Gå til innhold

hvor lenge skal et menneske leve?

Anbefalte innlegg

for 10 000 år siden var gjennomsnitlig leve alder for menneske ca. 25..

i dag er det i vesten opp mot 80+

men så har man denne uofisielle klokken der hjertet slå ca. 1 miliard ganger

altså at dyr lever ca. så lenge som det tar hjertet dems å runde 1 miliard

mus gjør dette på bare 1 år. elefanter bruker 80 pr osv..

men hvor ligger menneseker. jeg mener vi er betydlig raskere hjerte rytme enn en elefant.

så skal vi EGENTLIG bare bli 25år når runner mennesket ca. 1 milliard slag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes 1 milliard hjerteslag høres veldig mye ut på ETT år for en mus:

Antall sekunder i et år: 365*24*60*60=31 536 000 sekunder.

1 000 000 000 hjerteslag / 31536000 sekunder = 31,7 slag i sekundet...

Jeg fant en link her forresten:

http://www.thaifocus.com/elephant/heartbeat.htm

Om det stemmer at "gjennomsnittlig" (eller hva en skal kalle det) levetid er på 1 milliard hjerteslag, vil det bli følgende:

Mus: 1 000 000 000 / 500 = 2 000 000 minutter = 3,8 år.

Mennesker: 1 000 000 000 / 70 = 14285714 minutter = 27 år.

Elefanter: 1 000 000 000 / 28 = 35714285 minutter = 68 år.

Så det ser ut til at det stemmer ganske bra overens med slik det var for 10000 år siden, men i dag har vi såpass mange måter å forlenge levetiden vår på (vi vet hva vi bør spise og hva vi bør holde oss unna, vi er adskilt fra rovdyr, vi har masse medisiner og vaksiner mot sykdommer).. derfor stemmer nok ikke det så bra overens med oss i dag ;).

Lenke til kommentar
Jeg synes 1 milliard hjerteslag høres veldig mye ut på ETT år for en mus:

Antall sekunder i et år: 365*24*60*60=31 536 000 sekunder.

1 000 000 000 hjerteslag / 31536000 sekunder = 31,7 slag i sekundet...

Jeg fant en link her forresten:

http://www.thaifocus.com/elephant/heartbeat.htm

Om det stemmer at "gjennomsnittlig" (eller hva en skal kalle det) levetid er på 1 milliard hjerteslag, vil det bli følgende:

Mus: 1 000 000 000 / 500 = 2 000 000 minutter = 3,8 år.

Mennesker: 1 000 000 000 / 70 = 14285714 minutter = 27 år.

Elefanter: 1 000 000 000 / 28 = 35714285 minutter = 68 år.

Så det ser ut til at det stemmer ganske bra overens med slik det var for 10000 år siden, men i dag har vi såpass mange måter å forlenge levetiden vår på (vi vet hva vi bør spise og hva vi bør holde oss unna, vi er adskilt fra rovdyr, vi har masse medisiner og vaksiner mot sykdommer).. derfor stemmer nok ikke det så bra overens med oss i dag ;).

5505631[/snapback]

hjerte til musa "slår ikke" det er mere som en summing, fordi det slår så fort!

Mener jeg har sett det på discovery elns

Lenke til kommentar
hjerte til musa "slår ikke" det er mere som en summing, fordi det slår så fort!

Mener jeg har sett det på discovery elns

5509479[/snapback]

http://whale.wheelock.edu/archives/ask96/0034.html <- Denne linken sier også at musas hjerte slår ca. 650 ganger i minuttet.

Om musa lever i 1 milliard hjerteslag, så skal den bli ca. 2,93 år.

Ifølge denne artikkelen så lever en mus i 4 år.. noe som kan stemme bra overens med min forrige post.

Ifølge denne så lever en mus 2-3 år... :hmm:

Lenke til kommentar

Vi har blitt latere og latere. Mekanisering og den industrielle revolusjon har mye av "æren". Nå skal vi ikke engang skjære opp maten selv.

Derfor kan vi ta det mye roligere og kroppene våres brukes lengre tid på å ruste (oksidere) og slites ned kjempesakte.

Positivt eller negativt?

Lenke til kommentar
Vi har blitt latere og latere. Mekanisering og den industrielle revolusjon har mye av "æren". Nå skal vi ikke engang skjære opp maten selv.

Derfor kan vi ta det mye roligere og kroppene våres brukes lengre tid på å ruste (oksidere) og slites ned kjempesakte.

Positivt eller negativt?

5516626[/snapback]

negativt. Det fører jo til dårligere fysisk form, Det fører jo til økt 1. hvilepuls, 2 raskere pulsstigning ved anstrengelser og 3. plusen vil ta mye lengre tid før den går ned til hvilepuls etter endt anstrengelse.

Ved trening vil du ha høyere puls idet du trener, men du vil ha lavere hvilepuls generellt (og du har (tilnærmet) hvilepuls mye oftere og i lengre perioder enn du trener). Du vil øke pulsen senere ved anstrengelse og ta mindre tid etter anstrengelser før hvilepulsen oppnås igjen...

Lenke til kommentar

Levealder henger sammen med dyrets størrelse dersom man studerer alle dyrene i naturen. Men, mennesket er et unntak fra denne regelen. Vi er mye mindre enn elefanter men lever like lenge. Hvorfor vet man ikke ifølge en dokumentar om aldring som gikk på Discovery :)

Lenke til kommentar
Levealder henger sammen med dyrets størrelse dersom man studerer alle dyrene i naturen. Men, mennesket er et unntak fra denne regelen. Vi er mye mindre enn elefanter men lever like lenge. Hvorfor vet man ikke ifølge en dokumentar om aldring som gikk på Discovery  :)

5530255[/snapback]

Hva med papegøyer og skilpadder? :whistle:

Edit: i naturen så dør jo en stor del av dyrene for tidlig, som følge av naturlige årsaker (de blir spist, f.eks.). Pluss at aldrende individer gjerne har ekstra stor sjanse for å bli spist. Trekker vel ned gjennomsnittsalderen litt? :p

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Jeg er ikke en spesielt religjøs person, men jeg mener at man skal kun leve til gud bestemmer seg for at enns tid er inne. Den lyse siden med døden er, at hvis man trur i gud, at det er hann/hun som tar deg fra jorden. Og muligens til himmelen. Men hvis dere er slik meg :p så barer det tvert til Helvete :p

P.S. knake stave for skjitt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...