hysing Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Hei igjen alle sammen. Med jevne mellomrom stikker jeg innom og bomber dere med nybegynnerspørsmål. Nå er jeg tilbake, og i mellomtiden har jeg startet et seriøst datastudie, så jeg har jeg har litt mer snøring på hva man spør om Drømmen er en dag å kunne skrive grafikk i OpenGL. Veien dit er lang, men det er ikke dumt å begynne forberedelsene tidlig, så jeg ikke setter meg fast på veien. På Skolen skriver vi java 5 i Eclipse. Noe jeg er veldig fornøyd med. Inge prøver å tvinge på oss et OS eller en rettning. hvertfall hvis veien til C er så kort som de skal ha det til. Dessverre ser det ikke ut til at java og openGL er spesiellt utbredt, og derfor ikke tilrettelagt for en hobbyentusiast. 3D på verdensveven er ofte sentrert rundt c++ , gjerne .net. Etter mange års erfaring vet jeg at det skal mer til enn en god tutorial og en helg for å lære awsome 3D. Jeg er fan av open source, og derfor har en del mot å binde meg opp til et utviklingsmiljø som .net og windows. Det bør også nevnes at jeg fortiden vurderer å kjøpe mac eller pc, og da fortsette med windows eller ta linux til et nytt steg - å bytte permanent. Jeg ser også at java har en rekke APIer for å skrive GL. eksempelvis java2d, jogl, xith), men disse er veldig dårlig beskrevet både på nett og i bokform. Dessuten har folk flest fordommer mot java, og jeg aner ikke hvor mye av ryktene som er sannt. Det eneste jeg "vet" er at jeg sansynligvis vil lage 3d-figurer i blender. Et gratis open source 3d-program, som virkelig fortjener heder og ære. Vil det i såfall være vanskelig, eller i det heletatt mulig å importere slike figurer? Ikke døm meg nord og ned. jeg forventer ingen forvandling over natten, men vil gjerne ha et godt utgangspunkt, og slippe å "tå tilbake" fordi løsningen jeg finner er lite praktisk nyttig. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Jeg jobber for tiden med java og opengl på et prosjekt (uten at jeg skal nevne for mye om det). Vi bruker JOGL, som igjen betyr at vi praktisk talt bare koder vanlig opengl. JOGL/opengl har ingen innebygde metoder for å importere modeller så dette må man skrive selv, eller låne kode fra internett. Du trenger egentlig ingen bøker for JOGL. finner du et rammeverk for å starte med så er resten bare vanlig opengl og du kan derfor følge C baserte opengl tutorials. Lenke til kommentar
hysing Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 og det er ingenting innlysende galt med ytelsen på moderne maskiner? det er muligens en god løsning. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Vel personlig ville jeg foretrukket C++, men det ble som det ble og det virker greit nok. Spørs vel hva du skal lage. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 såvidt jeg vet så jobbes det på et prosjekt som gjør at en kan programmere i .NET på Linux... det store minuset er at det ikke vil være støtte for alle klasser... så spørs hvor mye begrensninger det blir der... Lenke til kommentar
smetho Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Ytelsesmessig er det ikke noe problem å utvikle 3D-applikasjoner i Java, selv om det er mange som fortsatt tror det. Problemet er nok mer, som du sier, å finne mye (og bra) hjelp i bøker og på nett. Der er C++ langt foran. Lenke til kommentar
zulo Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 LWJGL er et opensource prosjekt som binder java mot opengl. LWJGL er veldig lite og gir deg ingenting gratis, bortsett fra at du kan skrive mot opengl i Java. Når du først har satt opp rammeverket i LWJGL skriver du opengl koden som om du skrev opengl i hvilket som helst annet språk f.eks c++. LWJGL har støtte både på windows platformen,mac og linux. www.puppygames.net har en stund hatt kommersielle spill med lwjgl teknologi til salgs. Sjekk også ut tribaltrouble.com, et 3d strategi spill laget av noen danske studenter. Småspill, shoot'em-up,arcade spill er på vei tilbake, men det er ikke bare slike spill som kan lages med Java. Du kan lage hva du vil, det er ingen ytelsesforskjeller ved å bruke Java og c++. Dagens JVM gjør om applikasjonen til native code når applikasjonen starter og derfor blir det like raskt som noe som er skrevet i C. En JVM kan t.o.m optimalisere maskinkoden etter at programmet har startet. Du må selv velge hvilken opengl binding du vil bruke for Java. Det er bare en liten forskjell mellom JOGL og LWJGL og det er at de gjør akkurat det samme på 2 litt forskjellige måter. LWJGL inkluderer også OpenAL. LWJGL har eksistert lenger enn JOGL og har muligens litt mer dokumentasjon. JOGL er også fullt kompatibelt med swing.. Jeg tror nok at hvis du vil lære opengl er LWJGL enklest å hoppe rett inn i. Jeg synes hvertfall lwjgl var enklest å få i gang. Uansett er opengl kode opengl kode i LWJGL eller JOGL . Du kan altså lese opengl red book etc.. og annen generell opengl dokumentasjon og det vil være helt likt i Java. lwjgl.org lwjgl projects Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå