Gå til innhold

Fem DVD-brennere

Anbefalte innlegg

Som jeg alltid sier .. eneste grunnen til å evt kjøpe en plextor må være om man trenger noe av den funksjonaliteten som plextools gir. Selv har jeg en plextor som jeg bruker securrec-funksjonen på. Som brenner er den dog ikke så veldig bra. Ikke blandt de verste heller, men langt ifra verdt pengene.

Mulig det er forskjell fra modell til modell. Har personlig ikke hatt en eneste feilbrenning de årene jeg har hatt Plextor 716 i hendene. Brenneren har da kun fått Verbatim plater å jobbe med.

Husker min gamle Asus cd-brenner for mange år siden som dersom den en heldig gang ikke ga feilbrenning laget så mange bitfeil at det omtrent tok et århundre å lese platene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har personlig ikke hatt en eneste feilbrenning de årene jeg har hatt Plextor 716 i hendene.

Det er vel her problemet ligger hos en del brukere. Selv om den er lesbar, betyr ikke at det er en god brenn.

I ditt tilfelle bruker du gode plater så sjansen for en tidlig død for disse er minimal. Bare husk å ligge unna "perl-white" platene som er langt ifra samme kvalitet som man er vant til fra verbatim.

Lenke til kommentar
Mulig det bare er meg som synes brennekvalitet er viktig når man kjøper en brenner ?

5510899[/snapback]

I mine øyne er helt klart brennekvalitet det viktigste punktet i test av brennere, alt annet ser jeg på som bonus. Derfor mener jeg denne testen er tett inntil bortkastet!

Klippet fra artikkelen.

Det å teste DVD-brennere er metodisk sett noe av der mer omfattende man kan finne på å gjøre. Det finnes et utall standarder og et enda større utall medium som alle støtter forskjellige hastigheter og skrivemetoder.

Hva med å lage en omfattende test da? Denne testen var meget langt i fra "omfattende" :nei:

Meget skuffet over plateutvalg og kvalitetstester, dette var bare flaut :blush:

Trodde dere hadde blitt flinkere etter den tragiske duellen : 16x DVD-duell: NEC møter Samsung

En duell som Samsung'en vant :roll:

Lenke til kommentar
Dette var vel også en av de modellene som man ikke ville unne sine verste fiender :)

5511064[/snapback]

Nettopp!

Nyere samsung modeller er bedre da de har gått over til å bruke et annet chipset (samme som lite-on).

De nye er av en helt annen kaliber ja!

Lenke til kommentar
Det er vel her problemet ligger hos en del brukere. Selv om den er lesbar, betyr ikke at det er en god brenn.

Sant nok, men det er vel ikke å forvente at brukere skal foreta PI/PO-errors/failures tester hver gang en brenner ut en plate heller.. For min del så hender det at jeg krysser av for den feilsjekken i Nero for viktige data og ellers så bare konstanterer jeg at lesehastigheten for platene er gode både rett etter brenning og ett år etterpå. Hvordan platene er om ti eller tyve år er ikke så lett for oss dødelige uten tilgang på avanserte labber å teste..

I ditt tilfelle bruker du gode plater så sjansen for en tidlig død for disse er minimal. Bare husk å ligge unna "perl-white" platene som er langt ifra samme kvalitet som man er vant til fra verbatim.

Takk for tipset. Har i grunn alltid trodd at "Verbatim er Verbatim", men det vel sikkert mer nyansert enn som så også her..

Endret av brannslange
Lenke til kommentar

brannslange: Å foreta en pi/po scan etter hver brenn blir litt for paranoid og pes ja. Det er noe jeg somregel gjør på viktige data only.

Derimot er det greit å vite at akkurat din brenner er en god brenner på platene du bruker.

Når det gjelder holdbarhet så får man somregel det man betaler for. MCC verbatim vil jeg tro holder en stund, mens derimot ymse that's write plater (optodisc, princo etc) vil lide en rask og smertefull død.

Dette gjelder jo forøvrig på alle typer media. Jeg har selv fått smertefullt erfare dette på CDplater. Heldigvis kjøpte jeg for det meste TDK før, og de lever i beste velgående enda. Derimot cdplater av typen samsung og andre mindre kjente merker, er mer eller mindre ubrukelige etter bare noen få år.

Afseth: Det har aldri vært noe å si på servicen deres, men er det verdt å betale opp til det dobbelte? Spesielt når du får en bedre brenner til ca halve prisen.

Endret av gammalost
Lenke til kommentar
Plextor hadde også før on-site garanti i tre år (?) som innebar at de kom hjem til deg og byttet brenneren din med en ny om den gikk i stykker. Vet ikke om denne gjelder fortsatt...

5509402[/snapback]

Gjelder nok fortsatt. Har hatt 2 -to- stykk PX-708A som har konka...begge holdt under ett år...første ble sendt med DHL til Belgia på Plextors regning og ny levert på døra etter 4-5 dager. Andre gangen ville de ikke ha tilbake den defekte engang...fikk ny på døra etter 2 dager...Super service...men produktet er tydeligvis ikke like supert lengre...

Endret av Oslo_erik
Lenke til kommentar

Bare for å rakke enda litt mer ned på Plextor:

Sitter med en 708A, dette er min 3. servicen har vært bra når det gjaldt henting/levering, men ikke fullt så god service per mail..

Men tror det er en del feil med 708A, man må hvertfall update n-force driverne og en annen ting inne på device manager..

Akkurat nå tar jeg "audio-copy", står nå på 33% og det har den gjort i 4minutter ++.. Begynner å bli rimelig lei. mÅ gå til anskaffelse av en helt ny brenner, jeg gidder ikke dette lenger..

Blir nok en benQ 1640, koster jo ingen ting heller så da er det vel bare til å slå til?

Lenke til kommentar

Men tror det er en del feil med 708A, man må hvertfall update n-force driverne og en annen ting inne på device manager..

Akkurat nå tar jeg "audio-copy", står nå på 33% og det har den gjort i 4minutter ++.. Begynner å bli rimelig lei. mÅ gå til anskaffelse av en helt ny brenner, jeg gidder ikke dette lenger..

5517747[/snapback]

Fjern ide driverne til nvidia om du har installert dem. Bruk de som følger med XP.

Sjekk at brenneren står i dma mode og ikke pio mode. Har du høyt cpu forbruk står det i pio. Dette burde hjelpe om det er innstillingene dine og ikke brenneren det er noe feil med.

Lenke til kommentar

5517747[/snapback]

Fjern ide driverne til nvidia om du har installert dem. Bruk de som følger med XP.

Sjekk at brenneren står i dma mode og ikke pio mode. Har du høyt cpu forbruk står det i pio. Dette burde hjelpe om det er innstillingene dine og ikke brenneren det er noe feil med.

5518093[/snapback]

Åja, det var det. tusen takk..

jeg har stilt på dette en gang før, kan de plutselig bare stille seg tilbake?

Og regner med at jeg bare kan hente de nyeste XP driverne fra windows.com

thænks anyway

Lenke til kommentar

Ser det er veldig mye hetsing av Plextor for de som har nevnt at de savner de i testen.

Personlig har jeg en Plextor brenner pga. jeg har hatt det siden dag 1. Ikke pga. det er dyrt osv.

Men grunnen til at JEG vil ha en med i testen er for å se hvordan den er oppimot de billige brennerne. Og da hadde vi kanskje fått frem de dårlige punktene til Plextor i testen? Som f.eks. prisen er for høy?

Lenke til kommentar

HowardB: ja. 760 er ikke ute på markedet enda.

Da har jeg bestilt en 755 til testing gitt. Svei godt i lommeboka for noe som sannsynligvis bare kommer til å ligge på hylla, akkurat som min 708, 712 og 716.. sukk.

Helst BenQ 1640 som er i bruk.

Da skal det bli spennende å se om den har forbedret seg siden 716, som ikke en gang kunne brenne i 16x med mindre stjernene stod i rett posisjon :)

Håper å kunne publisere den i løpet av neste uke engang. Alt avhengig av hvor rask posten er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...