Wubbable Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Jeg har en BEFSR41v3 ruter, koblet opp mot lyse sin hjemmesentral... Tingen er, at lyse tilbyr statisk IP til folk mot at vi betaler 10 kroner i måneden... Jeg betaler ikke et øre for det, men har allikevel statisk IP hele tiden... Pleier å slå av ruteren om natten, så den får jo "ny" IP hver gang jeg slår den på. Er det noe magisk i ruteren som gjør at den får samme WAN IP hver gang, eller noe annet? Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 bare måten lyse har stilt inn dhcp-leasen sin på, de har nok lengre leasetid enn en natt. så hvis du lar modemet være av i en uke så får du ny ip Lenke til kommentar
Milzit Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Men hva jeg ikke forstår er hvorfor man i det hele tatt skal betale extra for fast IP! Greit nok før når alle hadde dialup så delte man ut IP adresser ved oppkobling. Men ved ADSL har alle modem/router stående på hele tiden, det er ikke noen færre IP adresse som er i bruk. Så hvorfor skal de bytte IP plutselig da? Den enesten grunnen må være for å ta ekstra betalt for en fast IP?? Det er kanskje noen som har routeren/modemet skrudd av og som ikke er koblet opp, men det kan da ikke være mange. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 fordi da er man garantert samme ipen hele tia, selv om de legger om ip nett/ har nedetid og annet som gjør at man skifter ip har selv bluecom og har ofte samme ip i 6mnder på ene maskinen, men innimellom skifter den og da hadde det vært greit med statisk ip så man slipper det skiftet Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 Ok... I setupen til ruteren er leasetimeren satt til 1 dag... Har det noe med det å gjøre? Lenke til kommentar
audun1 Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Ok...I setupen til ruteren er leasetimeren satt til 1 dag... Har det noe med det å gjøre? 5506117[/snapback] Samme står hos meg men jeg hadde den første ipen min i rundt 7mnd før den byttet. Nå siden den tiden har jeg hatt 16ip adresser og har hatt den jeg har nå i noen uker mens de andre holdt noen dager. Så dat kan vel gå litt opp å ned P.S jeg må betale 100kr for fast ip.. Er ikke det litt mye? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Ok...I setupen til ruteren er leasetimeren satt til 1 dag... Har det noe med det å gjøre? 5506117[/snapback] Samme står hos meg men jeg hadde den første ipen min i rundt 7mnd før den byttet. Nå siden den tiden har jeg hatt 16ip adresser og har hatt den jeg har nå i noen uker mens de andre holdt noen dager. Så dat kan vel gå litt opp å ned P.S jeg må betale 100kr for fast ip.. Er ikke det litt mye? 5506138[/snapback] At leasetiden i routeren din er 1 dager har vel mer med ditt interne nettverk å gjøre enn Lyse sin IP inn i huset. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 100 kr... Hvilken ISP har du?? For det var sykelig dyrt ! Lenke til kommentar
melsom Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 P.S jeg må betale 100kr for fast ip.. Er ikke det litt mye? 5506138[/snapback] I og med at IPadresser er GRATIS fra RIPE (Der ISPene får dem fra), så er det litt dyrt ja. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 RIPE ?? Hva er det? Lenke til kommentar
Klovlid Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Eg seie berre www.dyndns.com eller www.no-ip.com. Anbefalar www.no-ip.com pga programvare, men dyndns er støtta i visse routerar. Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Jepp, en god del linksys routere støtter faktisk flere statisk dns tjenster. Min støtter både Dyndns og no-ip tror jeg.. + et par andre som jeg ikke husker i farta.. Gratis "fast ip" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå