Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvilket trådløst aksesspunkt/router er best?

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg tenkte jeg skulle sette opp et trådløst nettverk hjemme, og lurer da hva hvilket aksesspunkt jeg bør velge. Jeg har vanlig fastnett fra Monet med router av typen Zyxel Prestige650R-33.

Kriterier:

- aksesspunktet må være stabilt og ha god signalstyrke

- god funksjonalitet

- mulighet for deling av skriver er en fordel men ikke noe absolutt krav

- trenger ikke å være blant de aller dyreste

Aksesspunkt holder vel fint for mitt bruk, jeg trenger vel ingen basestasjon?

Hjemme har vi to bærbare pc'er med trådløse nettverkskort, og en stasjonær uten trådløst nettverkskort. Det beste ville derfor vært om jeg kunne vært koblet til nettverket både trådløst og fysisk. Dvs. at de to bærbare kjører trådløst mens den stasjonære er tilkoblet fysisk med en nettverkskabel. Finnes det aksesspunkt som har disse mulighetene? Er det dette som kalles for en bridge?

Har sett litt på Asus WL-500G.

Finnes det bedre evt. billigere alternativer enn denne?

Asus Wireless Router 54 Mbps 802.11g + Logitech QuickCam Pro 4000, tilbudet må jo være en kjempedeal? Noen som har erfaringer med kameraet? Ser at bare kameraet koster 699,- på siba.no. Må jo være et røverkjøp fra Komplett dette?

Takker for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dvs. at de to bærbare kjører trådløst mens den stasjonære er tilkoblet fysisk med en nettverkskabel. Finnes det aksesspunkt som har disse mulighetene? Er det dette som kalles for en bridge?

En bridge er noe du bruker for å koble to kablede nettverk (med mer enn en enhet) sammen med en trådløs forbindelse. Eksempel: du har 4 pc'er koblet til en switch, uplink på switchen koblet til en trådløs bridge, og omtrent likedan i motsatt ende av forbindelsen.

En bridge virker bare punkt-til punkt mellom de to nettene, du kan ikke koble deg til den med f.eks. bærbare pc'er og trådløst nett. Det er altså ikke det du behøver, men nå vet du og andre lesere sånn noenlunde hva en trådløs bridge er... :innocent:

(Det kan også forekomme samme opplegg med mer enn to nett, da kalles det punkt til flerpunkt -et punkt har trådløs forbindelse til flere andre, med interne kablede nett på alle stedene)

Vanlige aksesspunkter har bare en LAN- inngang, som skal kobles til ruteren. Ruteren din har forhåpentligvis flere LAN-porter, og her kobler du til den stasjonære PC'en din! :thumbup:

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Går nok for Asus Wireless Router 54 Mbps 802.11g + Logitech QuickCam Pro 4000 dersom ingen har videre motsetninger mot dette. Tilbudet er jo ikke noe å si på.

Ingen andre anbefalinger?

5515632[/snapback]

Om modemet ditt er i router modus (store muligheter for det) trenger du ingen ny router, det vil bare skape problemer. Isåfall trenger du et accesspunkt, f.eks en linksys WAP54G.

5522739[/snapback]

Ja, men Asusen fungerer også som aksesspunkt. Stemmer ikke dette?

Lenke til kommentar
Går nok for Asus Wireless Router 54 Mbps 802.11g + Logitech QuickCam Pro 4000 dersom ingen har videre motsetninger mot dette. Tilbudet er jo ikke noe å si på.

Ingen andre anbefalinger?

5515632[/snapback]

Om modemet ditt er i router modus (store muligheter for det) trenger du ingen ny router, det vil bare skape problemer. Isåfall trenger du et accesspunkt, f.eks en linksys WAP54G.

5522739[/snapback]

Ja, men Asusen fungerer også som aksesspunkt. Stemmer ikke dette?

5523204[/snapback]

Det stemmer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...