Gå til innhold

Merkelige feil i bilder. D70.

Anbefalte innlegg

Jeg tittet på noen av portrettbildene mine, og la merke til noe veldig merkelig i det (tilsvarende merkelige) håret til datteren min (100% crop):

53995993-M.jpg

Hvis man ser nøye etter vil man se "flekker" i bildet. Dette er ikke feil i PP, for feilene er (om enn mindre tydelige) også i råfilen. Det er heller ikke objektivet, for ved nøyere ettersyn finner jeg dem på bilder tatt med andre objektiv også. Dermed er konklusjonen at det må være kameraet som produserer disse flekkene. Har noen andre sett noe tilsvarende? Det virker som om de kun opptrer i sammenheng med hår (trolig svært fine detaljer).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, nå skal det sies at jeg akkurat her kommet hjem fra byn (kl 03:55) og kanskje min bedømmingskraft er nedsatt, MEN; jeg ser egentlig ikke disse 'prikkene' du snakker om her... Det eneste jeg ser er eventuell støy fra kamera, noe som kan gjøre at håret ikke ser helt blondt ut hele tiden, litt blånyanser osv når man ser på det i nærhet... Kanskje du har brukt for høy ISO? Noe annet kan jeg ikke se som et svar her.

Lenke til kommentar
Ok, nå skal det sies at jeg akkurat her kommet hjem fra byn (kl 03:55) og kanskje min bedømmingskraft er nedsatt, MEN; jeg ser egentlig ikke disse 'prikkene' du snakker om her... Det eneste jeg ser er eventuell støy fra kamera, noe som kan gjøre at håret ikke ser helt blondt ut hele tiden, litt blånyanser osv når man ser på det i nærhet... Kanskje du har brukt for høy ISO? Noe annet kan jeg ikke se som et svar her.

5505037[/snapback]

prikkene er der de, men de har en farge som gjør at du burde være litt våken for å se dem. Jeg merket meg dem ikke før jeg hadde forstørrelse, og da var de nokså tydelige.

Kan se gjennom noen bilder fra min D70, så får man kanskje en pekepinne på om det er enkeltstående tilfelle.

Lenke til kommentar

Edit: Hmm... Jeg får ikke til å attache råfilen. Den er vel for stor? Skal se om jeg kan få lagt den opp et sted i kveld.. Nå må jeg på jobb.

Det er kanskje på sin plass å nevne at jeg ikke valgte bildet fordi jeg var spesielt fornøyd med det, men fordi det var mye hår... :)

Kan det være støv? I høyre billedkant er det en diger flekk (lettest å se når bildet er nedskalert), som vel må være støv. Den arter seg helt anderledes. Disse feilene opptrer på ulike steder, avhengig av bildet, men jeg har bare sett dem i sammenheng med hår.

Det er ingen oppskarping på i kameraet.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Ser ut som moiré med mine øyne. D70en har et mindre kraftig anti-moire/aliasing filter foran sensoren enn mange andre kameraer. Dette gir veldig skarpe og fine bilder med god optikk, men ulempen er at du kan få moiré-effekter dersom strukturer i bildet har tekstur med størrelser som sammenfaller med avstanden mellom pixlene i sensoren.

Effekten henger også sammen med måten etterbehandlingen (det være seg i kameraet eller i SW i etterkant) interpolerer råsignalet for å lage fargepixler av enkletfargene i sensoren. Det er visstnok merkbar forskjell på hvor bra forskjellige programmer håndterer dette.

Dersom bildet er viktig for deg, så kan det være verdt å kjøre raw-filen gjennom andre etterbehandlingsprogrammer for å se om de gir et bedre resultat.

Prøv å laste ned en demo av Nikon Capture eller Raw Magick Lite. Sistnevnte skal visstnok være bra på akkurat dette, uten at jeg har testet det selv.

Lenke til kommentar
Ser ut som moiré med mine øyne.  D70en har et mindre kraftig anti-moire/aliasing filter foran sensoren enn mange andre kameraer.  Dette gir veldig skarpe og fine bilder med god optikk, men ulempen er at du kan få moiré-effekter dersom strukturer i bildet har tekstur med størrelser som sammenfaller med avstanden mellom pixlene i sensoren.

5505254[/snapback]

Dette virker som en veldig sannsynlig forklaring. Effekten er også synlig i Nikon View. Bibble har nylig fått spesiell anti-moiré funksjonalitet for kameraer med svake moiréfiltre, og jeg tror vitterlig at jeg har denne aktivert.

Jeg får teste litt.

Egentlig er det ikke noe kjempeproblem, for det har jo tatt en stund før jeg la merke til det, men nå som jeg vet at det er der...

Lenke til kommentar
Det er absolutt noe som er feil. Har du mulighet til å legge ut råfilen? Det var en del ting som jeg syntes var uvanlig med bildet, men det er kansje fordi du bruker Bibble.

5505042[/snapback]

Jeg blir naturligvis nysjerrig på hva som var uvanlig. Bildet er tatt tidlig om morgenen, så den unge damen er ikke helt våken, og har litt posete øyne. Hun er også usedvanlig blek, ikke bare på bildet men også i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Ser ut som moiré med mine øyne.  D70en har et mindre kraftig anti-moire/aliasing filter foran sensoren enn mange andre kameraer.  Dette gir veldig skarpe og fine bilder med god optikk, men ulempen er at du kan få moiré-effekter dersom strukturer i bildet har tekstur med størrelser som sammenfaller med avstanden mellom pixlene i sensoren.

5505254[/snapback]

Dette virker som en veldig sannsynlig forklaring. Effekten er også synlig i Nikon View. Bibble har nylig fått spesiell anti-moiré funksjonalitet for kameraer med svake moiréfiltre, og jeg tror vitterlig at jeg har denne aktivert.

Jeg får teste litt.

Egentlig er det ikke noe kjempeproblem, for det har jo tatt en stund før jeg la merke til det, men nå som jeg vet at det er der...

5505381[/snapback]

Bare et spm: Er effekten like sterk med ulike objektiver? Ved å redusere skarphet, vil fenomenet bestå? For øvrig kan det virke som om D50 gjennomgående har noe mindre artifakter enn D70, og alle kameraer har sine..

Lenke til kommentar
[bare et spm: Er effekten like sterk med ulike objektiver? Ved å redusere skarphet, vil fenomenet bestå?  For øvrig kan det virke som om D50 gjennomgående har noe mindre artifakter enn D70, og alle kameraer har sine..

5505416[/snapback]

Jeg har ikke funnet effekten på bilder tatt med 18-70dx, men det kan ha sammenheng med at jeg typisk bruker det i en litt mer "snapshot" setting, med kameraet i "P". Innendørs blender P bare ned ca 1/3 trinn. Den er da synlig uskarp sammenlignet med mine to andre objektiver.

Med Nikkor 50mm 1.8D nedblendet til 2.8 og Sigma 70-300 APO v/150mm og nedblendet mellom 5.6 og 8 (husker ikke i farten) opptrer fenomenet ofte.

Det er mulig jeg er velsignet med et svært godt eksemplar av Sigmaen, men den er forbløffende skarp når den blendes ned litt, spesielt i området rundt 150mm.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Dersom jeg har skjønt hva problemet er, så ser det ut for meg som om det er for kraftig oppskarping. Jeg har aldri sett lignende rett fra kameraet, men dersom jeg skarper opp for mye i etterbehandlingen, så syns jeg symptomene ligner.

Syns forøvrig dette var et kjempefint bilde. Ser at jeg må begynne å ta flere portrettbilder med liten dybdeskarphet.

Lenke til kommentar
Dersom jeg har skjønt hva problemet er, så ser det ut for meg som om det er for kraftig oppskarping. Jeg har aldri sett lignende rett fra kameraet, men dersom jeg skarper opp for mye i etterbehandlingen, så syns jeg symptomene ligner.

5506228[/snapback]

Det eneste som er sikkert er at det ikke har med oppskarping å gjøre - feilene er også synlige i råfiler helt uten oppskarping.

Jeg har veldig tro på HPs forslag om moiré.

Lenke til kommentar

5506228[/snapback]

Det eneste som er sikkert er at det ikke har med oppskarping å gjøre - feilene er også synlige i råfiler helt uten oppskarping.

5506294[/snapback]

Enig i at det trolig er av en sånn type, særlig når dette fenomenet opptrer ved stor skarphet. 70-300-Sigmaen kan for øvrig være meget bra under 200mm, det er mot 300 at den gjerne faller av litt.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt noen få tilfeller av moiré og det ligner ikke på de problemene som er i ditt bilde.

Hvis problemet er synlig uansett hvilket program som blir brukt til å konvertere fra råfil så er det en feil i kameraet. Enten en av A/D kanalene eller en bug i programvaren.

Lenke til kommentar
Men skal det i utgangspunktet være der?

5509467[/snapback]

Det er ikke en feil, for å si det sånn. Det er en effekt av hvordan kameraet er konstruert - et kompromiss for å kunne få skarpere bilder. Se ellers HPs post tidligere i tråden.

Den nye funksjonaliteten i Bibble, som jeg nevnte tidligere, var forøvrig det motsatte av hva jeg trodde - en opsjon for å deaktivere "demping" som er innebyget i Bibles algoritme. Nyere kameraer har sterkere anti alias filtre enn D70, og er derfor ikke like utsatt for moiré - da er dempingen Bibble gjør unødvendig.

Dette er ikke noe stort problem. Jeg oppdaget det ved en ren tilfeldighet (jeg bruker ellers ikke mye tid på å studere 100% crops av hår), og når jeg leter, så kan jeg finne fenomenet i praktisk talt alle mine skarpe portrettbilder. Jeg må nok ta ut ett i A4 for å se om det blir synlig ved utskrift, men det får vente til i morgen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...