Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Vil ha venn på nettverk uten å gi han krypteringsn

Anbefalte innlegg

Hei!

Ble vist litt liten plass i emnefeltet...

Hjemme har vi kryptert nettverk, 128-bit. Men jeg vil ikke gi bort nøkkelen til kammeraten min når han kommer med sin bærbare.

Det jeg tenkte jeg skulle gjøre var å lage enda en nøkkel, som bare består av et tegn, som jeg så fjerner når vi er ferdige.

Han får da ikke tilgang til den "ekte" koden.

Men så var det ulempen: Må restarte ruteren! (den gjør det automatisk).

Og det kan jeg bare ikke, ikke mens broren min spiller online, noe han sikkert gjør den gangen jeg må lage en ekstra nøkkel.

Noen idéer?

Min er bra nok, men fungerer kun når ingen andre er på nettet :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva med at du skriv inn koda for han utan at han ser det? Det er klart at han kan registrere det dersom han på død og liv vil, men dersom du tror så dårleg om han, er det kanskje ikkje så stort behov for å la han kome på nett i det heile teke?

Lenke til kommentar
Kva med at du skriv inn koda for han utan at han ser det? Det er klart at han kan registrere det dersom han på død og liv vil, men dersom du tror så dårleg om han, er det kanskje ikkje så stort behov for å la han kome på nett i det heile teke?

5507708[/snapback]

Gjorde det slik forrige gang, men blir litt vanskelig når det kommer flere.

Lenke til kommentar
Broren din må da tåle at du skal restarte den lille ruteren i 2min?

Hva har man brødre for? ;)

5507814[/snapback]

Hehe, problemet er det at han spiller warcraft 3, og jeg kan ikke vente på at han blir klar...

Hadde heller ikke likt hvis han gikk bort til ruteren og snudde antennen slik at jeg mistet forbindelsen mens jeg spilte AOE3 online... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Vel, som om noen naboer i nerheten av meg skulle klare det :!:

Finnes nok noen nettverk rundt her, men kan nesten gjette at de bruker "bredbåndspatruljen hjelper deg på nett" eller noe annet.

De fleste er sikret.

Vårt nettverk når akurat til nærmeste nabo, som ikke har trådløst nettverkskort på pc'en :tease:

Lenke til kommentar

Så lenge ingen av kameratene dine bor nær nok til at de kan koble seg på kan du bare gi dem nøkkelen og heller bytte nøkkel litt oftere.

WEP gir uansett ikke særlig beskyttelse mot noen som *vil* inn.

(takket være klønete design er 128 bit ikke mer enn 20-21 bit effektivt...tilsvarer et passord på 3 tegn :p )

Lenke til kommentar
Ta av kryptering og sett på godkjenning på

Mac-adressen, så er problemet løst. :dribble:

Ivan

5534016[/snapback]

Det kommer jo selvsagt an på hvor stor risikoen er for at kyndige personer lurker i nærheten, men Mac-adressefiltrering gir kun beskyttelse mot folk som ikke er klar over at de tilfeldigvis har rotet seg inn på ditt nett. De som vet hva de skal se etter, er inne på nettet ditt på kort tid.

Jeg synes ideen med et ekstra WL aksesspunkt var god, jeg. (Det var i hvert fall slik jeg tolket det.) Hvis du velger kanaler langt fra hverandre bør det vel ikke bli helt håpløst med interferens heller. Evt. 802.11a, som bruker et annet frekvensbånd enn "b" og "g".

Jeg har sett (og kjøpt) trådløse aksesspunkt til under 400,- ....

Dæven, dette må jeg prøve hjemme, bare for å se ....

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt problemet her ? - Hvis du ikke stoler på vennen din og kan gi ham kryptokoden, hvorfor skal du da ha ham inn på nettet ? - Hva er forskjellen om han får en "et tegns kode" eller hele koden ? - Du slipper ham uansett inn på nettet ditt.....

Hvis du er bekymret for at han skal misbruke nettet ditt når du ikke er der, er det for det første en dårlig venn. Uansett er det kun bytte av kode som kan hindre dette. - og er vennen din en skikkelig kødd, så kan han bryte seg inn uansett hva enkle verktøy som airsnort, chopchop etc.

I alle tilfelle må du restarte router/aksesspunktet et øyeblikk hvis du bytter koder, eller endrer innstillinger på det.

Jeg ville gjort det så enkelt å gi ham koden, og stole på at han ikke misbruker tilliten - samt byttet kode ved jevne mellomrom.

Selv kjører jeg WLAN som autentiserer via Windows 2003 server og skifter WLAN kode hvert 15 min. - Kun brukere som er autentisert på serveren slipper inn på nettet og disse får automatisk gjeldende kode - Dermed kan jeg disable kontoen til venner når jeg ikke vil ha dem online, og kodeknekking er så og si umulig da WEP nøkkelen byttes så ofte at det ikke er mulig å sniffe nok pakker til å foreta en kodeknekking før koden byttes. Og kontoer kan diables/enables uten omstart av hverken servere, nettverk eller Akksesspunkter....... Men den løsningen koster noe mer da, både programvare messig og hardware messig. (Men det er en utrolig digg løsning)

--

An10bill

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...