Gå til innhold

Et enkelt spørmål om MCV

Anbefalte innlegg

Hei!

Sliter litt med logikken i MCV. Jeg får brukerinfo fra Utsyn, som sender det videre til Kontroll. Men så kommer det jeg lurer på, er det Kontroll som kaller på en metode i Modell for å utføre beregninger eller er det Modell som kaller på en metode i Kontroll.

Ble litt kronglete det her!

Men håper det går bra.

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Sliter litt med logikken i MCV. Jeg får brukerinfo fra Utsyn, som sender det videre til Kontroll. Men så kommer det jeg lurer på, er det Kontroll som kaller på en metode i Modell for å utføre beregninger eller er det Modell som kaller på en metode i Kontroll.

Men håper det går bra.

På forhånd, takk!

5506161[/snapback]

En meget bra forklaring klippet fra WikiPedia:

Though MVC comes in different flavors, control flow generally works as follows:

1. The user interacts with the user interface in some way (e.g., user presses a button)

2. A controller handles the input event from the user interface, often via a registered handler or callback.

3. The controller accesses the model, possibly updating it in a way appropriate to the user's action (e.g., controller updates user's shopping cart). Complex controllers are often structured using the command pattern to encapsulate actions and simplify extension.

4. A view uses the model to generate an appropriate user interface (e.g., view produces a screen listing the shopping cart contents). The view gets its own data from the model. The model should have no direct knowledge of the view. However, the observer pattern can be used to provide some indirection between model and view, allowing the model to notify interested parties of a change. A view object can register itself with the model and listen for changes but the model itself remains view-agnostic. The controller does not pass domain objects (the model) to the view although it might issue a command telling the view to update itself.

5. The user interface waits for further user interactions, which begins the cycle anew.

Werner

Lenke til kommentar
Hei!

Men håper det går bra.

På forhånd, takk!

5506161[/snapback]

Jeg har skrevet to artikler om MCV, en med et overblikk, samt en ti-siders artikkel med implementasjon.

Del 1: http://www.devsiden.info/?side=artikler&ArtID=8&ArtSide=1

Del 2: http://www.devsiden.info/?side=artikler&ArtID=10&ArtSide=1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...