Gå til innhold

hvor lenge skal et menneske leve?

Anbefalte innlegg

Et annet interessant spørsmål er hvordan hadde samfunnet vært dersom folk bare levde i 25-30 år?

Folk dør raskere, og vil ha mindre tid til å reprodusere så vil tippe at det blir en reduksjon i folketallet. (bedre balanse enn det er nå?).

Man måtte ha bedre effektivitet på skole for at folk i det hele tatt skal rekke å "forske" og utvikle ting, gi kunnskap videre til neste generasjon. Ville teknologien gått saktere?

Overgansalderen vil komme samtidig som puberteren? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et annet interessant spørsmål er hvordan hadde samfunnet vært dersom folk bare levde i 25-30 år?

Folk dør raskere, og vil ha mindre tid til å reprodusere så vil tippe at det blir en reduksjon i folketallet. (bedre balanse enn det er nå?).

5544512[/snapback]

Tja... du kan jo se på fødselstallene der folk fremdeles har sånn ca levetid på 30 år, og sammenlikne med fødselstallene i områder man lever litt lengre....

Lenke til kommentar

5544512[/snapback]

Her i Norge hvor gjennomsnittelig levelader er veldig høy, fødes det færre og det drepes færre enn i andre land hvor man e heldig om man blir 30. Den eneste årsaken til at folketallet i Norge fortsatt stiger er innvandringen.

Så i land der folk blir 25-30, slik situasjonen er i dag, fødes det ekstremt mange flere mennesker. Dette er jo pga. mangel på prevansjon, men bruker dette bare for å vise at samfunnene hvor gjennomsnittlig levealder er lav ikke nødvendigvis opplever reduksjon i folketallet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Her i Norge hvor gjennomsnittelig levelader er veldig høy, fødes det færre og det drepes færre enn i andre land hvor man e heldig om man blir 30. Den eneste årsaken til at folketallet i Norge fortsatt stiger er innvandringen.

Så i land der folk blir 25-30, slik situasjonen er i dag, fødes det ekstremt mange flere mennesker. Dette er jo pga. mangel på prevansjon, men bruker dette bare for å vise at samfunnene hvor gjennomsnittlig levealder er lav ikke nødvendigvis opplever reduksjon i folketallet.

5545136[/snapback]

Her i Norge er vi ganske egoistiske og velger jobb eller frihet framfor barn, det er vel kulturelt betinget?

BTW: den teorien om at man dør etter ca. 1 milliard hjerteslag slår fort sprekker når man tenker på alle speed-freakerne ute i samfunnet, de lever jo minst like lenge som alle andre og holder seg uforskammet godt når de blir eldre, uansett om de lever hele livet på "høygir"...

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Noen som så på "60 minutes" for en liten stund tilbake? Der en forsker mente det var mulig for menneske å leve opp i mot 1000 år. Men det var hvis vi fant en måte å fornye oss på. Han snakket så mye rundt grøten. Men hvem ville levd så lenge?

5630858[/snapback]

Jeg jeg!!

Hvem ville ikke det? Jeg er ikke redd for å dø men ser helst at jeg ikke gjør det på en stund :p

Lenke til kommentar
Noen som så på "60 minutes" for en liten stund tilbake? Der en forsker mente det var mulig for menneske å leve opp i mot 1000 år. Men det var hvis vi fant en måte å fornye oss på. Han snakket så mye rundt grøten. Men hvem ville levd så lenge?

5630858[/snapback]

Det kommer litt an på...

Hvis jeg lever lenge kan jeg alltids angre og stoppe fornyelsen/ta selvmord.

Hvis jeg dør etter kort tid kan jeg ikke angre og gå tilbake til livet.

Bedre å gjøre noe og kunne angre, enn å ikke gjøre det og ikke kunne angre.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
woot, da har vi enda et bevis på at bibelen bare er en veldig lang barne fortelling, siden folk faktisk har blitt over 120 år...

5544481[/snapback]

Ifølge bibelen gikk levealderen nedover fra Adam og Eva, og den som ifølge bibelen levde lengst var vel Metusjallem(?) som levde i nesten 1000 år. Dette fordi at Adam og Eva skulle leve evig, og den fysiske fulkommenheten gikk sakte ned, altså levealderen.

Lenke til kommentar

Biologisk sett skal ikke et menneske bli mer enn ca 35 år. Med andre ord skal ikke et menneske rekke å virkelig føle alderdommen sette seg inn.

Vi har i dag medisiner, sloss ikke med andre stammer fordi de har finere ild, har klær så vi ikke fryser i hel, tilgang på mat, og har drept de fleste rovdyrene, så det er ikke rart at vi blir så gamle som vi blir.

Lenke til kommentar
kroppen blir dårligere og dårligere til å fornye seg, blir kopi av kopi av kopi prinsipett.

5637958[/snapback]

Hmm, det må da finnes en måte å forbedre kvaliteten på "kopiene". Er det genetisk?

5637991[/snapback]

Så en gang en lovende reportasje på "60 minutes" om en forsker som drev og forsket på noe DNA/genetiske greier som kunne stoppe alderdommen, og når vi fikk bedre teknologi innenfor forskning og helse delen så kunne han stoppe aldringen med regelmessig medisinering vistnok...

Husker ikke helt hvordan det gikk men det hørtes ihvertfall lovende ut! :yes:

Endret av vincent_vega
Lenke til kommentar
Noe av problemet ligger i at telomerer forkortes ved reproduksjon.

5646757[/snapback]

Stamceller tror jeg kan bli meget interessant når det gjelder mulighetene til å forlenge kroppens levetid. http://en.wikipedia.org/wiki/Stem_cell

Foreløpig mange utfordringer, men en gang i fremtiden kan man kanskje bruke stamceller til å effektivt erstatte gammelt/skadet vev på en god måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...