Gå til innhold

1900xt - xtx ytelse oc tråden.

simalarion

Anbefalte innlegg

ikke for å krangle men viser ikke profilen din at du har PSU på 420W..? hvordan holder det i massevis når kortet skal ha PSU på MINST 450W..? og du er sikker på at den klarer 30A på 12V..? Det er mulig du har et annet problem men en PSU i "grenseland" vil gi nettopp slike merklige problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noen problemer med 6.2 med mitt Club X1900XT kort men jeg overklokker ikke. Jeg har hatt tilsvarende problemer med ett Gainward 6800U kort og da var det strøm som var problemet. Blåskjerm etter blåskjerm...

Les denne Mye strøm Jeg vet at du ikke har crossfire men det som overrasker er jo hvor mye strøm cpu kan ta ifølge denne artikkelen. Du har klokka både cpu og gpu på en 420w PSU.

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Kasol..hvilken PSU har du...?jeg bruker en Mist.500W og svetter nesten når jeg ser dette med tanke på at den er oppgitt til å "bare" ha 20A på 12V..det er jo to railer på den da men likevel er jeg glad jeg ikke skal ha crossfire/SLI eller overklokke.Meget interessant artikkel foresten..hadde aldri trodd CPU kunne suge så mye amper under overklokking. :ohmy:

Lenke til kommentar

http://www.ocztechnology.com/products/powe...am_power_supply

Om ikke denne drar 1900xtx kortet haddet det vært en storm av klage brev, mange henger seg for mye opp i hvor høy w som er oppført på esken uten å tenke på stabil god strøm.

Feks en 500w q-tec klarer ikke for alt i verden å dra dette pga den psuen rett å slett ikke klarer å fortsette å mate strøm.

i motsetning til ocz som er kjent for kvalitet, se feks på alle awards psuen jeg bruker har fått (nederst på linken). ER ikke sikker men tviler veldig sterkt på at min psu har sviktet på noe som helst måte. Jeg setter en knapp på driver ustabilitet har ført til at biosen på gpuen har startet å jukse (for samme feil beskrivelse og stopper på samme sted som en gang jeg fikk feil flashet biosen på et gammelt hovedkort)

ocz470adjspecslabel8tt.th.jpg

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Kasol..hvilken PSU har du...?jeg bruker en Mist.500W og svetter nesten når jeg ser dette med tanke på at den er oppgitt til å "bare" ha 20A på 12V..det er jo to railer på den da men likevel er jeg glad jeg ikke skal ha crossfire/SLI eller overklokke.Meget interessant artikkel foresten..hadde aldri trodd CPU kunne suge så mye amper under overklokking. :ohmy:

5699582[/snapback]

jeg har MIST 500W PSU. Det funger greit med X1900XTX men jeg hadde store problemer med stabilt 7800GTX SLI system. Det var enten varme eller PSU eller en kombinasjon som skapte problemer. Tror varmen skapte problemer før PSU slo til fordi jeg aldri fikk stresset SLI korta skikkelig.

Lenke til kommentar

5699582[/snapback]

Det vil jo si at du har 40A det da, om det ikke er noen begrensninger på hva du kan kjøre på dem samtidig da.

Lenke til kommentar

5699582[/snapback]

Det vil jo si at du har 40A det da, om det ikke er noen begrensninger på hva du kan kjøre på dem samtidig da.

5699737[/snapback]

Jeg har nå to kabler kobla til på mitt X1900XTX kort og har vel da 2x20A tilgjengelig.

Edit: men jeg er litt noob på dette :dontgetit:

Endret av kasol
Lenke til kommentar
ManagHead Postet i dag, 18:05

Står jo at du har 2x20A=40A tilgjengelig.Om du kan ta ut alt dette på en kabel vet jeg ikke, men med det tverrsnittet de har (jfr min "gamle" 500W) ville jeg ikke anbefalt det akkurat.

Man kan i teorien trekke 20A 240W av hver 12V, men i praksis har man jo ikke det tilgjengelig, hvis du trekker mye av de andre (det har man ikke på NOEN psu)

12V 20A= 240W

12V 20A= 240W

3,3V 30A= 99W

5V 45A=225W

Så da har man altså 804Watt , men men psu kan ikke trekkes mer enn 500W på en gang...

Vedrørende tversnitt, ser jeg at de nye Mist modellene kan fåes med kortere ledninger, dette bør man absolutt velge dersom det er fysisk mulig. Kortere ledninger = mindre spenningstap med samme tverrsnitt.

Forresten har MP frem til nylig vært flinke til å opplyse om faktisk total effekt på psu, men ser ut til at de har kuttet ut dette.

På samme måten kan vi se på siden av psu til simalarion, der han på sin OCZ har:

3,3 - 92W

5V - 150W

12 - 360W

Som tilsammen blir 602Watt, men det står veldig klart merket at man max kan trekke 400Watt samtidig av 3,3V, 5V og 12V.

Lenke til kommentar
ManagHead Postet i dag, 18:40

Etter å ha lest gjennom teksten en gang til står det at det er maks 400W på 12V tilsammen. Står og at maks man kan dra samtidig på alt er litt over 500W.

Ok, hvis det står det i teksten over tabell, trekker jeg tilbake mine insinuasjoner om at MP ikke lenger er så gode på opplysning ;)

Men litt mer on topic, er det noen som vet om det er noe mer brukbart for overklokking av disse kortene underveis, fra ATI eller 3. parts?

Det at man ikke kan klokke bare 3D, og på enkelt vis (som feks Nvidia med Coolbits) gjør det uaktuelt å klokke til daglig.

Vedrørende autoklokk funksjon som ble nevnt her; testet for en stund siden med mitt PE X1800XT, og det er nok ikke å anbefale. Da jeg avbrøt etter at den hadde surret svært lenge, var den på god vei over 1000. Tviler på at min kjerne er stabil på 1000Mhz++ gitt :innocent:

Syns ellers generelt ATI må se å ta seg sammen på driversiden, her har de MYE å lære av konkurrenten etter min mening. Lite klokkevennlig, minneslukende, tungt og ustablit beist, er min oppsumering av Catalyst :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker Mist 500 wattern på den ene maskina mi. Den drar for øyeblikket en Opteron på 3.1 ghz i tillegg til et X1900XTX jeg akkurat har plukka opp. Ellers kan vannkjøling, 4 hardisker, 5 vifter nevnes.

Alt er stabilt. Det var det også da jeg kjørte Sli på denne strømforsyninga.

Litt on topic. Bruker dere ATI tool og overclocker, eller bare ATI tool til og overklokke X1900XTX kortet?

Lenke til kommentar

Etter å ha feilsjekket en god stund med 1900xtx før jeg pakket den for retur prøvdet jeg å starte med kunn en 12v i 4 molex overgangen (4 til 6) der det er to 4 molex motakere.

Og da bootet den med en gang + at første intrykket jeg har nå er at pcen er mer stabil nå.

Ja ja den løsningen var utrolig tilfeldig, da alle jeg har snakket pc med mente det mest kurante var å fore kortet med mest mulig stabil trykk (bruke to 4 molex fra psu til overgangen, som jeg har gjort med 7800gtx og 512 gtx). Uansett virker det som om jeg kan starte å spille igjen.

Mulig dette er grei info for mange.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Jeg bruker Mist 500 wattern på den ene maskina mi. Den drar for øyeblikket en Opteron på 3.1 ghz i tillegg til et X1900XTX jeg akkurat har plukka opp. Ellers kan vannkjøling, 4 hardisker, 5 vifter nevnes.

Litt on topic. Bruker dere ATI tool og overclocker, eller bare ATI tool til og overklokke X1900XTX kortet?

5700347[/snapback]

OT: Men kjøper du altid den beste hw som er mulig å kjøpe? Ser at du har 7800GTX i SLI, X1800XT og X1900XTX.

Lenke til kommentar

5700347[/snapback]

OT: Men kjøper du altid den beste hw som er mulig å kjøpe? Ser at du har 7800GTX i SLI, X1800XT og X1900XTX.

5700602[/snapback]

Litt feil i signaturen. Har akkurat solgt X1800XT og et 7800 GTX kort. Så da sitter jeg igjen med et 7800 GTX kort og X1900XTX kortet. :) Gjelder om å selge mens en kan få noe for det.

Er veldig imponert over ytelsen på X1900XTX kortet. Tror jeg kommer til og beholde det uavhengig av hvordan 7900 kortene kommer til å yte. Har brukt et halvt år på å finne et oppsett som klarer BF2 på 1200 x 1600 4 AA; 16 AF med en god stabil FPS. Sli ble for ustabilt. X1800XT kortet var bra, men solgte det da jeg fikk en god pris for det.

Lenke til kommentar
Er veldig imponert over ytelsen på X1900XTX kortet. Tror jeg kommer til og beholde det uavhengig av hvordan 7900 kortene kommer til å yte. Har brukt et halvt år på å finne et oppsett som klarer BF2 på 1200 x 1600 4 AA; 16 AF med en god stabil FPS. Sli ble for ustabilt. X1800XT kortet var bra, men solgte det da jeg fikk en god pris for det.

5700855[/snapback]

Du som har hatt både x1800xt (med PE biosen også?) og x1900xtx, var det stor forskjell? Jeg gleder meg i hvert fall til jeg får 20" min, og håper det går fint med 1680x1050 :)

Lenke til kommentar

5700855[/snapback]

Du som har hatt både x1800xt (med PE biosen også?) og x1900xtx, var det stor forskjell? Jeg gleder meg i hvert fall til jeg får 20" min, og håper det går fint med 1680x1050 :)

5700919[/snapback]

Forskjellen på X1800XT og X1900XTX i BF2 er hos meg ca 5 - 10 FPS. På tunge brett vell og merke (Sharqi Penninsula, Strike at Karand , 64 player.)

X1800XT er mye ytelse for penga. Tror ikke du vil få noe problem med å spille på 1680 x 1050.

Lenke til kommentar
Forskjellen på X1800XT og X1900XTX i BF2  er hos meg ca  5 - 10 FPS. På tunge brett vell og merke (Sharqi Penninsula, Strike at Karand , 64 player.)

X1800XT er mye ytelse for penga. Tror ikke du vil få noe problem med å spille på 1680 x 1050.

5700959[/snapback]

Er det ikke større forskjell i bf2, selv på 1600x1200? Det var mindre enn jeg trodde egentlig :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...