Gå til innhold

Er protoss altfor gode?

Anbefalte innlegg

Hei vi er en liten kompis gjeng som av og til (atlfor ofte) drar det gamle spillet starcraft opp av den nederst fra skuffen. Men i det siste har jeg tenkt på noe, Er spillet så godt ballansert som folk skal ha det til? Personlig mener jeg at Protoss er altfor gode, og da særlig scoutsene, de er umulig og ta. Protossene tåler alfor mye, og de kan recharge shieldet og de koster ikke all verden og bygge, i forhold til armor og skytekraft.

Det har også vist seg at han som er protoss vinner i 9 av 10 tilfeller, og vi rokerer på hvilken rase vi skal spille, men det er stor rift om å være Protoss da.

Så har dere forumbrukere noen gode taktikker jeg kan overraske protoss folka med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja vi har patchet til siste versjon, men jeg mener fortsatt at det er noe ubalansert. Men det er uansett ett bra spill. Hadde i scoutsene tålt så mye, så hadde det vært en annen dans, men når 12 scouts enkelt tar ut 24 flyene til zerg (husker ikke hva de heter nå) eller 36 hydralisk.

Vi har spilt uten lov til å bruke angrepsfly, og da ble det straks bedre ballansert, men zealotene er fortsatt litt harde og ta. Må nesten ha tanks eller lurkur. Og det tar det gjerne litt tid å få.

Lenke til kommentar

Har spilt mot Zerg en del ganger (jeg protoss), har funnet ut at zerglinger og de derre flyene som skyter langt og bare på bakken ( :p ) fungerer ekstremt godt. Til forsvar så graver du ned lurkere og setter noen observere over, med noe mer kanskje.

Ellers så fungerer archon bra på zerg-units ;)

Lenke til kommentar

sIDDIs tror du misforsto noe essensielt med innlegget mitt, for det først har jeg ikke whina om noe som helst. Jeg mener at starcraft er noe av det beste som har kommet på strategi siden. Og min mening er at Protoss altfor sterke i forhold til de andre rasene. Dessuten spurte jeg om andre sine meninger om ballanseringa i spillet, så hvis du ikke har noe mer kontruktivt å komme med, foreslår jeg at du i ikke skriver noe mer. Men hvis du har noen forslag til taktikk så er du hjertlig velkommen til å ytre dine meninger.

Håvard

Lenke til kommentar

Vi spiller litt forskjellige, vi prøver litt av vært, vi spiller aldri noe fast map, men vi velger gjerne map med mange baser, slik at man kan ekspandere.

Vi spiller gjerne alle mot alle, eller team, litt ettersom hva vi føler.

Lenke til kommentar

Naa er det svaert lenge siden jeg har spilt StarCraft (vennegjengen vil ikke spille det... CS for alle penga :mad:), men jeg mener aa huske fra mine glansdager at en annen ting som funket vanvittig bra med protoss var deres forsvars-bygninger. Disse er observer, og har greie skudd baade mot bakke og luft. I begynnelsen er de gode, og senere er de mange (ikke noedvendigvis selvfoelgelig da).

En annen ting er jo carriers. Disse er et kapittel for seg selv. En gruppe med 4 carriers med noe oppgraderinger er jo virkelig overkill! Vanvittig mye bedre enn noe som helst de andre kan stille med, rett og slett. Eneste er zergenes smaa flyvende kjoennsorganer som kan ha en viss sjans hvis de er mange nok og kommer mens carrierene er opptatte.

Med humans: Bunkers! Disse er ikke der uten grunn, for aa si det saann. Tre marines og en firebat er knall. Senere fyller du paa med rakett-ting. Dette er det eneste jeg har faatt til som humans. Vaer defensiv og vent, saa bruker du ghosts og nukes senere.

Spesielt paa baner hvor du har "choke points" er humans svaert gode. Spesielt siden deres bunkere kan bygges paa midten av kartet med en gang, eventuelt litt lengre ute enn rett ved basen. Med et virkelig lite choke points saa er to bunkere med 4 firebats i hver nok til aa knuse et hvilket som helst angrep med zealots og zerglings. Fyll paa med fire tanks i bakgrunnen og du har noe som tar ut eventuelle fiendtlige enheter med ballistiske muligheter (mangler ord :p)

Zerg: Murder by numbers. Kjoer paa med zerglings i begynnelsen. Opphold motstanderen. Proev aa irriter mest mulig hvis du kan. Hvis du klarer aa holde en god stroem med zerglings saa holder du fienden nede mens du selv utvikler deg sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
sIDDIs tror du misforsto noe essensielt med innlegget mitt, for det først har jeg ikke whina om noe som helst. Jeg mener at starcraft er noe av det beste som har kommet på strategi siden. Og min mening er at Protoss altfor sterke i forhold til de andre rasene. Dessuten spurte jeg om andre sine meninger om ballanseringa i spillet, så hvis du ikke har noe mer kontruktivt å komme med, foreslår jeg at du i ikke skriver noe mer. Men hvis du har noen forslag til taktikk så er du hjertlig velkommen til å ytre dine meninger.

Håvard

5508453[/snapback]

Scouts er ubrukelig mot bakkestyrker. Hadde du vært smartere ville du gjort noe annet enn å bygge mutalisks og sende disse i selvmord mot overlegne scouts som også koster rundt 3x så mye, hadde du bygget hydralisker istedenfor ville du ha knertet scoutene hans enkelt siden scoutene kun er sterke mot fly.

Balanser i starcraft er det ikke mye å klage på, men alle rasene er uslåelig om de får tid til å bygge seg opp.

Det handler om å skaffe inn mest gass og mineraler og bruke disse på mest mulig fornuftig måte, da må du hele tiden ha overblikk på fienden og bygge det som er mest effektivt mot det han bygger.

Lenke til kommentar

Joda helt klart at hydralisk er noe av det beste til å ta scouts med, men scoutsene har jo fordelen at det er enklere for dem å stikke av hvis det går dårlig, enten opp på en høyde eller over vann. Men at de er overlegne i lufta er det ingneting å si på. de er nesten litt for overlegne etter min smak.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

de to beste-air unitene er uten tvil valkyrie og corsair ,men merk at disse ikke er gode i entall.

Valkyeren er best i luften,men ubrukelig på bakke,der corsair'en kan stille opp med disruption web,som også er ganske bra mot tower-defences!

Jeg pleier å spille terran og fra 6 valky og oppover begynner de å kicke ass i luften,fin å jakte overlorder med hvertfall.

Ta scouts?ingen problem...marine+medic pluss gjerne med noen valkyries eller wraither visst han ikke er obs.

Men marine+medic tar de alene med stimpack..det blir grus!Bare husk å oppgrader de!!

Lenke til kommentar

søkte egentlig eter noen som hadde samme problemet som meg med bnet,så kom jeg over denne og følte for noen innlegg!!

Mange sier at protoss er "hakket" bedre enn de andre og på mange måter er jeg enig,dark og high templer er så unikt gode at ingen kan stille opp med noe sånt..

Men opplever en liten trekant i at Protoss tar terran,terran tar Zerg og Zerg tar protoss..

Jeg spiller ytterst sjelden protoss,kun når jeg er random og ender opp med de,men opplever det veldig sånn da jeg pleier å være Terran mest deretter Zerg.

Lenke til kommentar

Ja det er bare gull,men vanskelig å få til i praksis da..mye timing skal stemme og emp-wawen er så liten synes jeg..men den er veldig effektiv mot archon,arbiter og high templere!!

Plague og dark swarm er bare herligt!

Og spawn brodling på High Templer,tanks og ultralisker er noe av det som gjør Zerg virkelig gøy å være!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...