Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hjelp til Lyd i Saaben..

Anbefalte innlegg

Hei.

Har kjøpt med en saab 900, med masse plass til høytalere. Men er ganske blank på feltet..

Så jeg lurer på om noen gidder gi meg noen tips om hva jeg bør kjøpe..?

Jeg ønsker følgene:

- Cd-spill, men Aux. Har tenkt å gå for Denne lurt.??

- Frontsett

- 6*9

- Forsterker vist det trengs.

- Ingen sub. (enda)

Kommer til å spille alt annet enn Trance og Dance så vil ha bra lyd.. Ikkje bare dunk, dunk..

Og ønsker ikkje å overstige 5000..

Men litt ekstra går ann.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For 5 lapper burde du komme greit i mål hvis du kn montere selv og ikke vil ha subwoofer i bilen. Den spilleren du har funnet ser helt grei ut i forhold til prisen hvis du vil ha aux-inngang i fronten.

Som frontsett kan jeg på det sterkeste anbefale disse eller noe fra "infinity-serien" til blaupunkt begge alternativene gir veldig ren og fin lyd.

Av 6x9" høyttalere er vel de her noe av dem som gir mest "bang for bucks" når det kommer til fin lyd, og trenger ikke nødvendigvis ekstra forsterker.

Føler du at du har råd til det vil jeg allikevel anbefale på det sterkeste at du kjøper en liten 4-kanals forsterker som f.eks. den her eller tilsvarende, da det vil løfte lydkvaliteten mange hakk hvis du skrur litt opp på volumet.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Heisan

for 5000.- kan du faktisk finne mye.

6x9" er det mange som bruker i hattehyllen, men mange liker ikke å skjære ut så store hull. 6x9" er kansje undervurdert som høyttaler, for du får faktisk mye lyd for pengene og som regel tåler de en del også. 6x9" finner du her

Fromtsettet er viktig for du sitter jo vendt frem og musikken skal jo spille mot deg :) Her anbefaler jeg et du tenker på et comp-sett eks denne

jeg er usikker på størrelsen som SABB har på sine orginale høytalere, så det må du måle.

Du burde tenke seriøst på å drive 6x9" med en forsterker. I mange tilfeller så trengs de mer strøm for å drive de enn det er i forsterkeren som sitter i spilleren. Skal du ha både 6x9" og et comp-sett så er jo en 4 kanaler å anbefale. :yes:

Lenke til kommentar

Hmmmm.... Anbefaler du virkelig 6*9" OG komponenter foran istedet for å kun prioritere foran på et såpass smalt budsjett?

Her bannes det litt i kirka mener jeg :)

Men du har helt rett i at en kan finne mye. Mye rart for det meste, men faktisk ikke så mye bra.

Skal en tenke langsiktig vil det absolutt lønne seg bedre å satse på et godt komponentsett foran og en skikkelig spiller, så kan en heller satse på en god 4 kanaler og sub etterhvert, noe det antydes at trådstarter muligens skal investere i senere.

En liten generell betraktning over coaxer:

De er en ypperlig løsning rent teoretisk iom at du får alt on axis.

Men, det er etpar men.

Skal en ha coaxer vil nok også en toveisløsning være bedre mhp at delefilteret de fleste produsentene har på coaxer slettes ikke er av det beste en finner i tillegg til at en med en treveisløsning får enormt liten membran for mellomtonen og all dynamikk i musikken går tapt. Selve platformen mellomtone og diskant hviler på ligger også i veien hos de fleste merker, noe som også er heller uheldig.

Shit in = shit out og er det dårlige saker i midten blir ikke sluttresultatet bedre av den grunn.

Når det er sagt så finnes det jo knallfine coaxer der ute, en må bare være klar over hva en skal se etter.

Less is more og kvalitet foran kvantitet lønner seg alltid ;)

Lenke til kommentar
Hmmmm.... Anbefaler du virkelig 6*9" OG komponenter foran istedet for å kun prioritere foran på et såpass smalt budsjett?

Her bannes det litt i kirka mener jeg :)

Men du har helt rett i at en kan finne mye. Mye rart for det meste, men faktisk ikke så mye bra.

Skal en tenke langsiktig vil det absolutt lønne seg bedre å satse på et godt komponentsett foran og en skikkelig spiller, så kan en heller satse på en god 4 kanaler og sub etterhvert, noe det antydes at trådstarter muligens skal investere i senere.

En liten generell betraktning over coaxer:

De er en ypperlig løsning rent teoretisk iom at du får alt on axis.

Men, det er etpar men.

Skal en ha coaxer vil nok også en toveisløsning være bedre mhp at delefilteret de fleste produsentene har på coaxer slettes ikke er av det beste en finner i tillegg til at en med en treveisløsning får enormt liten membran for mellomtonen og all dynamikk i musikken går tapt. Selve platformen mellomtone og diskant hviler på ligger også i veien hos de fleste merker, noe som også er heller uheldig.

Shit in = shit out og er det dårlige saker i midten blir ikke sluttresultatet bedre av den grunn.

Når det er sagt så finnes det jo knallfine coaxer der ute, en må bare være klar over hva en skal se etter.

Less is more og kvalitet foran kvantitet lønner seg alltid ;)

5510060[/snapback]

Heisan jalla

Jeg bare foreslo at det kunne gjøres på den måten, for det var jo trådstarter som snakket om 6x9" . men men kansje jeg har misforstått da :dontgetit:

Men for å få budsjettet til under 5000.- hadde jeg gjort følgende: Et bra comp-sett

forran, en 2 kanals forsterker til fromtsettet. Så hadde jeg satset på en 2 kanaler som kan brukobles og som skal drive en subb.

Senere kan han jo suplere med høytalere bake...

Lenke til kommentar

Sa jeg ville ha 6x9 ja, fordi alle her omkring har det. Men det med et bra Comp-sett høres smart ut. Ettersom jeg ikkje har tenkt å plage andre med musikken min, men nyte den sjøl..

Men ety comp-sett består av 2 høytalere sant.?

For på sabben sitter det to 6.5" oppe på ver sin side av bilen. Pluss nede i dørene. 4 til sammen..

Må ha to sett da.? Et på hver side av bilen.??

Og i sabben er det plass til to 6x9 bak, kommer heller til å satse på to gode av den sorten enn sub tror jeg. Men det bli ikkje før til sommern.. :)

Endret av The Norwegian Pikie
Lenke til kommentar

Joda, det stemmer vel forsåvidt. Men det gjelder jo å rettlede også :)

Rent personlig er jeg tilhenger av få komponenter med høy kvalitet da dette vil gi best resultat i lengden, en skal jo ha anlegget mer enn etpar måneder.

Slikt sett mener jeg at en her kommer bedre ut av det med en skikkelig spiller og et godt komponentsett iom at trådstarter antyder vurdering av sub senere.

Dette begrunner jeg med følgende resonnement:

En skal slite for å finne komponentsett av kvalitet noe særlig under 2k, se f.eks på hva som finnes av f.eks Focal, Hetz, Morel, Soundstream og Fusion.

Spillermessig så er nok Alpine og Pioneer det første en tenker på og da ryker det fort ivei endel om en skal ha en med utbyggingsmuligheter som trådstarter etterlyser. Her er en egentlig ved budsjettets grense allerede medmindre en er heldig og får tak i noe bra brukt.

Skal en i tillegg ha en 2/4-kanaler som holder mål må en nok også se på ting som er kvalitetsmessig forsvarlig å bruke penger på. Dette fører fort til at en går tom for både valgmuligheter og budsjett i dette tilfellet.

Å bygge med kvalitetskomponenter over tid gir absolutt best resultat.

Det koster kanskje litt mer, men er verdt det i lengden, som nevnt skal jo sakene vare en stund.

Tror nok i bunn og grunn at vi er enige om dette ;)

Edit:

Årsaken til at jeg fraråder ting bak er at det ødelegger stereoperspektivet. Ser ikke helt vitsen med å spille av musikk som er lagd i stereo i 4 kanaler, det ødelegger rett og slett lydbildet og musikkopplevelsen.

Et toveis komponentsett, som du bør gå for, består av følgende:

To mellomtoner.

To diskantdomer.

To delefiltre.

Du kobler en mellomtone og en diskant til hvert delefilter der dette er anvist.

Deretter kobler du til spiller/forsterker.

Vitsen med delefilteret er at det deler opp frekvensene slik at diskanten kun spiller de høyere, mens mellomtonen tar seg av det som ligger under området for diskanten.

Akkurat her er det mye som skiller ting fra hverandre. Et godt delefilter er essensielt for at det skal låte bra. Det er ofte her en skiller kremen fra alt det andre hvor billigst mulig elektronikk farger og skjemmer lyden.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Hvis jeg skulle kjøpt bilstereo på ditt budsjett ville kjøpt denne spilleren og disse høyttalerne. Så ville jeg kjøpt en god forsterker til høyttalerne etterhvert som lommeboka tillater det, og deretter en god basshøyttaler hvis det skulle være behov for det.

Selv om "alle" har 6x9 i hattehylla betyr ikke det at det er den beste løsningen. Du står jo ikke med ryggen til scenen når du er på konsert.

Lenke til kommentar

Takk for svar og tips..

Hvor vil folk plasere Disse på en skal fra 1-10 da..? (nysjerrig) ;)

Synes de virker bra jeg.. Føreste bil og annlegg for meg, føler kansje jeg ikkje trenger det aller beste. Ettersom jeg bra skal ha noe som er bedre enn det orginale og gi meg en glede av å høre musikk i bilen.. :)

Må jo innrømme at det frister og bruke mere penger på dette, så får sette meg ned å finregne på hvor mye jeg har råd til. Dyr besin også i dette landet. :hrm::thumbup:

Lenke til kommentar

De høyttalerne du har funnet er veldig bra i forhold til prisen. I bilstereoverden er det lite som slår Focal på lydkvalitet, men i fohold til Infinity (som jeg også anbefalte tidligere) må du betale mye mer penger for litt bedre lyd. Uansett mener jeg at hvis du skal ha bare høyttalere framme må du velge et komponentsett med størst mulig elementer pga at basslyd er avhengig av at du får flyttet nok luft. Disse bør i tillegg mates av en ekstra forsterker for stabilitet og kraft.

Med et budsjett på 5000,- klarer trådstarter fint å få et anlegg med ok lyd i bilen til den bruken han har spesifisert, men det er klart at med mer penger i potten kan alle komponenter som er foreslått her byttes ut med noe bedre.

Edit: Skriveleif

Endret av Kamikazesmurf
Lenke til kommentar

Tja, det er jo en fordel om mellomtone og sikant monteres nærmest mulig, men ikke en absolutt nødvendighet.

Det skulle ikke by på problemer om du monterete mellomtonen i døra og diskantene så langt ut mot dørene som du kan få dem.

Ellers finnes det jo kjernebor og muligheter for å montere dsikantene i døra også ;)

Lenke til kommentar

Jeg har samme bil som deg, kanskje litt eldre... er hvertfall ikkenoe mer standard en plass til to 4" foran på min...

Jeg har anskaffet DEH-P70BT spellern fra Pioneer og TS-A6911 6x9.

Det, sammen med skikkelige 4" foran, som egentlig er de høytalerne man burde prioritere mest vil gi et helt greit anlegg til en billig penge!

Så kan man eventuelt kjøpe en 4-kanals og sub senere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for alle svar..

Har altså havnet på Dette fontsettet, og denne spilleren.

Det jeg lurer på nå er:

Hvor viktig er spilleren for lyden.??

Synest det virker som om de fleste spillere har like Specs.

Og hva trenger jeg av kabler og annet til monteringen..?

Har aldrig montert før så om noen gidder kaste inn en liten veiledning ville jeg bli glad.. :)

Lenke til kommentar

Spilleren er utrulig viktig for lyden, fordi det er det som "lager" lyden. Husker ikke om noen har sagt det tidligere i tråden, men det er der jeg mener du bør bruke mest penger på.

Sånn på papire vet eg om folk som har kjøpt værre ting enn det der. Husker ikke om det er iso koblingere i saab, men om det ikke er det, kan det være en ide å sette det inn i bilen. Gjør det litt lettere om man bytter spiller, og du slipper at ledningene blir kortere å kortere. Sia du ikke skal ha forsterker, trenger du i grunnen bare høyttaler ledninger. Kanksje sponse litt penger på di, å ikke kjøpe di tynneste. E nåkka i bakhode mitt som sir at det e nåkka å hente på å ha litt tjukkere kabler, men kan ta feil.

Lenke til kommentar

Man får plass til 6`5 i dørene på saaben, det jeg gjorde da jeg putta lyd i min, var å bruke de 4`erne som står i daschbordet, eller hva det heter. til å sette fast diskantene til 6`5 settet! Dette var da et MB Quart front sett som ble drevet av en RF 4004 og det spilte ok det! frem til jeg totalvraka bilen! men det er en helt anne histore! ellers er saaben greie å dra ledninger i! Og ja, det er ISO kobling i saaben! Var i hevrtfall det i min 900, som det satt en Blaupunkt spiller i!

Adapter plate for 6`5 i fordørene på saaben. selges på biltema for en billig penge, men tok meg ikke lange tiden på å lage de platene i kryssfiner plater!

Ledninger fra delfilter til 6`5 `erne, følger med ledning til diskanten, men kjekt med litt ekstra etter hvor du vil plasere Delfilteret, lykke til med det, jeg stripsa dem fast til en metall bjelke inne i "daschbordet" !

Nå har jeg aldri koblet fra cd spiller rett til høytalere, så det aner jeg ikke, men du skla jo ikke bruke de 4 tommerne som sitter der orginalt? så da kan du jo stjæle ledningen dems!

Hvordan fjærne "dørtrekket" skru ut skruvene, dra mot deg hardt, løft opp! OBS en varm dag, eller varme der du driver, så ikke klipsa blir så sprøe, du trenger teoretisk ikke fjerne det dekslet forran speilene!

Det å kjøpe noen 4`ere forran, nye, syns jeg blir å kaste penger ut vinduet, siden det funker med 6`5 ere. Men du bør nok tenke på en forsterker etter hvert!

Lenke til kommentar

Takk, takk.. :thumbup:

Ja, det er ISO kobling i den, og ja kommer til å innvestere i en forsterker når pengene rekker til..

Noen med gode forslag til en som passer bra i saaben.?

Tror kansje jeg heller går for denne spilleren

Men:

Vist jeg skal jorde spilleren, har hørt det lønner seg. Bruker jeg da vanlige strømkabler..?

Endret av The Norwegian Pikie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...