Gå til innhold

"Kiosk" linux ?

Anbefalte innlegg

Hallo,

Jeg skal sette opp en "kiosk" maskin.

Med "kiosk" maskin så mener jeg en maskin uten inlogging og der brukeren bare har tilgang til internett. Men det må være en måte å logge in som root hvis det er noen man må fikse på.

Jeg har sett litt på google men har ikke funnet det jeg letter etter.

Er det noen som har gjort dette før eller som vet hvor jeg kan finner installasjon eller dokumentasjon på hvordan jeg gjør dette?

Zenris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må inrømme at jeg aldri har gjort dette, men sånn i farten kan jeg tenke meg at du bare sitter opp en helt standard installasjon (valg av distro er smak og behag.) Etter ferdig installasjon lager du en bruker med minimale rettigheter, autologin, fjerner alt som heter snarveier ol. på desktopen, fjerner alt som heter paneler, velger at Gnome/KDE/detfufåretrekker ikke skal vise skrivebord og feks. kjører opp en gdesklet med EN snarvei, nemlig til Firefox/Opera/Mozilla. Når det gjelder root login skal vel ikke det være noe problem med ctrl + alt + f1. Er dette en løsning?

Lenke til kommentar

Hva med fokus? En vindushåndterer vil jo typisk ta seg av slikt.

Forøvrig; tør jeg spørre trådstarter hva som er utgangspunktet? Er det mange maskiner, eller er det kun denne ene? Er dette hjemme i stua, eller er det "offentlig" maskin?

Endret av comicz
Lenke til kommentar

Du ser visst ikke helt poenget; hva gjør du når en side tilbakemelding fra brukeren, men (f.eks.) popup'en der han skal gjøre sitt valg ikke får fokus? Hva hvis du ikke kan trykke "Nei takk, vil ikke at du husker passordet mitt" fordi dialogen ikke får fokus?

Lenke til kommentar
Du ser visst ikke helt poenget; hva gjør du når en side tilbakemelding fra brukeren, men (f.eks.) popup'en der han skal gjøre sitt valg ikke får fokus? Hva hvis du ikke kan trykke "Nei takk, vil ikke at du husker passordet mitt" fordi dialogen ikke får fokus?

Vinduer får automatisk fokus, men skjønner poenget. En nedstrippet Fluxbox gjør jobben fint.

Putt 'startx' i ~/.bash_login og f.eks 'firefox &' i ~/.fluxbox/startup. Man fjerner også alt utennom nettleseren i menyen.

Man må jo såklart konfigurere nettleseren også (finnes en del kiosk extensions til Firefox).

Lenke til kommentar

5506464[/snapback]

Akkurat det var deler av problemet når de kjørte Opera uten window-manager når vi skulle semesterregistrere oss i høst...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...