Gå til innhold

Kiss Opteron 144 og 146 goodbye, mail fra shg/amd


eskarls

Anbefalte innlegg

Syns ikke det er så rart hvis det er 144 og 146 du venter på, det var vel dem det oprinnelig var snakk om skulle gå ut.

 

5604922[/snapback]

 

Nå var det nok Opteron prosessorer generellt det var snakk om. Har en tidligere mail fra Databutikken.com hvor de bekreftet at jeg kunne bestille en Opteron 146. Men dette var selvfølgelig før prisen spratt til værs. He, he.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syns ikke det er så rart hvis det er 144 og 146 du venter på, det var vel dem det oprinnelig var snakk om skulle gå ut.

 

Det som er rart er at SHG har fått 165 nå, jeg har bestilling på 165 og 146, men det ser ikke ut som jeg får noen.... står venter på varer i ordren :( Fikk akkurat mail om at de anbefalte å kjøpe 148 som de hadde inne nå istedet for 146...men da til full pris seff.

5604922[/snapback]

 

Jeg vil igjen anbefale å lese det her: http://www.hardware.no/guider/webshop/juss_paa_nett/21903

Lenke til kommentar

Og så ser man hvordan det går når ett firma blir større og større. Kundeservicen blir borte, og de bryr seg mindre og mindre om de "vanlige" kundene.

 

Det er jo der Intel har fått pepper i lang tid, men som ventet blir nok AMD mer og mer lik Intel når det gjelder både pris, teknologi og service.

 

Synes likevel det er rart at AMD ikke sender en bedre CPU som "plaster på såret" og avslutter de orderene som var lagt inn før denne mailen kom. Men siden SHG har/hadde 200 ordere, kan man jo bare spekulere i hvor mange ordere som ligger å venter totalt sett i verden. Så da måtte de kanskje ha jobbet dobble skift (som de sikkert allerede gjør) bare for å dekke inn etterspørsel i privat markedet.

 

Neste gang setter de kanskje prisen en god del høyere, slik som Intel har pleid å gjøre....(og de har jo allerede hevet prisen noe)

Lenke til kommentar

Fankern, databutikken.com virker overhodet ikke interessert i å gi meg noe tilbud overhodet på 148 eller foresøke å få tak i 146 til en rimelig pris. Får kun "tilbud" om å kjøpe til full pris som forsåvidt ligger godt over konkurrenters priser.

 

Har bladd igjennom forbrukerkjøpsloven men der står det masse om "ansvaret ligger på selger såfremt ikke dette hindres av ytterliggende omstendigheter de ikke kunne vite om og/eller gir urimelige kostnader" osv. Blir bare mer surrete i huet av å lese gjennom. Hvordan i granskauen skal vi som vanlige forbrukere klare å finne ut om det i det hele og store er umulig å få tak i Opteron cpu'er til videresalg til private personer slik enkelte hevder. Og hvorfor har utenlandske web sjapper 144 (dog til de nye høyere prisene) mens de norske ikke har?

 

Lukter lang vei detta. Dukker vel opp når alle vi har trukket bestilingene våre regner jeg med.

 

Virker som mange har drevet og bestilt cpu'er hos AMD og deres leverandører til spotpris og spekulert i dette. Plutselig slo det tilbake ved at prisene for første gang gikk opp, og det til gangs. Så måtte de finne på noe kjapt for å ikke tape penger. Det er nå bare min teori. Hadde de hatt skikkelige avtaler om leveranser med prisavtaler hadde nok ikke problemet vært slik det er idag. Men da hadde de vel naturligvis måttet betalt litt mer enkelte ganger men de hadde iallefall hatt beskyttelse mot slikt.

 

Hadde vært phett om noen med juss tilknytning eller noen som "kjenner noen som kjenner noen" kunne utformet et standardkrav som vi alle kunne sendt dit vi har bestilt uansett hva det nå måtte være. Noen ringe forbruker tilsynet i samma slengen for en liten prat?

Lenke til kommentar

Vet ikke helt jeg, dvs om det er butikkene/grossistenes feil som selger varer de ikke har eller om det er AMDs feil som ikke vil levere. Jeg mener nå at AMD kan ha greie nok argumenter for å nekte leveranse dersom butikkene og/eller grossistene har brutt rettningslinjene deres i utgangspunktet ved å selge server/arbeidsstasjon CPUer til privatpersoner i stor målestokk..

 

Det som uansett er betenkelig er at butikkene og AMD ikke er villige til å finne bedre løsninger for dere som har bestilt. På den andre side tar vel de fleste nettbutikkene slike forbehold i kjøpsbestingelsene sine?

Lenke til kommentar

AMD har altfor få Opteron-prosessorer, og det er bare flaks for de nettbutikkene som får inn. Komplett fikk jo en bunke, men jeg tror nok de kommer til å bli utsolgt før de får inn flere. PS Data fikk inn noen i går, men de gikk nok mest til å dekke gamle ordrer, for det var 1 165 og 2 170 på lager i går, og i dag er det bare de to 170-prosessorene igjen. Siden de har høyere pris enn Komplett er det uansett ikke å mye å rope hurra for.

Lenke til kommentar
n0stra: Det står om akkurat dette på side 5 i guiden " Når er kjøpet bindende?". Der står det blandt annet:

 

Trykkfeil, utsolgte varer, e.l.

Nå har dere en juridisk bindende avtale. Men hva om nettbutikken ikke ønsker å levere varen pga trykkfeil i tilbudet, eller ikke kan levere varen pga at den er utsolgt? Slike forhold er nettbutikkens risiko, og skal ikke gå ut over deg. Om det er en trykkfeil, kan du kreve varen utlevert etter tilbudet med mindre du forstod eller burde ha forstått (det er åpenbart) at det var en feil. Det skal svært mye til for at forbrukere "burde forstå" at det er en feil. Om varen er utsolgt, kan du likevel kreve varen utlevert innen "rimelig tid". Om de ikke klarer dette, kan du reklamere.

Det ser altså ut til at du kan kreve kjøpet gjennomført, f.eks med et tilsvarende eller bedre erstatningsprodukt. Butikken kan ikke gå i fra en inngått avtale uten videre. Med tanke på all den tiden du har ventet tolmodig på at butikken skal holde sin del av avtalen synes jeg det er bare rett og rimelig at du får modellen over som plaster på såret. Butikken kan heller ikke slippe unna med forbeholdet om ubekreftet leverigstid fordi de likevel er forpliktet til å levere innen "rimelig tid". Uttrykket "rimelig tid" tolker jeg til å være noe mer romslig når det er ubekreftet leveringsdato, men når det er snakk om over en måned som her så mener jeg at rimelig tid har utløpt og det er på tide å kreve at butikken holder sin del av avtalen eller tilbyr en akseptabel alternativ løsning (som må godkjennes av deg).

5608090[/snapback]

 

 

Fikk dette svaret på forbruker juss opp mot websjapper her på forumet. Har derfor utformet følgende korte sammendrag:

 

"I henhold til Forbrukerkjøpslovens §19 krever jeg herved oppfyllelse av inngåtte og bindende kjøpskontrakt mellom meg selv og Dere i Databutikken.com. Om dette gjøres ved å skaffe meg den bestilte vare eller en tilsvarende eller bedre vare til samme pris spiller ingen rolle for meg så lenge jeg får vite om varen holder mål på forrhånd"

Lenke til kommentar
ja men er dette noe som  står i forbruker avtalen eller i brevet?

5600173[/snapback]

¨

Hvilken forbrukeravtale eller brev du her henviser til har jeg ingen anelse om. Nettbutikkene har sine salgsbetingelser som definere salg, garantier etc. - innenfor de rammene som lovverket setter. Med mindre salgsbetingelsene er i strid med lovverket er disse gyldige.

5600713[/snapback]

 

dette sier du Les lenger opp i tråden: SHGs salgsbetingelser: "Det tas forbehold for utsolgte varer og utskutt leveringstid hos shg.no AS grossister.

 

derfor spurte jeg. og forbrukel avtalen er den du godkjenner å ha lest når du registrerer deg på f.eks SHG. likner litt på EULA kontrakt

 

 

når man har en avtale mellom kjøper og selger i dette tilfelle shg så er det bindende mellom kjøper og shg ikke kjøper og AMD. kjøper skal få en vare som tilsvarer eller er bedre.

Endret av Lucifer89
Lenke til kommentar
derfor spurte jeg. og forbrukel avtalen er den du godkjenner å ha lest når du registrerer deg på f.eks SHG. likner litt på EULA kontrakt

 

når man har en avtale mellom kjøper og selger i dette tilfelle shg så er det bindende mellom kjøper og shg ikke kjøper og AMD. kjøper skal få en vare som tilsvarer eller er bedre.

 

Jeg tror du er på villspor. Jeg gidder ikke sjekke hva som står i teksten når man registrerer seg som kunde hos SHG, men det inneholder sikkert en referanse til "de enhver tids gjeldende salgsbetingelser" eller noe sånt. Sjekk det sjøl istedet for å si visomatte, dersomatte.

 

Til det andre du sa, nei, en avtale er bare bindende innenfor gitte rammer. Dette er ikke så jævla vanskelig, de fleste selgere tar forbehold for uforutsette omstendigheter - t.om. kjøpsloven gir selger et slingringsmonn her.

 

Siden SHG tilsynelatende har et slikt forbehold i sine salgsbetingelser, så er spørsmålet her om AMDs beslutning om å, slik det ser ut, forfordele de distributører som selger til servermarkedet og ikke levere til aktører fra SHG for en periode - for så å skru opp prisen når neste batch kommer - er noe som omfattes av selgers forbehold eller ikke.

Lenke til kommentar

Uansett kan ikke SHG sette krav som ikke stemmer overens med forbrukerkjøpsloven, den går over alt. Det er også utrolig strenge krav til hvor synlige slike kontrakter skal være for at de skal være gjeldende selv om de ikke bryter forbrukerkjøpsloven.

 

Det står klart og tydelig at det ikke skal gå utover kjøper om selger ikke klarer å oppfylle kontrakten. Da skal kunde isåfall få velge penger tilbake om man har betalt, oppsigelse av kontrakt eller oppfyllelse på annet vis med tilsvarende eller bedre vare hvis forretningen har dette. I disse tilfellene hvor de fleste har fått tak i større modeller av opteron så burde de isåfall gi oss disse enten til samme pris eller den prisen denne varen hadde da man bestilte.

Lenke til kommentar
Uansett kan ikke SHG sette krav som ikke stemmer overens med forbrukerkjøpsloven, den går over alt. Det er også utrolig strenge krav til hvor synlige slike kontrakter skal være for at de skal være gjeldende selv om de ikke bryter forbrukerkjøpsloven.

 

Enig i det, bortsett fra at jeg ikke har sett noen salgsbetingelser i denne saken som er i strid med loven, foreløpig (og ingen har påstått det heller). Selve kjøpsloven gir også selger et visst slingringsmonn, det er altså ikke her snakk om en utsolgt vare (en situasjon som selger normalt burde forutse og derfor må ta risikoen for), det er snakk om en leverandør som har gjort noe som står utenfor selgers makt til å påvirke eller forutse. Jussen er intrikat her.

 

Forøvrig, kjøpsloven stiller også krav til kjøper - jeg tror neppe noen her med troverdighet kan påberope seg at de ikke er kjent med salgsbetingelser når disse er postet relativt enkelt tilgjengelig på butikkenes nettsteder.

 

Problemet for de som har bestilt er å finne ut nøyaktig hva som har hendt siden det kan være avgjørende for om en avtale er gyldig, mens problemet for nettbutikkene er at det dukker opp noen opteroner her og der. Nå vet vi ikke om disse kommer fra de offisielle kanaler eller gråmarkedet (f.eks. har AMD satt stopp for salget av bulk-proserssorer, men slike er fremdeles tilgjengelig av og til, og disse kommer fra gråmarkedet), men det er et forklaringsproblem.

Lenke til kommentar

Jussen i det her tillfellet kan nok tolkes ganske vidt, ettersom hvilken part man er.

Når butikken mottar vare fra en underleverandør skal de selvsagt serve kunder man allerede har inngått avtale med (sendt ut ordrebekreftelse til).

 

Her synes jeg Netshop har handlet meget ryddig og tatt konsekvensen av det å drive butikk. Man kan jo spørre seg hvorfor de har gjort det når det er så lett å velge en annen utvei.

Lenke til kommentar

jeg mener at om amd har sagt at disse cpu'er ikke skal selges til vanlige folk så har butikken ljugd og unndratt informasjon og det er da deres ansvar. Hvis det er tomt som noen sier er det også deres ansvar da de burde tatt bort bestillingsmuligheten. Hvis de har såpass dårlig kontakt med sin leverandør og såpass dårlige avtaler at de ikke har noe å falle tilbake på skal heller ikke dette gå utover slutt kunden. Alt hva de sier og skylder på virker på meg som enten reint ljug eller noe som har oppstått fordi de ikke har gjort jobben sin og fulgt med i klassen.

Lenke til kommentar
jeg mener at om amd har sagt at disse cpu'er ikke skal selges til vanlige folk så har butikken ljugd og unndratt informasjon og det er da deres ansvar. Hvis det er tomt som noen sier er det også deres ansvar da de burde tatt bort bestillingsmuligheten. Hvis de har såpass dårlig kontakt med sin leverandør og såpass dårlige avtaler at de ikke har noe å falle tilbake på skal heller ikke dette gå utover slutt kunden. Alt hva de sier og skylder på virker på meg som enten reint ljug eller noe som har oppstått fordi de ikke har gjort jobben sin og fulgt med i klassen.

5613121[/snapback]

Ja, andre nettbutikker fjerner faktisk bestillingsmulighetene(dvs bestillknappen tas bort, men bilde, pris etc er der fremdeles) dersom de ikke har bekreftet leveranse. www.cyclingcomponents.com gjør dette konsekvent, det er irriterende i den grad at du ikke får lage "handelisten", men greit på den måten at vi som bestiller og butikken slipper slike situasjoner som dette.

 

Uansett nytter det ikke å gråte over spilt melk, har de ikke CPUer, så har de ikke CPUer. Som foreldre flest sier til barn i slike situasjoner: "vi kan ikke trylle" :)

Lenke til kommentar
når du kjøper noe så blir det kjøpt av selger ikke produsent. det er selger sin skyld at du har fått bestille dette. og produsent sin skyld at eventuelt dette ikke blir produsert i nokk opplag.

5613827[/snapback]

Men hva om produsent endrer salgsbetingelsene sine til grossist/butikk? I dette tilfelle at privatpersoner ikke skal kunne kjøpe disse CPUene?

Lenke til kommentar
når du kjøper noe så blir det kjøpt av selger ikke produsent. det er selger sin skyld at du har fått bestille dette. og produsent sin skyld at eventuelt dette ikke blir produsert i nokk opplag.

5613827[/snapback]

Men hva om produsent endrer salgsbetingelsene sine til grossist/butikk? I dette tilfelle at privatpersoner ikke skal kunne kjøpe disse CPUene?

5613994[/snapback]

 

Dette er vel forsåvidt ulovlige krav å sette innenfor EU og EØS landene. På samme måte som det blei ulovlig å kun selge såkalte "firmabiler" til firma og ikke privatpersoner.

Lenke til kommentar
jeg mener at om amd har sagt at disse cpu'er ikke skal selges til vanlige folk så har butikken ljugd og unndratt informasjon og det er da deres ansvar. Hvis det er tomt som noen sier er det også deres ansvar da de burde tatt bort bestillingsmuligheten. Hvis de har såpass dårlig kontakt med sin leverandør og såpass dårlige avtaler at de ikke har noe å falle tilbake på skal heller ikke dette gå utover slutt kunden. Alt hva de sier og skylder på virker på meg som enten reint ljug eller noe som har oppstått fordi de ikke har gjort jobben sin og fulgt med i klassen.

5613121[/snapback]

Ja, andre nettbutikker fjerner faktisk bestillingsmulighetene(dvs bestillknappen tas bort, men bilde, pris etc er der fremdeles) dersom de ikke har bekreftet leveranse. www.cyclingcomponents.com gjør dette konsekvent, det er irriterende i den grad at du ikke får lage "handelisten", men greit på den måten at vi som bestiller og butikken slipper slike situasjoner som dette.

 

Uansett nytter det ikke å gråte over spilt melk, har de ikke CPUer, så har de ikke CPUer. Som foreldre flest sier til barn i slike situasjoner: "vi kan ikke trylle" :)

5613532[/snapback]

 

Det er jo da merkelig at andre butikker kan trylle. De klarer jo å skaffe de aktuelle cpu'ene uten problem virker det som. Selvsagt de butikkene som ikke var billigst på opteron før og sikkert derfor har få bestillinger inne samt at de nå selges til de nye vanvittige prisene selvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...