Gå til innhold

Dårlig kjøling med vf700-cu?

sablabra

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har et geforce 6600gt agp kort med en vf700-cu led som kjøler. Problemet oppsto etter jeg skiftet kjølepasta til arctic silver 5. Jeg har prøvd 3 ganger nå, men temperaturen blir fortsatt høyere enn med den kjølepastaen som fulgte med. For meg så virker det som om jeg ikke får strammet til skikkelig, som fører til dårligere kontakt med kjernen. Jeg har stramma til skruene så mye jeg kan, men den virker fortsatt ikke stram nok. Er det noen som har samme problemet? Noen idèer om hvordan jeg kan få ned temperaturen, eller hvordan jeg skal få strammet opp mer? Jeg er overbevist om at det ville hjulpet å stramme opp kjøleren litt, og i tillegg så henger den jo tross alt oppned...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, mulig at du har tatt kjøleren av og på så mange ganger at den jernbøylen som det skal være spenn i, har mistet en del av spennet det er ment at den skal ha. En mulighet at det er årsaken. Se om du finner et annet klips fra en gammel kjøler eller no som du kan bruke. :)

Lenke til kommentar
Hm, mulig at du har tatt kjøleren av og på så mange ganger at den jernbøylen som det skal være spenn i, har mistet en del av spennet det er ment at den skal ha. En mulighet at det er årsaken. Se om du finner et annet klips fra en gammel kjøler eller no som du kan bruke. :)

5507448[/snapback]

Jeg har da ikke tatt den av og på så veldig mange ganger :p . Jeg tenkte litt på det selv, men det var helt likt andre gangen jeg skrudde den sammen(altså første gang jeg bytta kjølepasta). Jeg har nok ingen annen kjøler liggende her, men jeg kan jo ta en titt om jeg kan finne på noe lurt kanskje...

EDIT: Jeg har skrudd den på tilsammen 4 ganger...

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Jeg opplevde noe av det samme på mitt 6600GT AGP kort.

Føltes nesten som om kjøleren ble stående litt for høyt i forhold til kjernen på kortet, og at det var mulig å bevege den litt selv om skruene var helt strammet.

Det jeg gjorde var å sette et par gummiforinger mellom selve kjøleren og de siste skruene jeg satte den fast med. Såvidt jeg husker var det tre par med slike foringer til kjøleren, uten noen instruksjoner som sa noe om bruk av mer enn to par...

Dette gjorde at den satt litt bedre, men fremdeles ikke perfekt etter min mening. Uansett var det godt nok for meg, og jeg hadde ikke noen problemer med tempraturen. Hvordan den medfølgende pastaen fungerer aner jeg ikke ettersom jeg har brukt AS5 under alle Zalman kjølerene mine.

Lenke til kommentar

disse kjølerene kan du "vri" på men viss du kan løfte/bikke på den så er det noe galt. Artic silver 5 trenger et par 100 timer på å herde skikkelig,, så egentlig er det ikke bra å ha en kjøler som du kan "flytte på" den blir faktisk "herdet" etter bare 10 timer og viss du da uheldigvis skulle kommet til å gjøre slik at den "flytter på seg" så vil effekten til artic silver være borte.. vil anbefale pastaen som Zalman har levert med kjøleren.. kan kjøpes på microplex

en løsning på "vri" problemet kan være å dytte noe i mellom kjøleren og bøylen på sidene av bøylen. da vil den ikke vri seg

en annen ting er å sette kjøleren ned på med pasta på GPUen og så ta den av igjen for å sjekke at overfalten berører alle deler av Core. altså ikke legg på for tykt heller.. men bruk et kredittkort/plastkort for å dra den utover i et tynt lag og sjekk der etter at kjøleren berører hele kjernen, sett den rett ned og ta den rett opp igjen uten å vri eller å flytte den sidelengs.

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar
Jeg opplevde noe av det samme på mitt 6600GT AGP kort.

Føltes nesten som om kjøleren ble stående litt for høyt i forhold til kjernen på kortet, og at det var mulig å bevege den litt selv om skruene var helt strammet.

Det jeg gjorde var å sette et par gummiforinger mellom selve kjøleren og de siste skruene jeg satte den fast med. Såvidt jeg husker var det tre par med slike foringer til kjøleren, uten noen instruksjoner som sa noe om bruk av mer enn to par...

Dette gjorde at den satt litt bedre, men fremdeles ikke perfekt etter min mening. Uansett var det godt nok for meg, og jeg hadde ikke noen problemer med tempraturen. Hvordan den medfølgende pastaen fungerer aner jeg ikke ettersom jeg har brukt AS5 under alle Zalman kjølerene mine.

5507482[/snapback]

Den skjønte jeg ikke helt? Hva vil det hjelpe? Den bøylen vil vel ikke strammes noe mer av den grunn?

Jeg vurderer å ta på den gamle pastaen igjen ja, men arctic silver skal vel egentlig være best?

Lenke til kommentar

For meg føltes det som om det var de siste skruene som rett og slett ikke lot seg skru lengre ned i hullene, så med foringene innbiller jeg meg at jeg fikk strammet litt mere, og at kjøleren dermed ble sittende litt lengre ned mot kjernen...

Når jeg snakket om at det var mulig å bevege på kjøleren mente jeg at det var mulig å tippe (eller løfte/bikke) den litt frem og tilbake, så det var helt klart noe som kunne ødelagt effekten av kjølepastaen.

Det var trolig dette som skjedde til meg etter at kortet plutselig ble veldig varmt. Jeg la da på ny pasta og gjorde "foringtrikset", og etter det har jeg ikke hatt noen problemer med det kortet. Allikevel er det som sagt fremdeles ikke 100% (VF700 kjøleren jeg har på X850XT PE kortet mitt sitter mye bedre).

Lenke til kommentar
For meg føltes det som om det var de siste skruene som rett og slett ikke lot seg skru lengre ned i hullene, så med foringene innbiller jeg meg at jeg fikk strammet litt mere, og at kjøleren dermed ble sittende litt lengre ned mot kjernen...

Når jeg snakket om at det var mulig å bevege på kjøleren mente jeg at det var mulig å tippe (eller løfte/bikke) den litt frem og tilbake, så det var helt klart noe som kunne ødelagt effekten av kjølepastaen.

Det var trolig dette som skjedde til meg etter at kortet plutselig ble veldig varmt. Jeg la da på ny pasta og gjorde "foringtrikset", og etter det har jeg ikke hatt noen problemer med det kortet. Allikevel er det som sagt fremdeles ikke 100% (VF700 kjøleren jeg har på X850XT PE kortet mitt sitter mye bedre).

5507572[/snapback]

Den kan tippes litt hos meg også ja... Jeg skal prøve å kjøre i en uke og se hvordan det går da. Men det hadde vært veldig kjekt om jeg kunne strammet den til litt mer :hmm: . Så det er bare å rope ut med gode forslag! :yes:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...