Gå til innhold

Skifte PSU i en IBM maskin

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en brukt IBM maskin som jeg tenkte å oppgradere. PSU'en er på bare 185W så jeg renger med at jeg må skifte den for å kunne kjøre et ok skjermkort. Problemet er bare at jeg ikke får det til å stemme at den hverken er ATX, flexATX eller microATX. Målene er 150 mm x 68 mm x 130 mm. I tillegg har den en 95 mm vifte på den ene siden og to hemper som den festes i kabinettet med. Hva slags PSU er det jeg er på jakt etter?

-i

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel tja. Kommer ann på kortene. I utgangspunktet må AGÅ kort være bakoverkompitabelt.

AGP 2.0 er en 1,5 v AGP port (støtter 4x, 2x og 1x), mens AGP 3.0 er en 0.8 v AGP port som støtter 8x,4x,2x og 1x.

8x kort kjører på 0.8 V, mens 4x kort kan så vidt jeg huske kjøre på 1,5V og 0.8 V. AGP 8x Passer også inn i en AGP 4x slot, men uansett vil den ikke fungere skikkelig pga. for høy volt på porten.

Så anbefaler deg enten å kjøpe hovedkortet nytt også i tilfelle, spesielt hvis du har en litt eldre modell.

Lenke til kommentar

Strømkontaktene ser ut til å være standard. Hovedkortet derimot er jeg ikke helt sikker på, så det å bytte ut det vil kunne by på problemer i forhold til kabinettet. Jeg har allerede bestilt et Asus GT 6600 kort allerede, og det skal kjøre på både 4x og 8x i følge Asus.com.

Men ihvertfall, hvis jeg blir desperat, kan jeg evt. kjøpe en kraftigere ATX strømforsyning og putte det elektriske inn i den boksen den nåværende er i? Eller, det kan jeg sikkert, men hvor trygt er det egentlig. ;)

Lenke til kommentar

AGP 8 kort virker fint på et AGP 4 hovedkort.

Riktignok vil det barre yte som et AGP 4.

Dell kjører bare på standrad komponenter.

Slutt på den tiden at bare deres komponenter passet inn i maskinen, snart 10år siden det var sånn.

Compaq derimot.

Endret av Nuhvok
Lenke til kommentar
Dell kjører bare på standrad komponenter.

Slutt på den tiden at bare deres komponenter passet inn i maskinen, snart 10år siden det var sånn.

Tvilsomt, har du bytta mange psu-er og hovedkort i dell-maskiner i det siste? At de har noen serier der standardkomponenter er i bruk skal jeg ikke utelukke. Det verste er at det i blant kan se veldig standard ut i en Dell-maskin og det er godt mulig at du får byttet ut både hk og psu. Men setter du inn en standard strømforsyning kan du smertefullt oppdage kablingen på dell-psuen er annerledes og da risikerer du å svi hovedkortet selv om kontakten passer.

Men jeg innrømmer at det stort sett er null problem å f.eks. bruke standard minnebrikker og andre mer typiske komponenter.

Endret av Zenit
Lenke til kommentar
Men ihvertfall, hvis jeg blir desperat, kan jeg evt. kjøpe en kraftigere ATX strømforsyning og putte det elektriske inn i den boksen den nåværende er i? Eller, det kan jeg sikkert, men hvor trygt er det egentlig. ;)

5509997[/snapback]

Nei, antagelig ikke. Kretskortet i en vanlig strømforsyning blir for stort for IBM-strømforsyningen. Det du derimot kan gjøre er å la strømforsyningen henge på baksiden av maskinen. Eller skaffe et annet kabinett hvis hovedkortet også er ATX-standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...