PMnormal Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Satt i kveld og skulle legge ut et nytt bilde, men da oppstod noe merkelig. Picasa var ikke lenger på sin vante plass, og alle bildene jeg hadde der var borte. Nå har jeg backup av alt på cd/dvd, men det var merkelig. Et familiemedlem med it-utdannelse mente at smilesiden vår er en kanal for spyware. Han mener at noen har vært inne på maskinen og slettet innholdet i Mine Bilder. Er det mulig? Vi ha tekniske problemer med å få vår fysiske brannmur opp å gå, så vi er ikke helt beskyttet mot slikt. Kan jeg ha eglet på meg en datafrik her på forumet som har hevnet seg på meg. Vet at de fleste som deltar er gamle gutter som ikke trenger å drive på med slik. Det gjelder i alle fall de fleste jeg har hatt den debatt med. Kanskje jeg har fornærmet noen med mine senere beklagelser over sprengte rammer i forumet? Er jeg paranoid, eller er det tilfeldig. De andre brukerene av maskinen har kun tilbrakt tid på hjemmesiden til Palm og Sony Ericsson i dag, så de har i hvertfall ikke vært på noen chat. Noen forslag? Blir vi missbrukt av individer med skumle hensikter? Har forstått at det er vanlig å hevne seg på denne måten i cyberspace. Mvh PM Lenke til kommentar
Msport Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Er jeg paranoid, eller er det tilfeldig. 5504915[/snapback] Jeg ville sagt du er paranoid ja, men det er sikkert fordi jeg er veldig godtroende. Prøv med filrecovery pro eller noe lignende. Fant igjen alle ferie bildene til broren min med dem etter å ha sletta dem ved en feil... Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Kan ikke forestille meg at noen på dette forumet skal ha kommet seg inn på din maskin og slettet dine bilder. Isåfall måtte vel vedkommende ha kommet seg inn som administrator på dette forum eller lest loggene for å finne din IP adresse. Deretter startet ett innbrudd for å finne dine filer og deretter slette dem. Nei, det hørtes meget usannsynlig. Du sier at Picasa ikke ligger på sin vante plass, hvor lå det? iforhold til tidligere. Prøv å søk etter jpg og se om filenes fysiske plassering har endret seg. Kan hende man med ett uhell har flyttet mappen med dine bilder. Endret 27. januar 2006 av stoners Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Bildene ligger ikke i My Pictures lenger. Har også søkt med filnavn og etter jpg. Finner heller ikke dustbin lenger. Er File Recovery Pro et program? Det virker som om maskinen er remoted, fordi det skjedde mens jeg var på forumet, sannsynligvis. Ingen av disse teoriene er mine, men min brors. Han har utdannelse fra DPI, og foretar support på min maskin. Selv hadde han bare vært inne på produsentsider + sendt sms. Picasa var fjernet fra oppstartmenyen, men lå fortsatt som ikon og i program-menyen. Gikk og la meg etter å ha skrevet siste innlegg, men skal prøve meg med recovery i dag, før jeg evt legger inn bildene igjen. Ellers er det nok mulig å remote min maskin for tiden. Den har normalt ikke vært koblet mot nettet, og nå som vi bruker den til det får vi ikke den fysiske brannmuren til å godta maskinen. Skjønner ikke hvorfor, men det er ikke min sterke side. Mht alle de som er innom forumet må du regne med at noen leker med å lage ormer og viruser. For oss fotografer virker det merkelig, men tusenvis av vanlige dataungdommer i Norge driver på med slik. Kjenner selv flere her på Haugalandet. Deres største glede er å ødelegge andres maskiner med ormer og viruser. En fellesnevner er at de elsker Linux og hater MS. Det er ingenting galt med Linux. Kjenner mange voksne, fornuftige mennesker som forertrekker det, så det er sagt. Endret 27. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Kan ikke forestille meg at noen på dette forumet skal ha kommet seg inn på din maskin og slettet dine bilder. Isåfall måtte vel vedkommende ha kommet seg inn som administrator på dette forum eller lest loggene for å finne din IP adresse. Deretter startet ett innbrudd for å finne dine filer og deretter slette dem. Nei, det hørtes meget usannsynlig. Du sier at Picasa ikke ligger på sin vante plass, hvor lå det? iforhold til tidligere. Prøv å søk etter jpg og se om filenes fysiske plassering har endret seg. Kan hende man med ett uhell har flyttet mappen med dine bilder. 5505773[/snapback] Er ihvertfall en fyr med god tid og ett fantastisk kjedelig liv.. :!: Altså.. Det er vel tilfeldigvis ikke bare sånn at noen har lånt maskinen din å rota litt uten å egentlig vite hva de driver med? Kansje du var full og trodde du var smart? Eller kansje en bug i programmet som gjorde at alt gikk til helvette? At noen har cracket seg inn på maskinen din høres lite sansynlig ut ihvertfall. Edit: Hvorfor skulle det ha vært en forumbruker som har fucket opp for deg? Tror du heller skal tenke litt på hva du har gjort med maskinen de siste dagene før du begynner å mistenke alle. Syns du begynner å ta litt hardt i med beskyldningene dine nå Endret 27. januar 2006 av Cultofluna Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Han mener at noen har vært inne på maskinen og slettet innholdet i Mine Bilder. Er det mulig? Hvis maskinen har alle sikkerhetsoppdateringene og den ikke har blitt infisert av noe før en viktig sikkerhetsoppdatering så er du trygg. Med det mener jeg trygg som når du er går til postkassa, meget usannsynlig at noe skal skje men det er en viss sjanse for at du blir overfalt av skumle individer. I 99.95% av tilfellene så er synderen brukeren selv eller en annen person som har fysisk tilgang til maskinen. Gå til http://update.microsoft.com og sjekk om du har alle oppdateringene, hvis ikke så er du veldig sårbar. En ting som slo meg er at det høres litt ut som du har logget deg inn som feil bruker eller at noe har gått feil i den delen av systemet. Da ser det ut som personlige dokumenter forsvinner og at programmenyen forandrer seg. Kan ikke forestille meg at noen på dette forumet skal ha kommet seg inn på din maskin og slettet dine bilder. Isåfall måtte vel vedkommende ha kommet seg inn som administrator på dette forum eller lest loggene for å finne din IP adresse. På bildekritikken så er det flere som hoster sine egne bilder, de vil da få IPen til de som ser på bildene så det er ikke umulig. Sånn som jeg ser det så faller mistanken mye sterkere på broren enn på forummedlemmene. Endret 27. januar 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Uansett hva som er grunnen så blir moralen: BACKUP! (ett lite hyl fra meg). Lenke til kommentar
Msport Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Er File Recovery Pro et program? 5506010[/snapback] Ja. Fikk det av svigefar. Mulig det er dette, men er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 Har backup, men der jo likevel noe jævla herk. Mangler noen serier tatt de siste dagene. Man kan jo ikke ta ekstern backup hver dag hele året. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2006 Bare for å ha nevnt det, diskuteres det laging av ormer på vårt søsterforum. Selv har jeg IKT-driftsfag, og min bror er høyskoleutdannet. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 Selv har jeg IKT-driftsfag, og min bror er høyskoleutdannet. Utdannelse reduserer ikke risikoen for å slette sine egne filer. Bare relevant erfaring påvirker det. Siden hverken du eller broren din har greid å finne ut hvor bildene er blitt av så mangler dere begge relevant erfaring på området. Med mulig unntak av at broren din har erfaring men ikke gidder å sjekke det. Hvis du mistenker at en gretten tolvåring har installert en bakdør på maskinen din så kjør netstat /a på kommandolinjen og sjekk hvilke porter som er åpne. Hvis port 6667 er åpen og du ikke kjører IRC så er det et klassisk tegn på at en amatørhacker har installert en bakdør på maskinene din. For å finne ut hva en åpen port ofte blir brukt til så skriver du bare port og portnummeret i Google. Lenke til kommentar
glosi Skrevet 27. januar 2006 Del Skrevet 27. januar 2006 (endret) Hvis du har gått IKT driftsfag skjønner jeg ikke hvorfor du stiller litt amatørmessige spørsmål. På IKT driftsfag lærer man både om data sikkerhet, brukerkontoer og brannmurer. Dersom broren din heller ikke finner bildene, og mener han har en høy it utdannelse. Da ville jeg bedt han få tilbake pengene han brukte på utdannelsen sin. Tror forresten ikke at tusenvis av tenåringer i Norge sitter hjemme og lager ormer og virus. De som lager avanserte virus og bakdører har årevis med erfaring innen programmering og nettverk. 1. Sjekk først at bildene dine ikke ligger under "My Pictures" på en av de andre brukerne på pcn. (Hver bruker på pcn har sin egen "My Pictures" mappe.) 2. Hvis du ikke fant dem, prøv å google etter File Recovery Pro og kjør programmet for å lete etter filene. (om mulig installer dette programmet på en annen partisjon enn der bildene dine lå i utgangspunktet, da slipper du at noen av filene blir overskrevet fordi du legger noe nytt på hardisken) Endret 27. januar 2006 av glosi Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Jeg har nevnt at brannmuren ikke er oppe grunnet inkompabilitet. Det er et problem. Denne maskinen skal egentlig ikke være på nettet, det er en ren produksjonsmaskin. Det er en maskinhygiene jeg har vært nøye med siden de dagene jeg drev lydstudio. Av en eller annen grunn nekter den fysiske brannmuren å snakke med akurat denne pc'en, og nettserveren har daua. Virus er jeg selvsagt beskyttet mot. Glemte forresten å nevne at Win skiftet utseende også, dvs windowsinnstillinger var blitt forandret. Det virker som et angrep, men det kan like gjerne være tilfeldig som tilsiktet. Kjenner noen jævler som holder på slik med totalt ukjente, bare fordi de finner en bakvei. Nok om det. Har brukt hele dagen til recovery. Når det var over, så var alle filene på plass og windows var ved sitt vante seg igjen. Brukte et program som het getbackdata, eller noe slikt. Glad har jeg vært hele tiden, fordi det var kun 20-30 bilder som ikke var skikkelig backet. En ting er sikkert, neste gang jeg møter en av de nett-terroristene jeg kjenner til så skal jeg unngå å kjefte. Kan jo hende at det er en av de som jeg har personlig skjellt ut for slik virksomhet som vil lære meg en lekse. Er litt "vidåpen bak", som dere skjønner. Edit: Var forøvrig endel patronisering på forskudd fra noen som ikke kjenner alle fakta i saken. Lurt å vente til saken er ferdig utredet før man feller en dom over kunnskapene til noen før man har fått tid til å fikse problemet. Her lages mat, vaskes klær og barn, og den verdenen stopper ikke opp fordi man har dataproblemer. Er alenepappa for tiden, og en broder har også et liv. Endret 28. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
glosi Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Jeg får unnskylde hvis jeg var litt dømmende, det er bra du har fått bildene tilbake på plass. Jeg mener likevel at sjansen for at noen skal velge deg som mål for sine "rampestreker", finne en bakdør på pcn din, fjerne bildene dine og endre instillingene dine for utseende i windows høres svært usansynlig ut. Det er mye større sjanse for at noen skal låse seg inn i stua di via en ulåst dør, ommøblere stua di og flytte alle familiealbumene dine fra en skuff til en annen. Ha en fin helg Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 Takk, det samme. Fin helg ser det ut til at det blir, men slike jævler finnes. Kjenner flere slike kriminelle nerder som har vokst opp foran monitoren, og holdningene deres irriterer meg grenseløst (gir meg voldelige impulser, rett og slett). Opplevde mye bombing for noen år siden, fordi min bror var en del inne på chatkanaler hvor slikt ble utøvd som om det var en sport. Noen liker rett og slett å ødelegge for andre, uansett hvem man skader. I dag er det mest i vinning hensikt man utvikler ormer, men forskrudde "entusiaster" finnes nok fremdeles. Ellers er det godt å bli minnet på behovet for gode backup-rutiner. Jeg hadde ikke fortvilt hvis bildene var tapt for altid, siden så og si alt er backet opp eksternt. Skal nå i tillegg begynne å lagre jpg'ene på to forskjellige steder på hd. No offence taken, no harm done. Synes bare det er litt greit å ikke dømme folk fordi man ikke har tid til å rydde opp i problemene på sekundet. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Synes bare det er litt greit å ikke dømme folk fordi man ikke har tid til å rydde opp i problemene på sekundet. Hvis du mistenker at du har innbrudd på maskinen din så fikser du det med en gang istedet for å sitte å skryte av utdannelsen til familien din og ellers surre bort timesvis på et forum som du mistenker angriper maskinen din. Hvis du ikke tar det alvorlig nok til å bruke tid på det så er det en fornærmelse å starte opp et tråd for å kaste bort andre sin tid på det. Den lille vennskapelige dulten du fikk synes jeg du fortjente med god margin. Det er mulig du oppfatter dulten annerledes men jeg synes det var på sin plass. Endret 28. januar 2006 av Kristallo Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2006 (endret) Jeg var jo ikke på noen måte kategorisk i mine synspunkter. Jeg stillte et ærlig spørsmål om jeg var paranoid, og fikk noen seriøse svar. Jeg har aldri falt så lavt at jeg har hengitt meg til direkte personkritikk på dette forumet. Edit: Når du hevder at jeg kaster bort tiden til andre, så ser det ut til at de fleste er uenige med deg i det. Det viser bare vond vilje å skrive slikt i et forum hvor man hevder at "ingen spørsmål er dumme". Jeg er fotograf, ikke datafrik, og jeg har aldri tvunget deg til å mene noe om problemet mitt. Hvordan du kaster bort din tid er ditt problem, ikke mitt Endret 28. januar 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
berland Skrevet 28. januar 2006 Del Skrevet 28. januar 2006 Et lite PS angående inkrementell backup: Jeg bruker rsync (finnes for alle OS, bruker du windows, installer cygwin), og kjører et backupscript etter hver minste endring jeg har gjort i bildehiearkiet mitt (dette mot en annen maskin på internett). Scriptet overfører kun endringer jeg har gjort, og det tar kun tre sekunder av min egen tid å initiere en backupsynkronisering. Anbefales, også om man bare synkroniserer til ekstern HD. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 29. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2006 Tusen takk for kreativt innslag. Skal ta det til etterretning. Glemte den eksterne disken i Afrika, så jeg må skaffe en ny, eller få den sendt opp. Koster programmet mye? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 29. januar 2006 Del Skrevet 29. januar 2006 Hvordan du kaster bort din tid er ditt problem, ikke mitt Hah, du lurer meg ikke i fella med den! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå