Skribenten_ Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Manchester Newcastle og Venice... hva har de til felles. Jo ikke bare nesten 3 komplette navn på fotball lag .. men de er alle sammen å få i AMD X2 3800+ hva er egentelig forskjellene på de? Endret 27. januar 2006 av janern21 Lenke til kommentar
unwill Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Jeg er ingen ekspert, men mener at de forklarer hvilket kjerne prosessoren bruker. Newcastle er en av de eldre AMD CPUene. Den er bygget på en 130 nm core og har 512 kb cache. Er vel utdatert, med mindre du får den kjempebillig ellers styr unna. Venice er litt nyere og er bygget på 90 nm core, var vel den første AMD CPU som støtter SSE3. Grei CPU, klokker okay. Manchester er DualCore og har 1 MB L2 cache også bygget på 90 nm kjerne. Har 2 kjener, klokker moderat, sansynligvis bedre enn Toledo (på overklokking), men Toledo kommer med mere cache. men de er alle sammen å få i AMD X2 3800+ Umm... hvor har du funnet Newcastle og Venice til AMD X2 3800+ ? P.S. Jeg kan ta feil, så ta ikke alt for god fisk. Endret 27. januar 2006 av unwill Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Manchester er DualCore og har 1 MB L2 cache også bygget på 90 nm kjerne. Har 2 kjener, klokker moderat, sansynligvis bedre enn Toledo (på overklokking), men Toledo kommer med mere cache. 5505010[/snapback] Ikke for å være vanskelig, men det er vel mengden cache per kjerne som blir det riktige å se på. Hva den har totalt blir jo likegyldig, for hver kjerne står for seg selv. Manchester 512 KB per kjerne. Toledo 1024 KB per kjerne. Det vil alltid være 0.5*2 og 1*2 og aldri 1 og 2, noe annet vil isåfall bare være et markedsføringstriks. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Ikke for å være vanskelig, men det er vel mengden cache per kjerne som blir det riktige å se på. Hva den har totalt blir jo likegyldig, for hver kjerne står for seg selv. Manchester 512 KB per kjerne. Toledo 1024 KB per kjerne. Det vil alltid være 0.5*2 og 1*2 og aldri 1 og 2, noe annet vil isåfall bare være et markedsføringstriks. 5505035[/snapback] yupp, du har rett i at det er bedre å skrive 0.5 x 2 istedenfor 1, men til mitt forsvar så er matematisk 0.5 x 2 = 1 så galt er det jo ikke. Hadde jeg skrever 0.5 derimot så hadde det jo vært direkte galt med mindre jeg skriver per kjerne. Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) unwill: Ja, jeg mente det konstruktivt. Det stemmer at det er rett matematisk, men man kan ikke forklare alt matematisk. Det blir som om en har to biler på 250 HK hver. Mulig man har 500 HK totalt, men man kan ikke kjøre mer enn en bil om gangen. Det blir derfor mer praktisk riktig å skrive 0,5 enn å skrive 1, dog er det ikke matematisk riktig, men det er jo ikke helt feil at det er 1 da, bare ikke riktig i praktiske sammenhenger. Men som du sier, man bør få med at det er per kjerne/per bil. Om man heller vann i 4 glass så alle er halvfulle og forsegler de i toppen, vil glassene aldri bli mer enn halvfulle uansett hvor mange man har. Begge utsagn vil ha argumenter for at det er riktig, dog varierende praktisk verdi. Du kan ha 5 kr i en bank og 5 kr i en annen, men jeg kan ikke nekte for at du har 10 kr totalt. Tror vi er ganske så enige. Man kan også stille det slik: Per har en krone og Pål har 1 kr. Hvor mange kroner har Per? Dette kan man dra ut i det vide, ja tilmed skrive en bok om det. Best å stanse mens leken er god Ønsker deg en god helg. Endret 27. januar 2006 av TA-Millman Lenke til kommentar
unwill Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Dette kan man dra ut i det vide, ja tilmed skrive en bok om det. Best å stanse mens leken er god Ønsker deg en god helg. 5508574[/snapback] Takk, syns det var morsomt det du skrev jeg Noen av eksemplene var ikke så gode, og vi er vel enig så det er ingenting å krangle om en gang. De 2 kjernene kan vel brukes samtidig, det blir som å ha 2 sjåfører og 2 biler Per kan regne 50 mattestykker i minuttet, Pål kan også regne 50 mattestykker i minuttet. På 1 minutt kan de altså regne 100 mattestykker til sammen. Akkurat like mange som Lisa som er flinkest som kan regne 100 i minuttet Man trenger dog en Lærer som fordeler oppgaven slik at Per og Pål ikke sitter og regner på de samme oppgavene, men dersom læreren er flink vil han nok greie å fordele dem relativt kjapt og ikke bruke så mye tid. Man trenger også 2 ark og 2 penn , og sikkert 2 stoler og 2 pult så det tar litt større plass enn lille Lisa Ser folk sammenhengen mellom dette og cpu kjernen? Vi er så offtopic nå For å ro litt tilbake så har vi flere familier innen AMD 64, clawhammer, winchester og san diego (P.S. Jeg bruker Clawhammer ) Lenke til kommentar
TA-Millman Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) unwill: Kjernene deler jo samme båndbredde så Per og Pål må sitte på samme stol, hehe. Heller Per og Lise da, men i dagens "liberale" samfunn. Endret 27. januar 2006 av TA-Millman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå