ikke skjer noe tull underveis :razz:

Quote:

apt-get er bedre enn rpm ja, selv om rpm har forbedret seg noe.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-14 02:32, DJViking skrev:

Skjønner ikke hvorfor installeringen av programmer skal være så komplisert. Prøvde å installere Borland JBuilder 7 Enterprise. Fikk ikke installasjonsprogrammet til å starte.

sh ./javainstall.bin -->Virket ikke. Ingen respons

Jeg installerte tilogmed Java SDK 1.4 i tilfelle jeg måtte ha den. Det hjalp ikke noe særlig. SDKen virket å installere med kommandoen sh ./javasdk.bin

Dett er ting som som regel står beskrevet et sted :smile:

RTFM && STFW. javainstall.bin kjørbar forresten? litt output av

feilmeldingen hadde jo vært fin. chmod +x javainstall.bin så blir den kjørbar.

Lenke til kommentar

Quote:

Apt-get funker jo på både redhat og mandrake nå, i tillegg til debian selvsagt. jeg antar at du tenker på pakkesystemet til debian. Som alle andre ting så har rpm sine fordeler og ulemper, dependencies problemer er et av de, men dettte er vel ting man også har i debian? forøvrig kan ikke .deb pakker autensieres med PGP-nøkkel el, noe man kan på rpm. Det finnes dessverre ikke noe perfekt pakkesystem :smile: men rpm og deb er vel av de bedre.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-14 04:38, sumptrollet skrev:

Dett er ting som som regel står beskrevet et sted :smile:

RTFM && STFW. javainstall.bin kjørbar forresten? litt output av

feilmeldingen hadde jo vært fin. chmod +x javainstall.bin så blir den kjørbar.

Jeg fikk ikke noe output. Jeg kjørte kommandoen og så var det stille. Han hoppet til neste kommandolinje og ingen ting skjedde.

prompt: sh ./javainstall.bi

prompt:

Lenke til kommentar

Den 2002-09-14 03:13, Langbein skrev:

For guds skyld, ikke InstallShield! (Ikke spør hvorfor)

Nei, det som er så fint med rpm/deb er jo unattended install, dvs. at man kan installere drøssevis (ja hundrevis om du vil) pakker med ÉN kommando. Bare gå å spise middag imens og når du kommer tilbake er programmene installert*. Sånt går dårlig i Windows (med f.eks InstallShield)

* Hvis det ikke skjer noe tull underveis :razz:

Quote:

Jeg kan forstå det slik. Men når det gjelder et stort kommersielt program som du har betalt(f.eks), da vil du nok gjerne ha null problemer med å installere det. JBuilder er et slikt program. Det koster flesk og det finnes andre programmer også som leveres av store programvare firmaer.

Jeg hadde tenkt å holde meg til linux for noen dager og ikke starte windows, men fordi jeg ikke får startet JBuildern og min favoritt nettleser Opera, ja det tvingte meg til å starte windows igjen på slutten av dagen.( Nei jeg er ikke en som vanligvis gir opp, men etter å ha strevd i 5 timer har man ikke mye mot igjen )

Men siden vi har "UNIX, systemprogrammering og Administrasjon" i et studiefag må jeg vel kaste meg ut i det igjen.

Lenke til kommentar

Har du startet X når du kjører /javainstall.bin filen? (altså startes fra xterm eller lignende) Det startes nemlig et grafisk installasjonsprogram. Dette er svært enkelt og likt som på Windows. Skal du klage på vanskelige installasjonsrutiner så ikke klag på Borland JBuilders nyere versjoner! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...