ze5400 Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 ¨Lurer på et par ting: 1. Jeg vil koble maskiner uten OS eller HD opp mot en server og boote OS inn i ramen, en slags tynnklient. Jeg vil da (logisk nok) bruke boot on lan. Serveren kjører Win2003, hvordan kan jeg få de til å boote opp OS, lage kontoer, så folk kan få sin egen brukerkonto som de kan logge på med på hvilken som helst av maskinene. Og hvordan la programmer kjøre. 2. Hvordan specs må serveren ha for å klare dette? ca 20-30 klienter. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Oj, 30 klienter? Da må du ha en server med ihvertfall 4 GB ram og en temmelig krafitg prosessor. Helst med to kjerner. Disse koster en god del. Er det bare helt vanlige datamaskiner du vil bruke for å koble opp? For jeg absolutt anbefale tynnklienter som er beregnet for slikt bruk. Disse koster alt fra 400,- til et par tusen. De dyrere er selvfølgelig bedre. Vi har rundt 30 slike billige varianter (Wyse 3200LE), men disse får du ikke mer enn 256 farger med! Om du vil bruke gamle datamaskiner til dette kan du prøve thinstation Det er en linux kjerne som bare kobler opp mot en terminal server. Helt enkelt. Men du bør ha en TFTP server i tillegg for å ha config-filene på. Disse må stasjonene lese fra. Du kan også legge disse filene på harddisken eller en floppy, men tro meg! Dette vil det bli mye tull av! Pålogging og sånt fungerer ikke på noen spesiell måte. Du lager bare brukere i AD på vanlig måte og logger på på vanlig måte. De programmene du installerer som administrator på serveren får også brukerne opp. For å være helt sikker på dette kan du bare lage snarveier i c:\documents and settings\all users\desktop f.eks. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 Får se hva det blir til; Tror det kansje blir Noeware Image Manager. Sikker dyrt dog... De har ikke skrevet noen priser på hjemmesiden sin. Kan jo også kikke på det du forseslo, men mye av poenget er at man ikke skal trenge noe installert på maskinen (eventuelt at klientene ikke har noen harddisk/flashbrikke). Ang. Hardware, så innså jeg raskt at det måtte bli 4gb ram, men ang. prosessor, tror du det er bra nok med 2 Intel Xeon 2,6GhZ? Lenke til kommentar
roac Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Ang. Hardware, så innså jeg raskt at det måtte bli 4gb ram, men ang. prosessor, tror du det er bra nok med 2 Intel Xeon 2,6GhZ? 5506383[/snapback] Jeg ville SERIØST vurdert dualcore Opteron i steden. Lavere effektforbruk (= mindre varme), og du slipper unna med enprosessorlisens på serveren. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 Får se på det da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå