Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis jeg lager et enkelt chatte program i c++, så hardcoder jeg min kamerats ip og min ip inn i server og client. Hvis kameraten min er server, så sender han en beskjed til meg, da vet jo ikke routeren min om den skal sende beskjeden til min eller faren min sin pc. Så hvordan har msn og andre program som bruker sockets greid å løse dette problemet ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

begge er kliener, og det er en server (hos MS) «i midten» .. da oppstår ikke problemet

 

(men så har man jo det at alt MS lager til stadighet er nede da ...)

 

edit:

du har kanskje merket at man som regel får chattet, men ikke altid sendt filer .. filer er direkte; fra klient til "klient" - chatting er indirekte; via en server

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Mac-adressene brukes kun når maskinene på et lokalt nettverk skal finne hverandre. De sender da ut ARP-pakker med "hvem har <ip-adresse>?", så svarer maskinen med sin Mac-adresse. Mac-adressen brukes deretter for å bestemme hvilken maskin som skal motta pakkene som sendes.

 

På Internett vil ikke den opprinnelige Mac-adressen komme frem, ettersom hver router bruker neste routers Mac-adresse for å sende pakken videre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...