Gå til innhold

Skal ha ny mskin, men har store problemer med valg av hovedk

steinih

Anbefalte innlegg

Har forsåvidt resten av maskina mer eller mindre klar:

* Intel P4 2.53GHz 533MHz FSB

* Plextor 40X brenner

* Pioneer 16X DVD

* standard floppy

* 2*80 ev. 2*120 WD SE Disker som skal kjøres i RAID0

* ATI Radeon 9700 Pro

* 512Mb Corsair XMS 3200

* kabinett er litt usikkert enda..

* regner med at det blir en NEC 19"Multisync FE991SB

* Hovedkort ???

Problemet er altså hva en skal velge av hovedkort. Har seff søkt på forumet, men vil ha et med nyyt chipsette på og det fins det ikke all verden av info om.

Mine kriterier er:

Vil helst ha det nyeste Intel Chipsettet hvis ingen klarer å overbevise meg om noe annet. integrert 6.1 lyd. Integert 10/100 nettverkskort. 2kanals Raid kontroller. pci/agp lock mao mange muligheter for tweaking.. Serial ATA er heller ikke en dum ting :smile:

Takk til alle som kommer med forslag og nyttige tips! Er oxo åpen for endringer mtp maskinoppsettet hvis noen skulle ha noe å utsette på det :smile:

/steinih :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis så ville jeg anbefalt EPOX 4g4a+

( Her er Reviews:

vr-zone.com

Tweaktown.com

Ocworkbench.com

Hardinfo.dk (dansk)

Hexus.net

3dgameman (NB video review)

Techwarelabs.com

Overclockers Online

Tweak.dk)

Men, nå har det seg slik at 3 stykker på forumet har hatt en del problemer med kortet i de siste dagene. 2 har hatt noe med minneproblemer. Fellesnevneren er at alle har bestillt fra Absoluttdata.no. Og minst en av dem har fått et litt rart kort, uten den chipsetkjøleren som det er å finne på kortene i testene over.

Når databutikken greier å få sendt meg det kortet så kan jeg godt poste egne erfaringer, men de har ikke engang postet det, selv om jeg bestilte på mandag :sad:

[ Denne Melding var redigert av: Corn på 2002-09-14 00:45 ]

Lenke til kommentar

Ja hadde faktisk nesten bestemt meg for EPOX 4g4a+ før jeg så at det var en del som hadde problemer med det. Det hadde ikke vert dumt med et kort som hadde støtte for 8X AGP heller da, siden jeg skal ha Radeon 9700Pro.. Men da blir jo utvalget desto mindre igjen!

**** så vanskelig det her! Hovedkort er absolutt den komponenten det er vanskeligst å bestemme seg for!

Edit: ville bare takke Corn for linkene :smile:

[ Denne Melding var redigert av: steinih på 2002-09-14 00:52 ]

Lenke til kommentar

Vet, led under samme kval selv.

Jeg regner med at det er ganske liten ytelses forskjell på 4x og 8x. Jeg tror jeg så en test hvor det var 3-5% (riktignok med en xabresak). Så det dreit jeg i. Serial-ata går det jo an å få kjøpt kontrollerkort til etterhvert. Derfor droppa jeg de 2.

Lenke til kommentar

hmm vet ikke om jeg blir noe klokere...

Hva er det som er forskjellen mellom I845E og I845G utenom Omboard vga på I845G?

Kikka på BD7II Raid. Er ikke det et kort som har vært en stund på markedet nå da? Virka jo helt kurrant det da. Og har jo en del positiv erfaring med Abit fra før..

Flere tips?

Lenke til kommentar

Ingen av i845E korta har støtte for DDR333's 4:5 divider. Bare 1:1 og 3:4. Men de fleste, ikke alle, av i845G korta har støtte for 4:5.

Valget er da ditt... Men husk at Intel kommer snart med i845GE og i845PE som støtter DDR333 offesiellt. Man regner med at slike kort er her i Norge i Oktober.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-14 04:00, RikkyRally skrev:

Jeg skal ha et Abit IT7 MAX2. Håper det er bra.

Jeg ville også valgt IT7 Max2 hvis jeg ikke hadde hatt behov for seriell tilslutning. Nå valgte jeg BD7 og sparte samtidig 700 kroner. Hvis du kjøper nytt hovedkort ofte ville jeg ikke valgt det dyreste kortet med mange funksjoner som du kanskje ikke vil få bruk for på lang tid. Da kan du heller kjøpe nytt hovedkort.

Lenke til kommentar

Selvom de nye kortene til intel støtter offsielt 166 bus vil jeg ha kikket på P4B533-V, det gir deg mange twaeke muligheter, og ta en titt på slapps.com øverste artikkel, han viser deg noen av mulighetene.

Jeg ville vært litt forsiktig med Asus 648 chipsettet hvis du skal tweake mye. Det er meget ustabilt nå, og en bios oppdatering KAN fixe problemet, men for meg er det viktig å vite at noe fungerer før du kjøper det.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-09-14 03:08, steinih skrev:

Hva er det som er forskjellen mellom I845E og I845G utenom Omboard vga på I845G?

Som sagt (uoffisiel) DDR333 støtte er det på I845G, det er det ikke på I845E korta.

I tillegg, siden I845G har en onboard videokort, så har det optimalisert minnekontrollerer som gjør at du får bedre ytelse på minnet. (okei husker ikke helt hvordan det var, om du får bedre ytelse til agpkortets minne eller noe. Men du får hvertfall bedre ytelse på et eller annet minne)

Dette forutsetter at du disabler onboard video kortet, hvis ikke så stjeler det litt minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...